ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Buldansäck  (läst 847 gånger)

2010-03-13, 19:51
läst 847 gånger

Erik Holmlund

Vad är en buldansäck? Jag stötte på ordet i en bouppteckning fr 1863 bland lösöret efter en lappsk nybyggare i Sorsele. Svenskt ord eller samiskt ord? Har noterat att det i matrikeln för Jokkmokks lappskola år 1823 skrevs in en elev från Sirkas lappby som bar efternamnet Buldan. Det skulle kunna antyda att ordet är lappskt. Dock är Sirkas inom Lulesamiskt område & min lappske nybyggare bodde inom umesamiskt område så språklikheten behöver inte nödvändigtvis betyda något.

2010-03-13, 20:14
Svar #1

Erik Holmlund

Kan också nämna att det står 1 st bulldansäck och en skinnsäck så buldansäcken var något annat än en skinnsäck. Om buldansäcken var av annat material eller om det var formen eller användningsområdet(vilket jag inte vet vad det var) som föranleder att man skiljer på buldansäck och skinnsäck, det vet jag inte.

2010-03-13, 20:28
Svar #2

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Enklast är väl att åberopa detta citat ur Nordisk Familjebok, Uggleupplagan:
 
Buldan, ett slags grof tvåskaftad väfnad af lin-,  
jute- eller hampgarn, hvilken användes till säckar,  
packväf etc. Buldan väfves äfven randig och  
begagnas till gröfre kläder.
G. A. W.
 
 
Ordet ingick i svenskt standardspråk.

2010-03-14, 17:13
Svar #3

Erik Holmlund

Per> stort tack!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna