ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Malmbergskajen  (läst 910 gånger)

2010-06-26, 11:18
läst 910 gånger

Utloggad Lennart Haglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2018-01-08, 19:22
    • Visa profil
Detta område i Väja har kanske/troligen fått sitt namn efter en person som hette Malmberg. Författaren Bertil Malmberg berättar i prosaboken Åke och hans värld om sin barndoms somrar hos farföräldrarna i Väja. Har hans farfar eller dennes förfäder med namngivningen att skaffa? Berätta den som vet! Mvh Lennart Haglund, Varberg

2010-06-26, 16:45
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Lennart!
 
En sökning på Malmbergskajen i Ortnamnsregistret (i regi av Institutet för språk och folkminnen) får man följande träff:
 
Malmbergskajen, kaj vid Bollsta-
fjärden, Lästa, Ytterlännäs sn,
Ång. m. doms. tg, Vrnl. l.
Malmbergskajen
ek (1966) Vrnl. l.
18 H Graninge 7 j Dynäs.
S.P.-L.1966.
 
Tyvärr blir jag inte klok på vad årtalet 1966 betyder, men det kanske kan syfta på ekonomiska kartan (hos Lantmäteriet). När jag sökte efter Malmbergskajen bland Lantmäteriets historiska kartor hittade jag ingenting, men det är inte så konstigt med tanke på att det är en kaj, karthandlingarna behandlar främst gårdar och marker etc.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2010-06-27, 12:16
Svar #2

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 11:50
    • Visa profil
Hej Lennart och Markus
 
Jag är själv skåning av födsel och ohejdad vana så jag känner inte till platsen som sådan.
Men det ska ha funnits en såg, grundad av en Frans Malmberg som skeppade timmer. Till detta behövs ju en utlastningskaj.
Sågen är numera nedlagd men var i drift  i varje fall till 1980-talet.
Hittade detta på nätet.
 
Väja/Dynäs sågverk/Ytterlännäs socken/Kramfors  
 
Historik  
 
Den 2-ramiga sågen uppfördes 1867. Grundare var bl a Frans Malmberg, som blev  
företagets förste ledare. Bolagsformen ändrades från enkelt bolag till aktiebolag 1870.  
N W Dahlberg avlöste Malmberg som disponent för Wäja AB 1873. Sågen utbyggdes  
1879 till 4 ramar och man skeppade därefter årligen 5 000 stds. Ytterliggare  
ombyggnader skedde 1899 och 1910. Konsul John Ekman hade blivit chef 1908. I slutet  
av 20-talet uppfördes sorteringsverk med kapanordningar samt en virkestork. Samtidigt  
omlades brädgården till lågbanesystem med staplingskranar.1936 tillkom barkningsapparat  
för sågtimmer jämte barkpressar. Under direktör Erik Nybergs chefstid byggdes ett torkhus  
med ströläggningsverk, justerverk och magasim. Dessa anläggningar stod färdiga 1956.  
Senare förbättrades utlastningskajen och elektronik infördes för att förbättra virkeshanteringen.  
Tillverkningen var 1960 12 000 stds. Året efter brann sågverksbyggnaden ned, men den  
återuppbyggdes omedelbart i moderniserat skick. Kapaciteten blev 15 000 stds. NCB  
inköpte verket 1966. Det var i gång på 1980-talet med 100-talet anställda, trots störningar  
i form av brand i ett kapverk 1980. Numera är sågverket nedlagt.
 
Texten finns här
http://web.telia.com/~u60105008/spillror.html
 
Lasse

2010-06-27, 12:24
Svar #3

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 11:50
    • Visa profil
Denne Frans Malmberg var farfar till Bertil Malmberg enl. denna sida
 
http://www.murberget.se/upptack/fotopost.aspx?foto=Fo-U11367
 
Lasse

2010-06-27, 23:26
Svar #4

Utloggad Lennart Haglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2018-01-08, 19:22
    • Visa profil
Tack för fantastiska besked här och per mejl, som jag gärna vidarebefordrar. Frans var farfar och Theodor far till Bertil, farmodern dog innan han föddes. Allt mycket intressant, som det mesta när man börjar rota i det!
Bästa hälsningar från mig och min Väjafödda (1929) maka Gunborg (Östlund)! /Lennart

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna