ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Grubbe  (läst 3060 gånger)

2004-05-11, 16:19
läst 3060 gånger

Magdalena Larsson

Jag vet inte hur många kartböcker jag har lusläst för att finna namn som innehåller Grubb. De jag har funnit i Sverige är:
 
Grubban i nordvästra Hälsingland, vid Hennan.
Grubban i Norrbottnen, söder om Älvsbyn, längs Piteälv.
Grubbdalen vid norra norska gränsen i Jämtland, vid Offerdalsfjällen och Burvattnet.
Grubbe i Hälsingland, mellan Bollnäs och Enånger.
Grubbe i Ångermanland på gränsen till Lappland, sydost om Åsele.
Grubbe i Umeå.
Grubbnäsudden ca 3 mil norr om Kalix.
Grubbvallen vid Anåfjället i Härjedalen.
Grubbvattnet i Jämtland, sydväst om Skalfjället.
Grubbegård i Hammerdal, Jämtland.
 
Jag är mycket intresserad av orts- och platsnamn som innehåller Grubb-, så om någon stött på namnet på annat håll vore jag mycket tacksam om ni lät mig veta det.
 
Med vänliga hälsningar
Magdalena

2004-05-11, 16:37
Svar #1

Magdalena Larsson

Ja, jag är naturligtvis jätteintresserad av fakta om dessa platser ovan; första belägget, om det tidigare kallats något annat, egenheter vad gäller personnamn i dessa trakter, särskilda släkter där, om det finns legender eller sägner i dessa trakter, allt och vad som helst.

2004-05-11, 17:51
Svar #2

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Vad det gäller första belägg, skriv till SOFI och fråga.
http://www.sofi.se/SOFIU/namnavd.htm

2004-05-11, 22:39
Svar #3

Erik Holmlund

Magdalen> Hej. På Lantmäteriets hemsida finns något som heter 'kartsök' och där kan man söka på ortsnamn som börjar på ett visst sätt. Jag sökte på 'Grubb'. Gissa hur många träffar jag fick?  
262 st! Förvisso är vissa orter dubbelt inlagda men du har ett ordentligt arbete framför dig om du är intresserade av samtliga platser som heter nånting med 'grubb-'.
 
länk
 
mvh
Erik, Skellefteå

2004-05-11, 23:06
Svar #4

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 10:32
    • Visa profil
Motsvarande sökning i Svenska ortnamn 1999 ger bara 173 träffar, de flesta i norra Sverige.
 

 
Varje röd prick är en plats vars namn börjar med Grubb-.

2004-05-12, 09:31
Svar #5

Magdalena Larsson

Då är det nog kommet av det dialektala ordet för grop, inte från släkten Grubbe. Grubbe i Umeå ligger belägen huvudsakligen i den norra sidan av den dalgång som bildats genom att älven sjunkit.

2004-05-12, 10:28
Svar #6

Magdalena Larsson

Tack alla för hjälpen! Det här är en fråga som jag ofta funderat på, och som nu fått sitt svar. Det är för många orter som innehåller grubb för att det ska kunna vara fråga om ett släktbundet namn.
 
Det finns engelskspråkiga släktforskare för namnet Grubb som jag varit i kontakt med några gånger. Släktnamnet har förstås samma etymologi som ortsnamnet.

2004-05-13, 10:28
Svar #7

Magdalena Larsson

The Grubb Family Association uppger på sin hemsida att namnet kommer från tyskans ord för gruva, men ordet har samma ursprung som grop. Detta är även vad Ken Grubb skrivit. Orden lär dock ha samma ursprung långt tillbaks i tiden, och någon gruva på Grubbe finns inte och har aldrig funnits.

2004-05-13, 16:41
Svar #8

Magdalena Larsson

Detta inlägg (med följande diskussion) är hitflyttat från Personnamn: Förnamn D-G: Grubbe //Anbytarvärden
 
 
 
Ur Nusvensk ordbok, av Olof Östergren (Sthlm 1981), första bandet:
 
Grubba /.../Ldls. (t. e. Sveal. o. Norrl.). Grund grop.  
 
Ur Elof Hellquists Svensk etymologisk ordbok (Lund 1980), första bandet (har inte alla tecken, men skriver något som liknar):
 
Grov, fsv gr?ver, L., jämte isl. gr?fr, da. grov från mlty. grof, gr?v-,=fhty., ty  grob; inlånat från mlty. /.../ av samma stam som litau. grub?s, grov, till en ie. rot ghrubh, mala, o.d. /.../
Grubbla 1700; i ä bet. 'rota (i)' 1634 osv.= da gruble, L., från lty grubeln (jämte gruweln), motsv. ty gr?beln= fhty grubil?n, gräva efter, rota, motsv. (det inhemska) no. gruvla /.../
 
Enligt uppslagsordet Gubbe kan det inte betyda det (inget -r-bortfall).

2004-05-13, 18:11
Svar #9

Magdalena Larsson

Det är inte Ken Grubb som angivit etymologin. Det blev kanske otydligt när jag sköt in en bisats i efterhand.

2004-05-13, 18:27
Svar #10

Magdalena Larsson

Ja, jag glömde ju E Hellquists Gruva = fsv., no.; till svenskan väl närmast ett från lågtyskt ord (Harz), motsvarande mlty. gr?ve (varav sv. dial., no. gruva, no.-da o. ä. da. grue, eldhärd), biform till gr?ve (varav sv. dial. grova, eldhärd) = ty. grube (varifrån da. grube), av fhty. grouba, eg.: grop, got. gr?ba, isl. gr?f osv.; avljudsf. till gräva; jfr grop. - Från ty. äro även de flesta andra gruv- o. bergverkstermer lånade /.../
 
Grop=fsv.=isl. gr?p, da. dial. grob; /.../ med i-omljud ags. gr?p(e), ränna; besl. med gräva; jfr gruva /.../
 
Som jag skriver i ett annat sammanhang anger de engelska Grubb att namnet kommer av gruva. Det är många tåtar på olika håll, därför är frågorna lite utspridda under olika rubriker.
 
Jag är inne på tanken att Grubbe som förnamn kanske gett namn åt något av ortsnamnen eftersom en dylik uppkallelse är vanlig. Men vart och ett av ortsnamnen kan ju ha sin egen speciella historia.

2004-05-13, 18:51
Svar #11

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ja, det är vanligt, men ett problem med den teorin är att förnamnet på medeltiden endast är känt från Skåne, och ortnamnen på Grubb- dominerar i Norrland.

2004-05-13, 19:01
Svar #12

Magdalena Larsson

ja jag vet...

2004-05-13, 19:06
Svar #13

Magdalena Larsson

Det är bara det att det inte finns något som passar in på Grubbe i Umeå; det finns ingen gruva där. Däremot ligger det i en slags dal som blivit till av älven, men det gör inte hela Grubbe, så dalen är i sig ingen markering el dyl. Så jag får inte ihop det!

2004-05-13, 19:26
Svar #14

Rune Edström (Rune)

Hej Magdalena
Om du går låt säga 500-1000 meter från älven, har du ingen gröbbe då heller? Den behöver ju inte vara så stor och djup.
mvh
rune

2004-05-13, 19:57
Svar #15

Magdalena Larsson

Hej Rune,
ja det är det jag menar (om jag förstår dig rätt), är Grubbe ett litet hål i marken? Är det ovanligt gropigt? Jag har själv inte accepterat den förklaringen som jag inte hittat på själv, men den jag oftast fått höra och därför testar jag den.
 
Med vänliga hälsningar
magdalena

2004-05-13, 20:43
Svar #16

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej Magdalena!
 
Jag befinner mig på Grubbe när jag skriver detta och vet inte var den gropen som byanamnet anger skulle vara. Det kan ju ha varit någon slags dalsänka vid tiden då byn fick sitt namn, kanske på medeltiden. Det finns ju en del medeltida namn på byarna här.
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2004-05-13, 21:33
Svar #17

Magdalena Larsson

Det jag har fått förklarat är att, om man som Rune säger, går från älven norrut så är det det ju som en slags dal eller vad man ska säga. Men samtidigt så är det ju inte någon liten grop, så det är lite långsökt tycker jag. Å andra sidan verkar det som om alla andra tänkbara förklaringar är lika långsökta.
 
Bor du nära Häradsvägen?

2004-05-13, 21:43
Svar #18

Magdalena Larsson

Ann-Mari,
Jag provar skriva min e-postadress där nere, så får vi se hur det går.

2004-05-13, 22:03
Svar #19

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Magdalena!
 
Nej, Häradsvägen ligger på Backen, nära Backens kyrka. Att Backen heter Backen förstår jag inte heller, eftersom det inte finns någon backe där. Jo om man kommer från älven och blickar upp mot kyrkan. Då är det en backe från älven och upp mot kyrkan.  
 
Det jag menar är att det har skett en landhöjning och landskapet såg så annorlunda ut när dessa platser fick sina namn. Så det som var betecknande för landskapet då inte är aktuellt idag.
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2004-05-13, 22:03
Svar #20

Erik Holmlund

Bara för att Grubbe omfattar ett visst område idag som är rätt stort betyder ju inte att det omfattade samma område när namnet kom till. Grubbe var troligen namnet på den plats där den första gården byggdes. Sedan har fler gårdar tillkommit i området och betydelsen har flytit över till att beteckna en hel by, och senare till att omfatta en hel stadsdel. Att betydelser av ortsnamn har flyttats från att beteckna små enheter till att beteckna större enheter vimlar det ju av exempel på. Jag är övertygad om att Grubbe kommer av att det har varit någon slags sänka i geografin där de tidiga bosättarna slog sig ner.
 
Är man angelägen om att få reda på betydelsen så har säkerligen ortsnamnsforskare på Umeå universitet forskat i de flesta ortsnamnen i bygden. Det finns ju ett 'Dialekt-, ortsnamns- & folkminnesarkiv'(DAUM) i Umeå, som hör till universitetet som antagligen sitter inne med svaret, eller åtminstone väl underbyggda teorier.
 
DAUM
 
mvh
Erik

2004-05-13, 22:08
Svar #21

Magdalena Larsson

Nej, en liten del av Häradsvägen ligger på Grubbe.

2004-05-13, 23:35
Svar #22

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Magdalena och Ann-Mari
 
I Umeå sockens historia (Umeå; 1970) finns ett kapitel om ortnamn författat professor Gösta Holm. Beträffande byarna Grubbe och (Gris)Backa antar han att de under medeltiden är utbrutna ur den stora Hiskebyn och att de varit hemmansdelar inom Hiske.
 
Grubbe betyder, enligt Holm, gropen, dalsänkan.  
 
Vad det handlar om är alltså, som ofta är fallet med byar som har ursprung från medeltiden, namn som har anknytning till naturen/geografin. En dalsänka och en backe.
 
Att byn Backa sedemera fick namnet Grisbacka, efter de bönder med tillnamnet Gris som bodde där under 1500-talet, kan ha berott på behovet av att särskilja byn från kyrkplatsen Backe(n) någon kilometer därifrån. Jag citerar Holm Som alla umebor känner till, har Umeå landsförsamlings kyrka brukat kallas för Backens kyrka - Grisbacka bys ägor sluttar ner mot Tvärån, kyrkplatsen Backen mot Umeälven.
 
De släkter Grubb med ursprung i byn Grubbe kallade sig inte Grubb under 1500-talet. De hade vanliga sonnamn (patronymikon). Att de skulle ha gett namn till byn är ytterst osannolikt.
 
Den Grubbsläkt som oftast omnämns i den genealogiska literaturen (framför allt Bureanknutna sådana) är lagmanssläkten Grubb.  
 
Om borgarsläkten Grubb har jag skrvit en artikel i Släkten nr 48 (Södra Vbtns Släktforskare). Från denna släkt härstammar bl a Mikael Grubb som adlades af Grubbens och Olof Malm som adlades Malmerfelt samt den beryktade kyrkoherden Nils Grubb.
 
Den här diskussionen ligger kanske under fel rubrik? Eller vad tycker Anbytarvärden?

2004-05-14, 00:22
Svar #23

Magdalena Larsson

I en text som jag har i privat ägo, skriver Björn Olsson, doktor i id?historia vid Umeå universitet, om Häradsvägen och gårdarna runt omkring.
 
Häradsvägen är den gamla landsvägen mellan Tvärån och Backen. Gustav Vasa lät 1556 anlägga Kungsgården (Uma-gaard/Backa kungsgård)  på ägorna öster om Backen kyrka. I ett brev från konungen till Lars Olsson Björnram samma år, meddelas att till gårdens räkning man skaffat jord från Grubbe, Hiske, Backe och Ytterhiske, och till detta kom en del av prästbordet. Detta innebär att stora delar av den mark som idag ligger norr om Häradsvägen var i Kungsgårdens ägo. Lite senare skriver han: en allmän uppfattning är att byggnaderna troligen låg i Backe, den by som efter tre där 1543 mantalskrivna bröder Jöns, Jon och Nils med tillnamnet Gris fått namnet Gris' backa. Bebyggelsen var då mer koncentrerat ned mot Tvärån och de så kallade Kungsbackarna än det område vi idag uppfattar som Grisbacka längs Backenvägen. Detta skrev Björn för ca fem år sedan, och jag har inte hört att han ändrat sig. Men det verkar vara som Erik skriver ovan, att gränserna flutit.
 
Finns lantmätare Geddas karta daterad 7/4 1693 scannad?

2004-05-14, 06:50
Svar #24

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Magdalena!
 
Du har rätt beträffande Häradsvägen och då blir svaret ja på din fråga. På en stadskarta från 1995 är vägen nedanför Västerhiske och Grubbe namnlös, därav svaret.  
 
Det är alltid intressant att få veta byanamnens historia.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2004-05-14, 15:11
Svar #25

Utloggad Britta Zachs

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2016-10-06, 18:13
    • Visa profil
Hej! Hittade en Ebba Grubbe gift med A.J. von Knorring på Tideberg i Kyrkefalla. (Födelsebok Kyrkefalla Släktdata) Britta

2004-05-14, 16:17
Svar #26

Utloggad Catrin Bohman Axelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2010-06-06, 09:07
    • Visa profil
    • www.mormorsmor.se
Hej Magdalena
Vet inte om det är av intresse, men det finns en by vid namn Grubbe i Nora socken i Ångermanland.
Hör av dig om du vill veta mer.
Hälsningar
Catrin Axelsson

2004-06-03, 18:39
Svar #27

Magdalena Larsson

Är det någon som vet om bynamnet borde ha haft en efterled (-mark, -boda, -träsk, etc) för att vara bildat av ett släkt- eller personnamn? Var det det vanliga?

2004-06-03, 21:53
Svar #28

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Det brukar så vitt jag vet vara fallet. Normalt sett brukar platsnamn snarare vara bildade efter förnamn, som till exempel Olsby.
 
Däremot brukar efternamn ofta vara tagna efter platsnamn.

2004-06-04, 08:32
Svar #29

Magdalena Larsson

Jag kanske har missuppfattat namnet Djäkn - jag trodde att det var ett slags tillnamn (har så vitt jag förstår gett namn åt Djäkneboda söder om Bygdeå). Annars finns ovan nämnda Grisbacka. Men dessa fall, bildade av tillnamn, är nog ovanliga...

2004-06-04, 10:34
Svar #30

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jo, även tillnamn och öknamn kunde användas för att bilda ortsnamn, däremot sällan släktnamn, namn som ärvdes.
Djänk kan vara ett tillnamn, men djänkeboda kan även ha ägts av en djänk.

2004-06-04, 10:47
Svar #31

Michaël Lehman (Philippos)

Vad en djänk är, är obekant åtminstone för mig. Däremot är en djäkne ( Nationalencyklopedin.

2004-06-04, 11:25
Svar #32

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
En djänk är väl en djänke som man glömt ett e på...
men jag har för mig att en del medeltida djänkar hade tillnamnet Djänk...?

2004-06-04, 11:33
Svar #33

Michaël Lehman (Philippos)

Vad jag tänkte på, är metatesen i djänk i förhållande till ordets korrekta stavning djäkne. Men annars är det korrekt, att medeltida djäknar kunde ha tillnamnet Djäkn[e].
 
Man kan tillägga, att Nationalencyklopedins ordbok angiver, att en djäkne var en ?elev i äldre typ av läroverk s.k. lärdomsskola; särsk. i dess högre klasser?.

2005-07-31, 08:51
Svar #34

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 21:50
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Eftersom detta är en diskussion om Ortnamn: Grubbe, undrar jag vad det blev för svar från DAUM?
Den länk Erik Holmlund lade in fungerar ej numera. Här är den nya till hela SOFI:
http://www.sofi.se/
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2006-03-22, 11:08
Svar #35

Utloggad Peter Ericson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2010-01-13, 19:45
    • Visa profil
Magdalena Larsson frågade om ortnamn med Grubbe... Som synes på karta ovan finns en by
i Nora socken, norra sidan Ångermanälven, som heter Grubbe.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna