ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Själand  (läst 1894 gånger)

2009-11-12, 21:25
läst 1894 gånger

Utloggad Liselotte Hälldahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2017-03-15, 15:48
    • Visa profil
Det finns mig veterligt två byar, som heter Själand. Den ena har tillhört Själevads socken (numera Örnsköldsviks kommun), den andra byn Själand ligger i Nordingrå. Det skulle vara intressant, att veta bynamnets ursprung. En person, som menar sig känna byn Själands historia väl, det vill säga den by som ligger i förutvarande Själevads socken, menar, att namnet skulle betyda säl-land. Ser man på historiska dokument från} lantmäteriet, så finns flera stavningar. Det allra tidigaste (år 1535)skrevs Skedelantth, men år 1543 tycks två namn användas; Skäland och Skiäland. Med tiden har så namnet kommit att bli Själand. Har hittat ordet skielland på en anbytarsida från d. 22/6 2007 under Krok,Nils Larsson från Klabböle, där som något slags gammalt mått. Samma namn fanns på plattformen Alexander Skielland, som bärgades. 1)Kan ursprungsnamnet ha norskt ursprung? (de första, kända byinnevånarna hade norska namn)2)Har de båda Själandsbyarna också samma ursprung för sina respektive namn? 3) Är det rimligt, att ursprungsbetydelsen för namnet är säl-land? Det låter tvivelsaktigt...

2009-11-12, 22:05
Svar #1

Utloggad Gudrun Åhrlin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 531
  • Senast inloggad: 2017-05-02, 23:18
    • Visa profil
Kan ursprunget till ortsnamnen möjligen vara ordet säl, som finns i t.ex. ordet sälohus, som betyder härbärge?

2009-11-12, 22:08
Svar #2

Utloggad Gudrun Åhrlin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 531
  • Senast inloggad: 2017-05-02, 23:18
    • Visa profil
Jag glömde tillägga, att i Skog, där jag bor, finns bynamnet Själstuga och det har sitt ursprung just i ordet säl.

2009-11-12, 22:39
Svar #3

Utloggad Liselotte Hälldahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2017-03-15, 15:48
    • Visa profil
Det var intressant! Numera tänker man på djuret säl, när man hör ordet, men mycket i språket förändras genom århundradena. När jag såg de först skrivna benämningarna av byns namn som Skiäland och Skäland, fick det mig nog först att tänka på skäl (som i vägskäl), men med den betydelsen, som du funnit i andra gamla ordalydelser, så kan ju faktiskt säl-land stämma. Vet du om bynamnet Själand i Nordingrå har det ursprunget?

2009-11-13, 00:56
Svar #4

Utloggad Gudrun Åhrlin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 531
  • Senast inloggad: 2017-05-02, 23:18
    • Visa profil
Nej, jag vet ingenting om de båda ortsnamnen ursprung. Jag ville bara ta fram den gamla betydelsen av ordet, för, som Du skrev, nu för tiden tänker man ju på djuret säl. Man måste nog fråga någon ortsnamnsforskare. Jag bara kom att tänka på det gamla ordet, som, när det gäller bynamnet Själstuga, stavats olika (siäl bl.a.).

2009-11-13, 07:44
Svar #5

Utloggad Mikael Nahlén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 433
  • Senast inloggad: 2016-11-11, 20:31
    • Visa profil
Och i Säbrå har du Östersjäland

2009-11-13, 10:01
Svar #6

Utloggad Berit Tjernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 13:36
    • Visa profil
Ur Släkter och gårdar i Nordingrå 1535-1890 (Teo och Per Sundin)
 
Skäland skall enligt Bucht betyda odlingen vid den skadegörande bäcken
Bynamnets första led kan således vara avlett av verbet skada
 
Bucht, T: Ortnamnen i Västernorrlands län, Del I

2009-11-13, 12:23
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det verkar ju rimligt, då byn tydligen hette Skedelanth en gång.
Ann-Mari Bäckman

2009-11-13, 13:36
Svar #8

Leif R. Blom

Så här skriver Birger Olsson från Skäland om Kramforsbygden:
Sjövägen delade sig alltså åt vänster och åt höger efter Själandskullen. Det kan tas som en motivering  för att byanamnet kommer från ordet skilja, skel eller skäl. Namnet stavades under lång tid Skeland eller Skäland och har alltså inte med det vanliga Sjöland att göra. Andra menar att namnet kommer från ordet säl - det fanns förr mycket säl i Nordingrå - eller från ordet skada. Namnet skulle då kunna betyda  landet där man skadade båten. Bäcken från Själandssjön mot Sörleviken hade tidigare ett rätt kraftigt vattenflöde strax norr om Själandskullen.
Var så god och välj!
Mvh Leif R.

2009-11-13, 19:27
Svar #9

Utloggad Liselotte Hälldahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2017-03-15, 15:48
    • Visa profil
Det var många nya infallsvinklar...och intressanta sådana. När jag googlade på sälohus hittade jag 1) Skälsbo utanför Trollhättan och det namnets innebörd: Skälsbo skrivs i jordebokshandlingar år 1550 Skielsbo (nästan samma första förled som i namnet Skiäland) och 1573 Skelsbo. Om detta Skälsbo sägs, att förleden utgörs av fornsvenska skäl, det vill säga gräns, skillnad, även vägskäl. Kan skiel och skiäl ha samma forntida betydelse, tro, eller kan orden ha olika innebörd? Jag hittade även Själsstuga, som Gudrun berättar om. I Själstuga fanns ett sälohus, härbärge, se Själastuga Wikipedia. Själsstuga låter inbjudande. Man associerar till andrum, fristad, vila. Om detta Själand (i Själevad)skulle ha den innebörden borde här ha funnits ett sälohus, och i så fall borde här också ha funnits en  
(v)allfartsväg, men därom vet jag ingenting...
Mycket långt tillbaka i tiden, före landhöjningen, var åkrarna här omkring täckta av havsvatten och Själand en liten vik mellan Själandsberget och Sörberget - men det var långt innan namnets uppkomst. De första som bosatte sig här, tycka ha varit norrmän med namn som Oluff och Trond -kan de ha tänkt in detta historiska faktum? Vad kan vara rimligt i sammanhanget?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna