ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Korsialamp  (läst 509 gånger)

2005-07-12, 22:48
läst 509 gånger

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
I norra Värmland låg en skogstjärn som hette Korsialamp. Tjärnen försvann när kraftverksdammen över Klarälven byggdes i Höljes.
 
Namnet Korsialamp tycker jag låter finskt. Kan någon ge mig en förklaring till namnets betydelse?
 
Gunnar Jonsson, Säffle

2005-07-13, 02:25
Svar #1

Emma Ingelsson Alkbring (Emmaia)

Hej!
Jag har studerat finska, men jag kan bara ge dig ett halvt svar och en gissning.  Det finska lampi betyder tjärn, sådana  ortnamn är vanliga.  Korsi  betyder enligt min ordbok  strå.  Hurudan var tjärnen? Har du sett/ hört andra namnvarianter?
 
Emma Ingelsson Alkbring, Umeå

2005-07-13, 09:36
Svar #2

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Hej Emma.
Nej, andra varianter har jag inte. Jag såg tjärnen på häradskartan från 1880-talet.
 
Orsaken till frågan är i och för sig ett halmstrå. En av mina anmödrar hette Maria Corsiarsdotter, och någon Corsiar har jag inte hittat. Därför söker jag efter allt som påminner om detta namn.
 
Så min förhoppning var att Korsia i tjärnnamnet skulle kunna vara ett mansnamn.

2005-07-13, 20:51
Svar #3

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Men kors i alla lampor då, så dan?t...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna