ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Oanständiga ortnamn  (läst 5964 gånger)

2006-01-11, 10:48
läst 5964 gånger

Utloggad Anders Sisell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2023-06-13, 15:22
    • Visa profil
    • Östnors befolkning
Vet inte om det är så särskillt oanständigt men det är idag i alla fall kontroversiellt att använda ordet neger.
I norra delarna av Mora kommun strax öster om Älvdalen ligger en liten plats som kallas Negerbyn.

2006-01-11, 23:30
Svar #1

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
I Enviken ligger Negerbyn i Sibirien.

2006-01-25, 20:09
Svar #2

Utloggad Willy Olausson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2023-01-20, 10:42
    • Visa profil
Och i Falun ligger Negerbyn i Korsnäs, strax norr om gamla järnvägsstationen!

2006-01-26, 16:15
Svar #3

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Varför kallas nämnda byar på det sättet? Ordet måste väl ha haft en annan betydelse än den som blev spridd på 1900-talet?
mvh/Dag

2006-01-26, 19:46
Svar #4

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Negerbyar uppstod bara ute i skogen, alldeles säkert i samband med kolning och milor. Kanske det var roligt att kalla kolarna för negrer, pga deras svarta ansikten. Inte så märkligt, tycker jag...
 

2006-01-26, 22:01
Svar #5

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Tja, nu fanns det områden med nödbostäder i till exempel Majorna, som väl varit mer eller mindre stad i ett par hundra hundra år, som också fick detta namn. Okej att det så vitt jag kan se i mitt fönster, växer ett och annat träd där även idag, men någon skog var det rakt av inte.

2006-01-27, 00:21
Svar #6

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Hej Anders Ryberg, vi ska ju vara noga med källforskning och med vad vi skriver i anbytarforum, eller hur.
Majorna kom att tillhöra Göteborgs stad 1868, det är ju bara 138 år, enl. en källa jag har. Men det kan ju vara fel, måste dubbelkolla källan.
Detta inlägg hamnade nog på fel plats, men det är en replik till ovan. Det kanske borde vara på Rubrik, trovärdiga uppgifter i anbytarforum.
 
Mvh Göran

2006-01-27, 00:26
Svar #7

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
De ovanstående exemplen från Dalarna, nämligen Enviken, Korsnäs och Våmhus, är uteslutande av den av mig beskrivna karaktären. Det intressanta med detta ortnamn, är att det åtminstone i Våmhusfallet finns kvar i den aktuella terrängkartan.
Det var för övrigt inte enbart kolare som blev svarta i ansiktet av sina jobb. I städerna fanns det åtskilliga kolarbetare, eldare, sotare och andra som förmodligen kunde benämnas negrer. I de länder där man bröt stenkol var också gruvarbetarna svarta i ansiktet. Skämtet var säkert internationellt...

2006-01-27, 00:41
Svar #8

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Namnet hade vid olika tider i olika landsdelar olika betydelser... Uppfördes det nödbostadsområden i Dalarna på tidigt 1900-tal? Vad kom de att kallas i folkmun?

2006-01-27, 00:53
Svar #9

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Anders Ryberg, du vill tydligen inte kommentera mitt inlägg om att du inte har källforskat när det gäller Majornas stadstillhörighet. Ett par hundra år är ett oförsiktigt uttalande, när det bara är 138 år. Enligt dig själv skall man vara väldigt nogrann och seriös i detta forum.
 
Mvh Göran

2006-01-27, 02:13
Svar #10

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Negerbyn i Enviken (norr om Övertänger) fick sitt namn genom att utbölingar byggde sommarsugor på gammal åkermark.som tillhörde Kopparfors. Det var åkermark och hagmak som låg en liten bit från arrendegården och marken såldes när sista arrendatoren flyttade bort.
 
Hälsningar
Björn Engström

2006-01-27, 08:56
Svar #11

Utloggad Kaj Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 583
  • Senast inloggad: 2022-04-21, 20:44
    • Visa profil
Vid Beckomberga i Stockholm ligger några runda hyreshus, som kan påminna om afrikanska hyddor (fast mycket större) och den delen kallas också för Negerbyn - eller gjorde det för 30 - 40 år sedan.
Den s k folkhumorn är nog sig lik överallt.
 
Kaj Larsson

2006-01-27, 12:47
Svar #12

Cedric Alfredsson

Tja, oanständiga kan man ju inte på något sätt kalla benämningen av dessa byar, bara ovanliga och lustiga. Men ursprunget? Ja, om man betänker den ursprungliga betydelsen av ordet neger, så torde ju dessa namn avslöja att det det är fråga om svartbyggen...

2006-01-27, 13:04
Svar #13

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Göran Löfstedt, om du nu vill vara väldigt nogrann och seriös, så sluta först med det oseriösa tramsandet; därefter kan du ta för vana att noggrannt läsa igenom de inlägg du kommenterar - innan du kommenterar dem, så att du inte kommer med något oförsiktigt uttalande...
 
Anders skriver att Majorna varit mer eller mindre stad i ett par hundra år. Mer eller mindre stad är inte detsamma som formellt tillhörigt Göteborgs stad. Om du läser fortsättningen så framgår det tydligt (för den som vill förstå) att det som avses är att där varit stadsbebyggelse och inte skog.
 
Och ska vi vara riktigt noggranna så stavas noggrann med två g... J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-01-27, 13:52
Svar #14

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
En enkel sökning med Google visar att begreppet använts över hela landet för olika slags enkla bostäder. Allt från självbyggen till personalbostäder.
Neger alltså i betydelsen simpel (jfr negerjobb), inte i betydelsen svart som en sotare.
Att ordet blev så populärt gissar jag beror på den ökända boken Solo i Negerbyn.
Mvh/Dag

2006-01-27, 14:20
Svar #15

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
I Uppsala finns ett tätt bebyggt villaområde i stadsdelen Nyby, där alla hus från början såg likadana ut och därför blev kallade Negerbyn, i likhet med byar med hyddor som liknade varandra.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2006-01-27, 17:15
Svar #16

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Bäste Kaj,
 
Jag har själv bott i Runda Husen (eller Tårthusen) vid Bällstavägen intill Beckomberga sjukhus mellan 1974-1980, men jag har aldrig hört att de någonsin kallats för Negerbyn. Däremot kallades hyreshusen intill, längs själva Bällstavägen, för Guldkusten, möjligtvis för att hyrorna där till en början var förfärande höga.
Beträffande personalbostäder (både Runda Husen och Guldkusten var personalbostäder för Stockholms läns landsting) så kallades Sjuksköterskehemmet och Elevhemmet (två bostadsbyggnader inne i Beckombergas sjukhusområde) för lilla och stora ridhuset. Anledningen är uppenbar för var och en med livlig (läs snuskig) fantasi.

2006-02-26, 09:39
Svar #17

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Listade galnaste gatunamnen
Psykopatstigen, Skil(s)mässodomstolen och Långtifrånbajsgatan - enda vägen till Förstoppningsgatan. Där har du de tre galnaste gatunamnen i USA enligt en tävling anordnad av Mitsubishi.  
 
-Vi har lärt oss en del om småvägarna i landet och om humorn bland stadsplanerare överallt, säger tävlingsledaren Paul Eisenstein till AP.
Aftonbladet text-tv
Publicerad: 2006-02-26
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2006-02-26, 10:43
Svar #18

AnnLindgren

I Falun finns ju Svartnäs. Undrar om någon vet vad ortsnamnet kommer ifrån.
Boken Svartnäsfinnarna omvittnar att det var många inflyttade från vårt grannland. Jag skrev tidigare under Dalarna och Svartnäs men fick inte så mycket kött på benen. Har aldrig varit i trakten men min fmf kom ifrån trakten.
Det är ju inget oanständigt ortnamn men namnet antyder trots allt något mörkt?!
 
Mvh
Ann

2006-02-26, 15:33
Svar #19

Alf Helin

Vet inte varför man jämt är så negativ till när något kallas negerbyn, negerjobb, osv. I folkmun har det väl alltid funnits beteckningar för arbeten som ingen vill göra för att de är så smutsiga och så har det bildats bostäder runt en fabrik med negerjobb som enkelt resulterat i negerby(n). Att påstå att negerjobb uteslutande är en simpel benämning är att göra det hela lite för enkelt för sig.
 
På sjön har vi hundvakten som lika gärna kunnat heta negervakten. I Göteborg kallades en spårvagnslinje för orientlinjen för där var så många invandrare som åkte med den och den kunde också ha kallats för negersnöret.
 
Det jag menar är att man ofta nu för tiden utgår från att namnet är nedvärderande och simpelt så fort man nämner något som har med neger att göra. Hade man talat om nigger hade jag hållt med angriparna till hundra procent men aldrig beträffande neger.

2006-02-26, 18:48
Svar #20

lisa

Jag tycker som Alf, neger är inte fult att säga.
Jag vet en plats som kallas Gängerå?na och husen runt omkring för T?tersta?n. Någonstans i Sverige
 
Hej Lisa. Vi skulle gärna vilja veta vad du heter i efternamn också, så tänk på att du ska skriva ut både ditt för- och efternamn i rutan för Användarnamn, tack. Mvh Yvonne Carlsson, Anbytarvärd.

2006-02-26, 19:27
Svar #21

Alf Helin

Och jag bor inte långt från Kuballe!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna