ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Romelsön / Rommelsön  (läst 1877 gånger)

2004-11-01, 23:00
läst 1877 gånger

Erik Holmlund

Nån sa 'skriv kort, bli läst', men jag antar att jag har för mycket fritid så jag skriver långt .
 
Mina förfäder höll till på fiskeläget Romelsön/Rommelsön i Norra Västerbotten. Idag har familjen sommarstuga på ön och jag har alltid funderat kring hur namnet har uppkommit. Lite bakgrund om ön: På ön har hittats ett remändebeslag daterat till ca. år 1000 e.Kr och det finns båtlänningar på 10 m.ö.h. och tomtningar daterade till samma period. Äldsta omnämningen av ön härrör från 1543 års jordabok då ön(öarna) omnämns 'Rumholsöijarne'. 1703 kallas ön 'Rumbolsön'. I modern tid kallas ön Romelsön eller Rommelsön. Öns namn bör vara mycket gammalt, antligen från förkristen tid.  
 
Några teorier som jag bollat med.  
 
1. Härledning till något fornnordiskt förnamn. I Norrbottens skärgård, som inte är alltför avlägsen, finns flera öar (eller f.d. öar p.g.a. landhöjningen) som bär namn som troligen är gamla och som innehåller en förled som utgörs av ett förnamn, t.ex. Hindersön (Hindrik), Estersön (Östen) och Håkansön m.fl. Tror det var i Östanbäcks byabok (som ön under en tid hörde till) som jag läste att namnet Romelsön bildats av förnamnet Romund, men jag kunde inte hitta någon källhänvisning. Det låter som en rimlig förklaring i mina öron.  
 
2. Jag har kommit att tänka på ordet 'rummel', är det ett fornnordiskt ord? Kan man tänka sig att det ordet haft en ursprunglig betydelse som generellt betecknade något som lever om, ett så kallat onomatopoetiskt ord? Och visst lever det om när vågorna slår mot stenstränderna på Romelsöns utsida.  
 
3. Om man bryter ut 'Rumhol' ur den äldsta kända stavningsvarianten så får vi en typ av ortnamn med en efterled (-hol) som förekommer i ortsnamn i främst Dalarna men även i Gästrikland. Rumhol skulle kunna vara namnet på en tidig bosättning på ön, men då det i senare tid endast varit säsongsbosättning på ön så känns förklaringen osannolik dels av just nämnda anledning och dels för att avståndet till Dalarna/Gästrikland är mycket långt. Tror inte så mycket på den här teorin själv.
 
4. Om man bryter ut 'rom' så ser man en koppling till fiskerinäringen som bevisligen varit en av
huvudanledningarna till den mänskliga närvaron på ön. Då är '-el' lite problematiskt. Man skulle kunna tänka sig en ursprungsvariant 'Romhällsön', som senare förvandlats till Rumholsön och sen övergått till Romelsön. Romhällsön känns lite 'kaka på kaka', men ändå inte, om man tänker att ursprungsnamnet kan ha varit Romhällan eller något liknande. I sammanhanget kan nämnas att det finns en annan ö som heter Romelsöhällan, som ligger någon km från Romelsön, men det är bara en liten kobbe som sticker upp ett par meter ur havet så den har stiget ur havet under någorlunda modern tid och har tveklöst namngetts utifrån dess närhet till Romelsön. Jag vet inte, teorin om 'Romhällsön' har jag konstruerat helt själv, och den känns nästan för konstruerad om jag ska vara lite självkritisk.
 
Hur är det med andra svenska ortsnamn som börjar på Romel-/Rommel-? Kollade på Lantmäteriets webbsida och hittade följande ortnamn:  
Romelanda(Kungälv), Romelehög(Malmö), ett Romeleklint(Lund & Valdemarsvik), Romeleåsen(Sjöbo), ett Romelstorp(Kristianstad), Rommelberget(Örnsköldsvik), Rommelbacken(Ljungby), Rommele(Trollhättan), Rommelsjö(Jönköping). De flesta av dessa ligger i södra Sverige. Men något borde väl vara känt om dessa ortsnamns uppkomst? Kanske går dra paralleller utifrån dessa?
 
Jaja, det var lite amatörfunderingar, och jag just nu lutar jag åt teori 1. Kanske finns det någon ortnamnsforskare som redan funderat på betydelsen av Romelsön, som kan belägga sin teori mer vetenskapligt?
Eller så kanske det finns nån som forska på t.ex. förnamn (apropå Romund, eller möjligen något annat
fornnordiskt förnamn).
 
mvh
Erik Holmlund, Skellefteå

2004-11-02, 21:42
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Hej Erik,
föreslår att du tar kontakt med DAUM, Dialekt-, ortnamns- och folkminnesarkivet i Umeå, en enhet inom statliga Språk- och folkminnesinstitutet (SOFI). Se www.sofi.se/daum
 
SOFI utgav 2003 Svenskt ortnamnslexikon (redaktör Mats Wahlberg) men där finns tyvärr inte Romelsön med. Men förklaringarna (här förkortade) till ett par av de andra ortnamn du nämner kan kanske vara av intresse:
 
Romelanda Rimalanda kirkia 1388. Socknen har fått sitt namn av kyrkbyn. Namnets förled innehåller sannolikt ett ånamn, bildat till fornvästnordiska rimi 'långsträckt förhöjning'. (Ån, från Romesjön, flyter under större delen av sitt lopp utefter en lång bergsträckning.) Förleden har fram till och med 1500-talet ljudlagsenligt skrivits även Rymme-, R?m(m)e-, Rwm(m)e- e.d. Det är ovisst hur den nutida formen med o har uppstått.
 
Romeleåsen Åsens namn är givet efter dess högsta punkt Romeleklint (Rummeneklint ca 1590). Namnet innehåller troligen forndanska mansnamnet Romund, namn på en berömd forntida nordisk sagohjälte.  
 
Romme (Romme by - Rume 1383 - och Rommehed, båda i Stora Tuna, Dalarna) härleds till fornsvenskans rum 'öppen plats' med syftning på slättlandskapet. (Rumfarar 'slättbor' ska vara upphovet till sockennamnet Romfartuna i Västmanland.)
 
Ja, där kom jag nog en bra bit utanför ämnet - men du vet väl hur det är när man slår upp något  
 
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2004-11-02, 21:56
Svar #2

Marianne Solli

Hei Erik.
 
Jeg leste med interesse din lange utredning om disse navnene. Tror du ikke at det kan ha noe med sjøuttrykk å gjøre, rom sjø, - noe fritt og åpent, som gir fri manøvringsfrihet. Vi har jo rom vind, som betyr at vinden kommer fra en slik retning at man kan holde den kursen man ønsker uten å seile bidevind. Man sier også at man seiler romt; da har man vikeplikt for fartøy som seiler bidevind. Og når vinden rommer seg, forandrer den retning. Ellers ligger man jo også i ly og le, så dette er bare et forslag. 
 
Hilsen Marianne

2006-11-25, 23:19
Svar #3

Utloggad Rolf Berlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 16:44
    • Visa profil
    • www.morlanda.se
Hej
Det finns en förklaring till namnet Romelstorp i Kristianstad. Namnet Romel är ett gammalt smeknamn för Rasmus som diskuteras på följande sida i anbytarforum.
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/576/13882.html?965501440
 
Tror knappast att det skulle förklara ditt önamn.
Närheten till det finska språkområdet skulle väl kunna motivera att namnet tolkas som:
förledet rauma=sund och efterledet ala=flertal
 
Stämmer topografin med mitt förslag?

2006-11-26, 23:29
Svar #4

Erik Holmlund

Hej Allihop
 
Oj, den här tråden hade jag glömt bort. Tack till alla som har svarat. Namnet Romel har jag upptäckt under tiden som gått sedan jag postade första inlägget i denna tråd. Utöver Romelsön så hittade jag t.ex. ett Rommelsberget i norra Ångermanland. Att 'Romel' eller 'Romels' används som förled i flera ortsnamn tycker jag tycker pekar på att det kan vara just förnamn som det handlar om, även i de norrländska ortnamnsförekomsterna. Jag vet inte om något exempel på att förnamnet 'Romel' kan beläggas i t.ex. norrländska källor på 1500-talet eller tidigare. Å andra sidan kan ortnamnen tidigt ha fått sina namn och många fornnordiska förnamn hunnit gå ur mode innan t.ex. jordaböckerna såg världens ljus, vilket skulle kunna förklara magra eller obefintliga förekomster av förnamnet Romel i Norrland. Vidare har jag noterat att namnet Romel/Romil även idag används i Norge. Någon som vet hur pass vanligt det namnet var i norge på säg 13-14-15-talet? Att jag tar upp norge-spår beror på att många menar att ortnamnen längs norrlandskusten som slutar på -ånger är av norsk ursprung och indikerar norsk närvaro längs norrlandskusten under medeltiden. Namnet Romel låter i vilket fall som helst mycket troligare än en förvanskning av namnet Romund, som jag nämnt i först inlägget.
 
Rolfs finska sund-teori är också intressant. Det finns en insjö på Romelsön som heter Finnviken, som förr var en vik men som numer är en insjö. Att finnar bott eller troligare uppehållit sig på Romelsön kan man därför utan tvekan slå fast.
Sedan finns faktiskt ett sund som kallas Romelsösundet, intill Romelsön.  
http://medlem.spray.se/romelson/skargard2.jpg
Ett komplicerande faktor är att den mareograf som finns i Furuögrund, 2km från Romelsön, är den mareograf som registrerar den högsta landhöjningen av alla mareografer, 0.91cm per år, och topografin  är under ständig förändring och såg mycket annorlunda ut förr. Men på denna karta från 1650-talet där Romelsön kallas Storöhn har vi ju även där ett tydligt sund, eller flera sund faktiskt, vilket ger stöd åt sund-teorin.
http://medlem.spray.se/romelson/gromelmap1.jpg
Om det finns andra exempel på att 'rauma' har förändrats till 'romel' eller liknande i något ortsnamn så skulle det ge ännu mer stöd åt rauma/sund-teorin. Finns det såna exempel?  
 
Personligen tycker jag just nu att förnamnsteorin utifrån förnamnet 'Romel' känns allra tyngst p.g.a:
-Många andra öar vid nordnorrländska kusten som har nog höjd över havet för att ha existerat på medeltiden är namngivna enligt principen förnamn+ön
-Flera ortsnamn på flera håll har uppkommit med förleden Romel/Rommel.  
 
Men som sagt, Rolfs rauma/sund-teori är riktigt bra den också.
 
mvh
Erik Holmlund, numer Örnsköldsvik

2006-11-27, 00:10
Svar #5

Erik Holmlund

Nu kom jag på en annan sak som jag har glömt bort. På denna karta från 1703 skrivs ön Rombolsöhn. Jag tolkar det så iaf.
http://medlem.spray.se/romelson/gromelmap2.jpg  
 
Det där 'b':et stör mig litegrann. Och i relation till just detta 'b' så måste jag ta upp ett bi-fynd som jag gjort under släktforskningen. I Piteå landsförsamling finns ett märkligt soldatnamn Rombell i kustbyn Håkansön. Namnet förekommer under tidigt 1700-tal. Likheten kan ju vara blott  ett sammanträffande men likheten och det mycket ovanliga och konstiga och för mig svårklarade efternamn fick mig att fundera om det kan finnas något samband med Romelsön. Eller har Piteåforskare månne hittat någon annan helt naturlig förklaring till soldatnamnet Rombell? I sammanhanget ska man iaf komma ihåg att Piteå stad sedan 1650-talet ägde ön Romelsön, som ju låg ca 3 mil in i Skellefteå socken, från sockengränsen mellan Piteå och Skellefteå. Sålunda var det Piteborgare som ägde fiskerätten på Romelsön och framförallt pitefiskare som fiskade vid fiskeläget på Romelsön vid den tiden. Kanske var soldaten Rombell en av de pitefiskare som idkade fiske på Romelsön/Rombelsön. Isåfall skulle soldatnamnet vara inspirerat av Romelsön och egentligen inte säga något alls om själva ö-namnets ursprung men ändå vara en aning intressant, ur mitt Romelsöiska perspektiv.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna