ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Avvittring  (läst 2718 gånger)

2003-11-25, 22:27
läst 2718 gånger

Essan Gradhman

Jag har i min ägo en Boförteckning vilken lyder som följer;
 
År 1785 den 26 april hölts Boförteck-
ning efter Målaren här i Staden
Carl Leonard Gradman d 26 sistl fe-
bruari genom döden afledne hustru
Anna C Berg; hwarvid Gradman
till Laga delning ock Skifte emellan
sig ock dess på andra Åhret gamla
Sohn Bröstarfwinge wid namn
Carl Gottlob upgaf ---- hans Egen-
dom neml.
---------------
 
Sedan följer en uppräkning av föremål som i en bouppteckning. I oktober samma år kommer en inlaga från myndigheterna som talar om vad som är sonens arvslott. Är det här en avvittring eller en bouppteckning? Eller är det kanske ingen skillnad i ett sådant fall?

2004-09-06, 17:26
Svar #1

Torsten Svenson

hej
Jag har flera gånger stött på uttrycket afyttringsdokument överlemnades i samband med vigslar. Vad är ett slikt dokument undrar Torsten

2004-09-06, 19:08
Svar #2

Utloggad Yvonne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 231
  • Senast inloggad: 2016-04-25, 14:38
    • Visa profil
    • www.snurkan.se
Torsten, jag tror snarare att det står afvittring. Det innebar helt enkelt att någon av de som vigdes hade varit gift tidigare och blivit änka/änkling, och att de efterlevande barnens arvedel i detta tidigare äktenskap, hade skilts av från änkan/änklingen. Ofta står det också något om Boupptecknings uppvisande eller liknande.
 
Om du använder Sök i hela Rötter i spalten till vänster, och skriver in afvittring, så får du en hel del träffar.
 
Mvh
Yvonne Carlsson

2004-09-07, 08:18
Svar #3

Torsten Svenson

Hej  
Tack för upplysningen Yvonne!
Lev väl
torsten

2010-04-20, 09:21
Svar #4

Utloggad Bengt Dahlbeck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1545
  • Senast inloggad: 2020-10-14, 09:19
    • Visa profil
Hej  
har stött på ett uttryck (i samband med vigsel mella Svåger och svägerska)
 Afwittringsintyg,och bouppteckning uppvisat i Tinget  vad kan detta stå för
MVH
Bengt

2010-04-20, 09:31
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6911
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 08:52
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Avvittring = Skifte av dödsboet mellan änkan/änklingen och barnen. Detta skulle ske innan änkan/änklingen fick gifta om sig.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2010-04-20, 09:41
Svar #6

Utloggad Bengt Dahlbeck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1545
  • Senast inloggad: 2020-10-14, 09:19
    • Visa profil
Tack Jörgen ytterligare ett bevis på att Anbytarforum är den bästa uppslagsbok för  oss
färskingar
Vårhäldningar  
Bengt

2010-04-20, 09:54
Svar #7

Utloggad Rolf Hertzman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 180
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 11:16
    • Visa profil
avvittring, äldre benämning på bodelning i samband med arvskifte.  
 
avvittring, uppdelning av mark mellan kronan och enskilda. Genom avvittringen fastställdes markägoförhållanden mellan kronan och enskilda i norra Sverige från 1600-talets slut till 1900-talets början,
 
ägoavgränsningen (se avvittring),
 
Allt från Nationalencyklopedin.
 
Afwittring ger många träffar med en sökning på nätet, äldre böcker hos Google Books etc.
Rolf

2010-04-20, 10:36
Svar #8

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6911
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 08:52
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det kan tilläggas att den avvittring som är aktuell här - alltså arvskifte inför ett omgifte - innebär att skifte och/eller bouppteckning kan ligga som bilaga till vigselboken (serie HV i kyrkoarkiven).
 
F.ö. finns det fler uppslagsböcker, Bengt. Klicka på mitt namn...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna