ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bosgumma  (läst 1424 gånger)

2008-07-22, 21:42
läst 1424 gånger

Cecilia Jeppsson

Halloj,
Undrar lite om nån vet vad det betyder?  
Min morfar växte tydligen upp hos en sådan I Österåker då ingen far fans med i bilden & mamman av nån anledning inte tog hand om han.
 
Cicci

2008-07-23, 07:34
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Kanske skulle Du kunna vända Dig till Dialektavdelningen, Institutet för språk och folkminnen, Box 135, 751 04 Uppsala med e-postadress registrator@sofi.se  
Det finns ett gammalt ord bose (som senare blivit buse), som möjligen kan ingå i det ord Du nämner. Jag citerar ur SAOB:
BOSE
bω³se², om person m., i bet. 6 äfv. ig., om djur m. l. r., om sak r. l. m.; best. -en; pl. -ar.  
ANMÄRKNING: Anm. Hvard. o. skämts. förekommer i sht i södra Sv. äfv. en pl. böss. Formen användes ngn gg äfv. ss. sg. n. (bo­(boo-) c. 1690 osv. bu- (buu-) 1658 osv. boir 1712)  
[jfr sv. dial. buse, stor o. stark karl, bjässe, djäfvul, spöke, troll hvarmed man skrämmer barn, utklädd människa för hvilken man blir rädd, fågelskrämma, varg, (hugg) orm; bose, djäfvul, (hugg)orm, hudaf­dragare, rackare, en i sitt arbete vårdslös män­niska; nor. dial. buse dvärg, bause l. bose, stump, kort stycke, fyllig o. kraftig karl. Formerna buse o. bose äro samhöriga o. utgå sannol. från en rot med bet.: svälla;
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2008-07-29, 08:08
Svar #2

Utloggad NilsErik Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 170
  • Senast inloggad: 2022-11-13, 13:02
    • Visa profil
Här har du, sa prästen i Harg, när han gav bosen nattvarden, hörde jag ofta i min ungdom pappa säga. Far var född 1901 i Västra Harg, utanför Mjölby.
 
Uttrycket finns också med i Rune Wikell´s bok I minne bevarat, ett stycke folklivshistoria från Västra Harg.
 
Jag fick av min far intrycket att bose var någon som hade med avlidna djur att göra, kanske tog hand om skinnet från döda hästar och kor.
 
Ovanstående bara som en kuriositet i sammanhanget.
 
NilsErik Eriksson

2008-07-29, 09:21
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Ja Nilserik, som Du kan se av utdraget ur SAOB ovan hade bose bl a just den betydelsen - hudaf­dragare, rackare.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2008-07-29, 14:22
Svar #4

Utloggad Kristina Öberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2016-04-19, 09:47
    • Visa profil
I Pite-bonskan förekommer ordet bose för skräp i någon form. T ex: boskasta istället för sopskyffel, och sägs än i dag av äldre personer.
 
Hälsar
Kristina

2008-08-05, 22:46
Svar #5

Cecilia Jeppsson

Haha! Finns lite olika förklaringar på det alltså..  
 
Fått höra senare att den där Bosgumma var hans mormor eller farmor & en riktig rivig dam.. Och eftersom dom bodde på ett mindre ställe kanske hon då åkte på smeknamnet för hennes humör & barskhet..  
 
Cicci

2015-04-24, 17:39
Svar #6

Utloggad Inger Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 17:55
    • Visa profil
En skröna från Ulrika socken om Jon i Kojan med hustrun Lina och två döttrar. Han ska ha varit Bose och levde vid Ycke kronskog. Har sökt i alla kyrkböcker men de finns inte. Kan någon hjälpa mig trots knapphändiga uppgifter.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna