ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tubbatorp  (läst 959 gånger)

2003-04-02, 11:51
läst 959 gånger

Malena Magnusson

Jag har precis börjat att släktforska och är helt betagen!
 
Har precis stött på mitt första hinder (det första av många, många skulle jag tro) och skickar nu ut problemet här på nätet;
 
Finns det någon som har några id?er om varifrån gårdsnamnet Tubbatorp härstammar?
 
Dagens gårdar (finns ett flertal) med detta namn ligger i Öhrs församling i Kronobergs län.
 
Frågar man de gamla som bor i dessa gårdar säger de att namnet kommer från någon fogde som hette Tubbe eller något liknande.
Jag har letat runt lite men inte funnit någon fogde vid namn Tubbe som levt och verkat i dessa trakter.
 
Det närmaste jag funnit är namnet Tubbung som har samröre med riddarsläkten Bååt. Denna Tubbung hade några gårdar runt om i Kronobergs län.

2003-04-02, 18:34
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Ett sätt att avgöra hur namnet Tubbatorp upstått är att vända sig till Dialekt- och ortnamnsarkivet i Lund, möjligen för att ställa frågan, men också för att leta ortnamnslitteratur på deras hemsida.
Om namnet kommer av ett mansnamn Tubbe får Du väl se. Namnet Tobbi/Tubbi finns nämnt i  
Nordiskt runnamnslexikon. Namnet kan väl också vara en förkortning/sammandragning av ett längre ord. Den företeelsen är inte ovanlig när det gäller ortnamn, Jmfr Gudmunderyd - Gunneryd t ex.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2003-04-02, 23:56
Svar #2

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Hej Malena!
 
I Vislanda finns gårdarna Tubbaremma och Tubbamåla. Fridolf Jönsson skriver i sin bok Ortnamn i Kronobergs län, att Tubba är genitiv av Tubbe, som i sin tur är barnspråksform av Torbjörn. Så fogdens namn var kanske Torbjörn.
 
Mvh
Ingegärd

2003-04-03, 10:24
Svar #3

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Att tolka ortnamn är svårt och vanskligt emellanåt. Fridolf Jönsson gör intressanta anmärkningar i sin bok Ortnamn i Kronobergs län men han spekulerar också vilt, vilket man måste ha i åtankarna. Vad han bygger att Tubbe skulle vara en smeknamnsform till just Torbjörn har jag svårt att se. Vanligen säger man annars Tobbe om en Torbjörn, och kanske har Jönsson även rätt angående Tubbe-Torbjörn, dock måste vi vara kritiska till ett sådant påstående utan närmre vetenskapliga förklaringar.  
 
Mansnamnet Tubbe förekommer i Småland under medeltiden. Ett belägg är häradshövdingen i Västbo härad, riddaren, Tubbe Eriksson (känd åtm. ifrån 1370, död 1405; vapen: fyrdelad sköld) verkade i Småland under slutet av 1300-talet.
En frälseman Folke Tubbung (vapen: en båt, obs! alla med detta vapen tillhör ej samma släkt) nämns faktiskt i anslutning till en gårdsöverlåtelse i Ör 1413 (se Svensk Diplomatarium (SD) 1774, Åby 1413 22/8). En Tubbung Markusson nämns år 1407 ha sålt en gård i Sandsjö, Ormesberga (strax österut om Ör socken)  till riddaren Abraham Brodersson [Tjurhuvud] (SD 903).
 
[källor: s 124 i Häradshövdingeämbetet i senmedeltidens och Gustav Vasas Sverige av  Sten Claëson (med en del genealogiska fel dock!) och Jan Ranekes Svenska medeltida vapen del I s 95; det medeltida värend av L-O Larsson s 429]
 
Förleden Tubbe/Tubba i Tubbatorp etc är troligen mansnamnet som nämnts men kan även ha sin upprinnelse i ett naturord. Lokala traditioner har i samband med vandringssägner en tendens att skapa förklaringar på ortnamnen, en del med viss sanning medan andra blir uppdiktade. Givetvis ska man inte förkasta vad folk på ort och ställe säger om ortnamnet. De har oftast muntligen nedärvt traditioner som är viktiga.  
 
mvh Niclas R.

2003-04-05, 11:12
Svar #4

Malena Magnusson

Tack för alla kunniga svar!
 
Jag har några följdfrågor och nya funderingar.
 
Först av allt skulle jag vilja korrigera mig angående Tubbung (Folke Johansson - Tubbung). Denne har ,som Niclas Rosenbalck mycket riktigt påpekade, inget med Bååt-släkten att göra utan denne kommer ifrån Birger Turessons ätt (vapensköld just en båt).
 
Först en fråga ang en källa som anges i ett av svaren (N. Rosenbalck). Vad är/finner man/innehåller Svensk Diplomatarium?
 
Vidare har jag en fundering angående ändelsen -torp. Hur länge har ordet torp existerat?
Ämnet berördes på den inledande släktforskarkurs jag just nu avslutat termin 1 på. Där sades det att torp inte existerade innan 1600-talet. Stämmer detta och är det då lönslöst för mig att leta i olika källor från 1500-talet efter mitt Tubbatorp?
 
Mvh  
Malena Magnusson

2003-04-05, 16:43
Svar #5

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Malena,
Jan Agertz, antikvarie, namnforskare, vid Jönköpings läns museum, skriver i en artikel De äldsta bebyggelsenamnen i Vireda socken;
....Till det yngre medeltida expansionskedet hör namn på t.ex. - torp, -ryd, -hult, -bränna, -böle, -hage, -måla, -mark, -rum, -säter.
Du kan alltså lungt leta i källor från 1500-talet - om nu inte Dialekt- och ortnamnsarkivet i Lund registrerat namnet och kan berätta om det för Dig; Men, det är ju alltid en roligare resa att själv ge sig ut ...
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2003-10-12, 20:42
Svar #6

Karl.Olof.Levin

Ur P.G Vejdes Kronobergs Herrgårdar (1928)
 
TUBBATORP
 
(Örs socken).
 
År 1413 säljer frälsemannen Folke Johansson Tubbung (en båt) jord bl. a. i Hwirfvelhult (= Höreshult?), Elmeberg och Haddatorp, allt i Örs socken, till riddaren Ture Stensson Bjelke. Möjligen står Tubbatorp i något samband med denne Folke Tubbung; kanske var Tubbatorp hans sätesgård.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna