ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kittyhamn  (läst 784 gånger)

2006-02-25, 14:14
läst 784 gånger

Alf Helin

Dessa två frågor hör kanske hemma på Rönnängs församling, Bohuslän men då ber jag anbytarvärdinnan vara så snäll att flytta dem dit!
 
Vad jag hört skall det på lilla Dyrön ha funnits ett trankokeri vid namn av Kittyhamn. Namnet känns så modernt det bara går så det vore intressant att få veta dess ursprung.
 
Det kan väl inte vara så enkelt som att han som ägde trankokeriet hade dotter eller fru som hette Kitty och Kitty var väl inget vanligt namn då på 1800-talet?
 
Det sägs en gång i tiden ha funnits en krog på Lilla Meholmen sydsydost om Stora Dyrön. I dag verkar det helt vansinnigt att ha en krog där långt ut från allt vad bebyggelse heter. Men tänker man efter var den här farleden dåtidens E6 för det fanns ju varken bilar, bussar eller tåg man tog ångbåten eller någon annan båt om man skulle någonstans. Min fråga blir om det möjligen finns någon som vet var det finns mer om den här krogen.
 
Är i förväg mycket tacksam för all eventuell hjälp jag kan få för att bringa klarhet i ovanstående två frågor.

2006-02-25, 16:24
Svar #1

Eivor Andersson (Ema)

Hej Alf,
Här kan Du läsa om Kittyhamn:
http://www.blueskagerrak.bohusmus.se/bohusmus/www-blue/32/3233.htm
 
Hälsn. Eivor

2006-02-25, 18:03
Svar #2

Alf Helin

Hej Eivor!
 
Tack Eivor, de uppgifterna har jag redan men jag är ute efter varför hette det Kittyhamn.
 
Hamn eller hamnera här på Tjörn är förutom båthamn även ett uttryck för en gårds utmark så det skulle  kunna vara intressant att veta om detta trankokeri låg på utmark som tillhördeeller tillhört någon som hette Kitty. Eller varför inte ge hamnen namn efter frun.
 
Har med hjälp av släktdata kollat alla Tjörns församlingar och inte hittat någon Kitty. Men det kan ju ha varit en engelsman som kommit hit och startat upp verksamheten. Och som sagt jag har ingen aning.

2006-02-25, 19:53
Svar #3

Utloggad Dennis Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 253
  • Senast inloggad: 2011-11-04, 16:35
    • Visa profil
Hej Alf,
 
I Johan Petterssons bok Skärgårdsverken i Bohuslän var trankokeriet Kittyhamn uppfört 1795 och ägare var grosshandlaren Fredric Janssen i Göteborg.Kanske denne Fredric har någon anknytning till namnet Kitty
 
Mvh
Dennis

2006-02-25, 20:01
Svar #4

Eivor Andersson (Ema)

Hej,
 
Det skulle ju kunna vara ett skepp, som hette Kitty också.
 
Namnet är inte så vanligt.
 
Hälsn. Eivor

2006-02-25, 21:50
Svar #5

Alf Helin

Tack för Ert intresse!
 
Att jag reagerade var just namnet Kitty som väl varken var vanligt här och framförallt inte då. Vi får se vart det leder så småningom och det är ju sådant här som gör forskningen så rolig att man inte har alla svaren direkt i en liten ask.

2006-02-25, 23:24
Svar #6

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Bland Lantmäteriets historiska kartor finns en lantmäterikarta från 1783 över Lilla Dyrön, där man kan se var trankokeriet ligger. Jag försökte även klicka på text för att se om det stod något intressant där, men får inte upp sidan trots att jag har DjVu installerad (kanske pga den tekniska översyn de skriver pågår). Eftersom det är en skifteskarta, så antar jag att textsidan borde innehålla just en del om ägandeförhållandena.
 
(Fast om nu Kittyhamn uppfördes först 1795, så borde det vara något annat, tidigare, trankokeri som syns på kartan över 1783 års skifte? Eller har kartan uppdaterats efter 1783?)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna