ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tåå  (läst 2048 gånger)

2004-09-28, 08:18
läst 2048 gånger

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Hej!
 
I Hålandas (P)äldre kyrkoböcker finns ibland ett tillägg till by-eller gårdsnamn: Tåå. SOAB har inte hunnit så långt. SAOBs ordlista för inte uttrycket; det verkar alltså inte förekomma idag.
Är någon som vet något?
 
Hälsningar från Tyskland
 
Walter

2004-09-28, 10:38
Svar #1

Utloggad Yvonne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 231
  • Senast inloggad: 2016-04-25, 14:38
    • Visa profil
    • www.snurkan.se
Hej Walter,
 
Byns Tå var helt enkelt den del av byn där de egendomslösa fick slå upp sina små torp och backstugor och var den sämsta marken i byn, som inte lämpade sig så väl för jordbruk. Det är mycket vanligt att uttrycket Byns Tå, eller på Tån används i Älvsborgs- och Skaraborgs län. I andra delar av landet talar man ofta om på socknen eller vid socknens slut.
 
Det finns än idag ett bevarat exempel i Åsle, utanför Falköping i Skaraborgs län (Västergötland). Om du letar efter Åsle Tå på Google och andra sökmaskiner, så får du en hel del träffar, bl a Åsle Tås hemsida. Åsle Tå var bebodd ända in på 1900-talet och är idag ett populärt utflyktsmål.
 
Med vänlig hälsning
Yvonne Carlsson

2004-09-29, 21:17
Svar #2

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Tack Yvonne!
 
Det passer bra vad du skriver och jag har tänkt mig redan nåt sånt. Ändå: Är tå(å) i det sammanhanget och i denna speciella betydelse nu samma ord som tån vid min fot, - längst borta från huvudet så att säga -, eller är det ett helt annat ord med egen historia?
 
Alltid villig att lära mig nåt
 
Walter

2004-09-29, 22:05
Svar #3

Utloggad Yvonne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 231
  • Senast inloggad: 2016-04-25, 14:38
    • Visa profil
    • www.snurkan.se
Hej igen, Walter,
 
Jag visste att jag någonstans här på Rötter hade sett en förklaring på var ordet tå i detta sammanhanget kan komma ifrån, fast jag hittade inte var när jag skickade förra svaret. Det verkar som om det i själva verket har släktskap med ordet tä, som inleder bl a ortsnamnet Täby.
 
Här kommer länken dit: Täby.
 
Mvh
Yvonne Carlsson

2004-10-02, 22:07
Svar #4

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Hej igen Yvonne!
 
Tänk att jag just igår i min forskning träffade på ett spår som förde till Täby (Örebro kn)!
 
Och att tä eller tå(å) har nånting med staket att göra, passer bra också. Uttrycket Tåå försvinner i Hålanda nämligen i mitten av 1700-talet så småningom ur kyrkoboken, och i stället läser man nu om led t.ex. Höga led, vad enligt lexikon betyder ett enkelt staket e.d.
 
Trevlig söndag!
 
Walter

2004-10-20, 02:11
Svar #5

Utloggad Erik Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 397
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:07
    • Visa profil
    • www.pennapensel.se
Tå betyder FÄGATA.  
 
M.v.h. Erik Andersson

2004-10-20, 09:01
Svar #6

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
I norra Uppland har jag hört ordet valltä för en mindre väg man förde korna på.
Stig

2004-10-20, 21:01
Svar #7

Utloggad Jan Flyrin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 433
  • Senast inloggad: 2021-04-05, 16:46
    • Visa profil
Ett led var en grind eller liknande som man fick öppna och stänga när man for på vägen.Den fanns för att hålla kvar kreaturen på sina marker.
Eftersom Tåå-marken ofta var dålig jordbruksmark så släppte man även kreaturen där. Därför går många Fägator till Tåån.

2005-02-07, 16:04
Svar #8

Utloggad Stig Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 457
  • Senast inloggad: 2017-05-10, 16:30
    • Visa profil
Förr i tiden var det vanligast att alla betesdjur släpptes på skogen. Skogen var ofta mycket gles och hade god gräsväxt. I motsats till dagens förhållanden med inhägnade betesmarker var det åkrarna som var inhägnade till skydd mot de betande kreaturen. Gårdarna låg oftast tätt samlade i byn och området kallat Tå var ett oftast kilformat område i byns utkant gränsande mot skogen (betesmarken). Byns djur betade gemensamt på skogen och släpptes via fägatan genom byn ut genom Tån, och där på Tån samlades naturligtvis korna när de på kvällen ville bli mjölkade.
 
MVH
 
Stig

2005-02-07, 21:31
Svar #9

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Tack Stig!
 
Och hur set ett område ut som är kilformat? Trehörnigt med en smal och två långa sidor kanske? Och ungefär hur stora var kanterna? 100 meter?
 
Walter

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna