ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Biramskåp / Birumskåp  (läst 1039 gånger)

2001-02-03, 22:42
läst 1039 gånger

Britt Marie Wetterstrand

I en bouppteckning från Älgarås (R) 1848 finns angivet ett målat birum-(eller biram-)skåp. Vad är det?

2001-02-04, 22:16
Svar #1

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Jag tror att det har med biskötsel att göra. I bikupan sätter man in ramar som bikakorna sitter på.
Hälsningar Torbjörn i Björklinge

2001-02-05, 13:12
Svar #2

Eva Cumner

I SAOB finns ett ord birum som betyder litet rum innanför ett annat rum, möjligen i betydelse pigkammare, bara en gissning. Eftersom det står målat birum-skåp så känner jag mig lite tveksam till att det har med biskötsel att göra. En gissning är att det kan vara något slags förvaringsskåp. Ska bli spännande att få reda på vad det egentligen är!  
Mvh  
Eva Cumner

2002-02-14, 16:27
Svar #3

Per Sundgren

Såg i Antikrundan för ngn dag sedan ett sängskåp, dvs sängplatsen fanns inne i skåpet.  
Skåpet hade en dubbeldörr, som stängdes på kvällen för att sängvärmen skulle bevaras om vinternätterna.
Om jag minns rätt kallades det ett birum-skåp och det var mycket vackert dekorerat.

2003-04-17, 16:05
Svar #4

Charlotte Bäcklund

Birumskåp, Biramskåp? Ända sedan 1100-1200 talet har en stor del av mina kära anfäder varit Birkarlar. Vad är då bir. Jo,enl.nationalencyklopedin så var det handelsmän i Torne, Lule, Pite, Skellefte och Kemi åar. De hade också rätt att uppbära skatt från lapparna. Jag har hamnat på Fale Bure Hin Unge från Byrestad i Skellefteå, år 1199. Fale Bure Hin Unge vistades mycket bland Knutssönerna i Elgarås i Västergötland, varigenom han f.ö. blev adlad. Han flyttade tillbaka till Byrestad (Birestad?)där hans ättlingar har försöjt sig som birkarlar (byrkarlar?) d.v.s. handelsmän. De har hela tiden genom flera generationer vistats mycket i Västergötland bl.a. i Elgarås och Lunda. Kan det helt enkelt vara så att ett birumsskåp är ett målat skåp från trakterna kring Byrestad, Skellefteå (kanske delvis samekonst) som såldes av birkarlar? Jag har aldrig sett ett birumsskåp men det skulle inte förvåna mig om de visade på likheter med Västerbottensmåleri. Vansinnigt eller?

2003-04-17, 16:19
Svar #5

Charlotte Bäcklund

Se ovan, Birumsskåp, (Charlotte Bäcklund). I så fall har vi också en bra förklaring till ordet Byrå som ju betyder kontor eller skåp, d.v.s. ett litet handelsmannakontor som sköts ur ett skåp från Byrestad.

2003-04-22, 22:30
Svar #6

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Kan det inte röra sig om ett slags byrå, ett byråskåp? Från SAOB:
 
Byrå, sv. dial. birå; liksom t. bureau af fr. bureau, af ä. fr. bure, groft klädte. Med sådant var byrån (i bet. 1) urspr. öfverklädd]
 
Betydelse 1: skrifbord l. skrifpulpet med lådor o. fack; så småningom äfv.
användt i bet.: sekretär o. öfvergående i bet. 2.
 
Betydelse 2: (större) med utdragbara lådor försedd möbel afsedd till förvaring af hvarjehanda mindre föremål, i sht linne o. mindre klädespersedlar; ngn gg äfv. försedd med nedfällbar klaff;  
 
Birkarl har enligt SAOB en helt annan härstamning:
Härstamningen för birkarl eller birkekarl: fsv. birkarlar, m. pi., möjl af birkö-karl, till Birkö, benämning på en handelsplats vid Torne älfs mynning.

2003-04-23, 10:46
Svar #7

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Tyvärr kan jag inte ange källa, men jag undrar om inte ett birumskåp i själva verket är ett litet s k brännvinsskåp, som var nästan ett måste i var mans hem förr.
 
Mvh
Lena A L

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna