ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brudebarn  (läst 467 gånger)

2002-11-28, 22:57
läst 467 gånger

Maria Necander Bohlin

Har i en födelsebok från 1765 stött på ordet brudubarn. Vore tacksam om jag kunde få reda på exakt vad det innebär.
 
Mvh Maria Necander Bohlin

2002-11-29, 00:01
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det vore ju bra om du ville ange socken, och exakt datum och vilket barn det gäller, så kanske någon har möjlighet att kolla läsningen.

2002-12-05, 23:00
Svar #2

Maria Necander Bohlin

Det handlar om en Helena Olofsdotter f 1765-02-12 i Långareds socken. (Långared C:2 kort 3)
Fader Oluf Andersson och moder Chierstin Jonsdotter. Det står att Helena är ett brudubarn. Om någon ändå kan hjälpa mig med läsningen så har jag svårt att se var hon är född. Enligt annan uppgift (Långared A1:3 s 107) är hon från Nygården. I C.2 står att hon är född på ??? St Loo. Nygården ligger i Loo.
 
Just ordet brudubarn har jag hört tidigare men jag kommer inte ihåg vad det betyder. Funderar på om det kan handla om att barnet blev till på självaste bröllopsnatten, eller kan brudubarn vara ett annat ord för trolovningsbarn. Hoppas än en gång på hjälp för att lösa detta.
 
Tack på förhand!
Maria Necander Bohlin

2002-12-06, 13:02
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21879
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:03
    • Visa profil
Brudebarn är enligt SAOB det förstfödda barnet.
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna