ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vigerstad  (läst 637 gånger)

2002-07-27, 04:08
läst 637 gånger

Åke Andersson

Jag ställde tidigare en fråga om ordet kommister.
Beteckningen finns alltså på en häradskarta för namnet Vigerstad i Kättilstad socken utanför Rimforsa i Östergötland.
 
Nu en fråga angående ursprunget av namnet Vigerstad.
 
Jag har lärt mig att huvuddelen av alla våra ort och gårdsnamn i Sverige har sitt ursprung från vikingatiden.
 
Om detta är riktigt borde namnet betyda att V(W)IG(H)ER haft sin boSTAD (fasta plats eller stad) i Vigerstad. Vig(h) lär ha sin grundbetydelse i strid, krig, stidsman eller krigare. Jmf VIGG exempelvis för stridsplanet Viggen (blixt, åskblixt) eller vig i betydelsen smidig (krigsför).
Detta är även tolkningen i Norra Kindaboken.
 
Det som gjort mig något konfunderad är att jag ställde frågan till min granne som är uppfödd här i Vigerstad. Han påstår att gårdsnamnets innebörd är ´helig plats´. Denna betydelse av vig återfinner vi ex i orden ´vigd till präst´ eller i ordet vigsel (bröllop) Jmf tyskans Weinacht = jul = ´helig natt´.
 
Vigerstad har varit i kyrkans ägo som komm(in)isterbostad åtminstone sen tidigt 1800-tal, sannolikt betydligt tidigare. Att detta skulle innebära att platsen på något sätt varit ´helig´ har jag svårt att förstå. Visserligen är det vackert här och läget vid sjön Åsunden innebär mycket väl att det kunde varit en central (helig)plats för en mycket stor omnejd kring sjön Åsunden, Järnlunden och Ämmern (södra delen av Kinda-byggden S om Linköping).
 
På Internet finner man att namnet första gången förekommer i skrift på latin som Wighurstadum (17/6 1366).
 
Vad anser Anbytarforums läsare? Bor jag på en ´helig plats´ eller där vikingen Wigher hade sin bostad?.
 
Förresten jag kommer direkt på några följdfrågor.
 
Betyder namnet Vikingstad och Vigherstad samma sak?
 
Finns det något gemensamt ursprung/samband i VIG i betydelsen helig och strid ex som ´helig strid´
 
Jmf rubrik från tidningen Expressen Heligt krig är kontroversiellt inom islam. Usama bin Laden har proklamerat JIHAD, HELIGT KRIG mot USA.
 
Under korstågstiden förde ju korsriddarna ´heligt krig´ i kristenhetens namn.
 
Det var inte så att våra vikingar var före sin tid och förde ´heligt krig´ i Tors, Odens och andra gamla Asargudars namn?

2002-07-27, 07:37
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Åke,
Du har funnit ett belägg för att Vigerstad i Kättilstad socken 1366 stavades latiniserat Wighurstadum. Som amatör och intresserad, tror jag Du kommit nära i Ditt antagande med det latiniserade(?) mansnamnet Wighur och det latiniserade stadum.
Namn på -sta(d)hör till dem som uppkommit på vikingatiden (ca 800-1050 e.Kr.) (Jmfr t ex Agertz, Jan, i artikeln De äldsta bebyggelsenamnen i Vireda socken, Jönköping 1998). I Nordiskt runnamnslexikon som Du kan finna hos SOFI, finns mansnamnet VigR. Av adj. (fvn) vigr stridsför, vapenför . Här hänvisas också, om jag förstått det hela rätt, till ett östgötskt belägg.
Har letat bland Namnavdelninges publikationer, men vad jag kan se är ingen litteratur om Kinda härad publicerad.
(En intressant artikel om ortnamnen i en närliggande socken är Jan Sterners Ortnamnen i Kisa, i En bok om Kisa socken, Del 1.)
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna