ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Avangerad / Avancerad  (läst 1034 gånger)

2010-02-07, 09:06
läst 1034 gånger

Utloggad Bertil Turesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2024-02-15, 17:33
    • Visa profil
I Generalmönsterrulla Jönköpings Regemente 367 (1716-1717) på bild 208 (enl ADOnline, sidnumrering saknas) finner jag för min ana Anders Lindeblad följande
 

 
Av sammanhanget tolkar jag att avangerad här har innebörden befordrad till.
 
Längre ner på samma sida används ordet återigen.
 

 
Googlande ger bara en handfull träffar. Nästan alla från sammanhanget Karl XII's officerare. Bl a några gånger i Arthur Stilles bok Karolinska Officerares Tjänsteförteckningar. 
 
Exempelvis:

och 

Har någon en förklaring till betydelse och härledning?

2010-02-07, 10:55
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Är det inte bara en annorlunda stavning av avancerad, som i detta sammanhang väl ska tolkas som befordrad? Stavning omkring år 1700 kan ju vara mycket hemgjord.

2010-02-07, 12:07
Svar #2

Utloggad Bertil Turesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2024-02-15, 17:33
    • Visa profil
Jag har ju umgåtts med den tanken, men ville gärna se om det fanns en mer avancerad [] förklaring.
Tack för intresset, Elisabeth!

2010-02-07, 16:43
Svar #3

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Vi uttalar numera, liksom fransmännen, avancera med ett tydligt 's' i mitten. Jag minns från min barndom, att litet 'finare folk' gärna istället uttalade det med ett främre sje-ljud. Med kännedom om ordet ursprung i franskan ligger det då mycket nära att använda stavningen avangera psss arrangera.

2010-02-07, 18:00
Svar #4

Utloggad Bertil Turesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2024-02-15, 17:33
    • Visa profil
Per!
Låter mycket trovärdigt. Intressant att Du upplevt det främre sje-ljuds-uttalet. Har svårt att se att beteendet skulle vara grundat i motsvarande utveckling av franskans uttal av ordet, utan det är väl ett utslag av att låna fransk anstrykning lätt felplacerat.
Kanske kan man dra paralleller till av svenskar vanligt galet uttal av ord där vi t ex uttalar ett tonande-s där det skall vara ett icke-tonande-s eller nasal-ljud där det inte skall vara nasal-ljud (exv Citroën) i ambitionen att det skall låta lite finare franskt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna