ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bock / Utbock  (läst 1079 gånger)

2006-07-13, 18:31
läst 1079 gånger

Utloggad Stefan Lundin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 260
  • Senast inloggad: 2020-06-09, 21:40
    • Visa profil
    • anderlund.com
I ett torpkontrakt står orden Bock och utbock. Vad betyder dessa ord?
På något sätt så vill jag ha det till att det är ett område av något slag.
Så här ser kontraktet ut:
 
Till Sven Andersson upplåtes ett utsett stycke av Mörtöns utmark söder om Gölingsflyet efter den hägnad som framdeles sker. Byggnad verkställes av torparen, husen vidmakthålles av torparen. Hägnad omkring torpet hålles av torparen, men skulle grannarna få den del i Bock som gränsar till torpet hålles 100 famnar särskilt i utbock. Under tvenne års tid består jordägaren 1 tunna råg, 1 t tunna korn och ? tunna bönor eller i brist därav korn årligen. Betesrättighet tillåts i marken för de kreatur som vinterfödas. Vedtäkt av torrt i marken.. Under tvenne års tid 2 lass hö årligen - -  
 
Hälsar
Stefan Lundin

2006-07-14, 07:00
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Jag kan inte ge dig något direkt svar, men om Bock står med stor bokstav, så verkar det ju vara namnet på en plats. Utbock skulle då vara den yttersta delen av Bock.
 
Sedan kan man ju fundera på det här med famnar, som brukar väl syfta på vedmått. Det finns något som heter Norrlänsk famn också, och syftar då på ett längdmått av 2,08 m (3 1/2 aln). Har det här inte med Norrland att göra, kan du ju bortse från det och sikta in dig på vedmått på ett visst område.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2006-07-14, 10:57
Svar #2

Utloggad Allan Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2013-11-24, 12:21
    • Visa profil
Famn var ett vanligt längdmått, och utgjorde vanligen 3 alnar, dvs 178 cm. Den norrländska famnen var, som Ann-Mari påpekar, 3,5 alnar. Här förekommer måttet famn i samband med villkoren för hägnaden. Tydligen är villkoren för 100 famnar (dvs ca 180 meter) av hägnaden beroende av vem som får del i Bock.  
 
Det verkar rimligt, ja någon annan slutsats är väl inte möjlig att dra, att Bock är ett område i utmarken, som gränsar till det nya torpet. Och det förefaller också som att ägandet till Bock kan ändras, och att torpkontraktet tar upp vad som händer om grannarna får del i Bock. (Dock kan jag inte tolka uttrycket hålles 100 famnar särskilt i utbock.)
 
Mörtön är tydligen en by, på vars utmark torpet anläggs. När och var skrevs torparkontraktet? Man kan ju gissa att ett skifte av utmarken var förestående, och att skiftet kunde leda till att grannarna fick hela eller en del i Bock. I så fall kan det finnas en karta på Lantmäteriverket. Många av deras skifteskartor är digitaliserade, och kan studeras via deras hemsida under Historiska kartor/lantmäterikartor. Med lite tur kan man hitta både torpet och Bock, om det finns en skifteskarta.

2006-07-16, 10:08
Svar #3

Utloggad Stefan Lundin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 260
  • Senast inloggad: 2020-06-09, 21:40
    • Visa profil
    • anderlund.com
Hej  
 
Ann-Mari och Allan.
 
Tack för svaren.
 
Mörtön ligger 1 mil norr om Karlskrona Blekinge.
Skifterskartorna 1815 och 1912 utvisar inte uppgift med något namn Bock. Ej heller kan jag finna Bock i dom skrivna anvisningarna till kartorna.
Torpkontrakter är ifrån 1821, och jag är rätt säker på var detta torp ligger (för det finns grunder kvar), och Gölingsflyet vet jag var det ligger, så placeringen är rätt säker.
 
Mellan 1815 och 1912 hinner det hända mycket avseende namn och namnbyte på torpen. Så det är nog som ni menar att det är ett specifikt område som namnet gäller med tanke på den stora bokstaven. Att idag kunna placera in detta om kan jag inte då det finns torp med marker omkring åt alla håll.
 
Att namnet skulle vara liktydigt med lycka eller inäga kan vi kanske bortse ifrån?
 
Framtid får kanske utvisa om det finns en koppling till någon företeelse ifrån den tiden.
 
Hälsar
Stefa Lundin

2006-07-16, 15:18
Svar #4

Utloggad Allan Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2013-11-24, 12:21
    • Visa profil
Stefan, det kan förstås finnas en möjlighet att du tolkat texten fel. Även om Bock skulle vara namn på ett stycke mark, så är ändå ordet utbock förbryllande. Har du möjlighet att skanna torparkontraktet och lägga ut det på anbytarforum, så finns det nog någon god läsare av handskrift som vill göra en insats och kolla din tolkning.

2006-07-16, 21:03
Svar #5

Utloggad Stefan Lundin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 260
  • Senast inloggad: 2020-06-09, 21:40
    • Visa profil
    • anderlund.com
Allan torpkontraktet är avskrivet av Björn Åke Petersson Kallinge. Möjligheten att han skulle tolkat texten fel kan vara möjligt men tror det inte. Jag ska maila till Bjön Åke och höra om han har orginalet kvar hos sig eller om han har det tillgängligt.
Det finns ett kontrakt på Mörtön där namn ändring skett av vem vet jag ej, och inte när.
På kartan heter det Lilla Stubbatorpet och när Björn Åke skriver det så skriver han Stabbetorpet. Inte lilla heller, det kontraktet är vid samma tid som kartan görs 1815.
 
Men Bock återkommer ju i utbock så det är lite undereligt.
 
Hälsar
Stefan Lundin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna