ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sågbaken  (läst 340 gånger)

2002-08-09, 12:44
läst 340 gånger

Utloggad Per Norberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2014-01-06, 14:42
    • Visa profil
    • www.phelle.se
Ordet bak finns som namn på mindre öar och kobbar. Exempel är Sågbaken och Vidfamnbaken i Stockholms skärgård. Bak kan också vara en vik, Slätbaken i Norrköpingstrakten. Finns det någon som känner till ursprunget till namnet bak?
Per Norberg
Uppsala

2002-08-09, 13:17
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Per,
Om Du går in i SAOB och söker på ordet bak får Du en mängd information. När jag läser igenom denna, tycker jag mig kunna finna två huvudbetydelser som skulle kunna höra ihop med namnet på öarna/kobbarna;
bak= ligger bakom något annat
bak= rygg, alltså kallas bak då ön har en rygg
Det finns också en maritim betydelse:
BETYDELSE: sjömärke, i sht tunna; boj.
 
N. Av. 19 Maj 1658, s. 6.
Bakar. Kallas the tekn, som äre lagde på farliga orter i hafvet, och bestå antingen af flytande tunnor äller uppreste mastträen, till varning för the siöfarande, att intet segla tit åt. EHRENCRONA (c. 1730).
 
När jag slår på ändelsen baken i Svenska ortnamn 1999 finner jag 16 belägg i Gävleb, Sthlms, Södm och Östg län. Själv seglar jag på den salta kusten och kan inte erinra mig några bakar.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna