ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Augement, augementsgård?  (läst 1522 gånger)

2007-07-22, 15:33
läst 1522 gånger

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Hejsan. Jag stötte på ett ortsnamn Skorteby Augement även med variationen Skorteby skatte auguement. Än idag finns det i Skortebys närhet en gård som heter Augementsgården såg jag på en karta.
 
Någon som vet vad detta augement är? Den person som bodde där blev vid ungefär denna tid soldat och antog samma år som han bodde på denna plats sitt militärnamn. Min tanke var att det kanske var någon mindre militärförläggning men det låter lite konstigt eller?
 
Mvh Mårten

2007-07-22, 16:09
Svar #1

Utloggad Allan Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2013-11-24, 12:21
    • Visa profil
Augment betyder tillökning. Men för att förstå vad ett augementshemman var, så måste man först förstå vad ett rusthåll var. Ett rusthåll var ett skattehemman, som för kavalleriets räkning skulle underhålla och utrusta en ryttare, mot att rusthållaren (dvs den bonde som stod för rusthållet) befriades från skatt. Men om rusthållet inte var tillräckligt bärkraftigt för att ensamt underhålla en ryttare, så behövdes en tillökning. Augmentshemmanet var ett annat skattehemman, som fick rycka in och betala hela eller en del av skatten till rusthållaren, så att denne kunde sköta sina åligganden.  
 
Läs gärna Ordbok för släktforskare, som förklarar många begrepp en släktforskare kan stöta på.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna