ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gisebo / Gissebo  (läst 1267 gånger)

2005-12-16, 19:00
läst 1267 gånger

Utloggad Lennart Haglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2018-01-08, 19:22
    • Visa profil
Såg till min förfäran att man börjat skriva mitt gamla Gisebo med två ss.  
Gissade att någon inflyttad och lokalt okunnig tjänsteman låg bakom fadäsen,  
som nu är mångfaldigad i kommunens skrifter.  
Men tänk om jag har fel, sånt har ju hänt. Det kanske är den ursprungliga formen.  
Fast namnet Gise förekommer här och där, bl.a. hos Strindberg.  
Någon som vet mer?
Mvh Lennart Haglund, Varberg

2005-12-16, 20:20
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Lennart Haglund,
Vilket ortnamn är det Du vill diskutera?
I Svenska ortnamn 1999 finns 4 Gissebo upptagna.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2005-12-16, 22:37
Svar #2

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1949
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:19
    • Visa profil
Och i Rosenberg 1882 finns 2 Gissebo - inget Gisebo. ett Gissebo i Kalmar län, ett Gissebo i Jönköpings län.
Vänligen,
Calle L

2005-12-16, 22:53
Svar #3

Utloggad Lennart Haglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2018-01-08, 19:22
    • Visa profil
Gisebo strax norr om Huskvarna vid gamla riksettan. Slarvigt av mej, förlåt!
Mvh Lennart

2005-12-16, 23:16
Svar #4

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1949
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:19
    • Visa profil
Lennart, som uppvuxen (1960-1970) i trakten Jönköping - Huskvarna kan jag bara minnas att orten uttalats som Gissebo, dvs med dubbelt s. Min gymnasietid, som skedde i Huskvarna, sa alla Gissebo, inklusive fruktodlardottern i min klass som var från Gissebo. Det är nog med Gissebo som med Vadstena och Ramlösa, lokalt utvecklas ett språkbruk som inte alltid stämmer överens med ordets uttal kontra dess exakta stavning. Men visst är det gott att lokallinguastiken lever?
Vänligen,
Calle L

2005-12-17, 00:19
Svar #5

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Min mormor, f 1885, hade sin mödernehärstamning från Skärstad, och var också dit och hälsade på släkten då och då. Och hennes mormor hette Mor Brita i Gissebo, och så har jag hört det många gånger.

2005-12-17, 10:41
Svar #6

Utloggad Lennart Haglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2018-01-08, 19:22
    • Visa profil
Hej och tack för alla tips! Men visst kan det skrivas med ett /s/ fast det uttalas med två!
Mormor i Skärstad sa väl som vi andra Sjässta, men skrev det inte så.  
Stockholmarn som i Huskvarna frågade efter Skär-stad fick fara vidare ohjälpt, har det sagts.                              
Att Svarttorp hette Svottarp och Bogla blev Boggla var heller inget som generade.  
Hos Eniro på nätet verkar de lokala  telefonörerna satsa på ett /s/.
Vi är nog bara halvvägs med gåtan!
Mvh Lennart Haglund (uppfödd i Husskvarna)

2005-12-17, 21:47
Svar #7

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1949
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:19
    • Visa profil
Ja du Lennart, Nog är det märkligt. Förvisso är jag född på rätt sida om gränsen (mellan Huskvarna - Jönköping, dvs Jönköping, eller Jönssöping)men känner  igen dina uppgifter om orterna runt Huskvarna. Men nog är det så att Gissebo, trots allt stavas som Gissebo och har uttalts som det.
Trevlig helg och ortnamn är en ständig lycka till diskussion,
Vänligen,
Calle

2005-12-17, 22:02
Svar #8

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Lennart Haglund,
Vad intressant att det var gården i Skärstad sn Du frågade om. Kanske vet Du att man kan söka på belägg i Språk- och folkminnesinstitutets ortnamnsregister. Länken dit är: http://www2.sofi.se/SOFIU/topo1951/_cdweb/
 
Om Du söker Dig fram till Jönköpings län och söker på Gissebo, får Du ett antal belägg. Jag lägger in några länkar i åldersordning:  
1424, 1455?, 1540, 1542, 1543, 1545, 1697.
 
När jag går till en originalkälla som jag råkar arbeta med, Landskapshandlingar 1584-85 (CD 2231), finner jag en mantalslängd för de åren och för Skerstta sochenn. Där benämns bonden på hela kronohemmanet mons ij Gessebo.
 
I SMP finns en del skrivet om namnet Gise där också stavningen Gisse förekommer i genitiv. Skall se om jag kan fråga ortnamnforskaren Jan Agertz, med vilken jag har kontakt. Annars kan Du själv kontakta honom vid Jönköpings museum. (Om man finner fler belägg än det äldsta osäkra Gislo bodha kan det även vara intressant att studera namnet Gisle, som finns nämnt i den här artikeln på SMP. Finner dock inte artikeln för namnet Gisle.)
 
Vänligen,
Olle Elm
 
Ble gla nä Du skrev aåom Sjässta. Vij sa Schaaässta ij Össeröm, där ja ä appvoxen..å ja tror di sa på dä viset i Ölmsta där ja va aåm sammarn nä ja va minnre ..
Vänligen,
Olle Elm

2005-12-18, 11:30
Svar #9

Utloggad Lennart Haglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2018-01-08, 19:22
    • Visa profil
Tack för trevliga och utförliga svar och förlåt att jag ännu känner mej oviss.  
Tänkte först att Gissebo var en äldre form, som tagits upp på nytt, men hittar inget om detta.  
På 30- och 40-talen, när jag ännu bodde i Huskvarna, skrev vi Gisebo utan tvekan.  
Idag när jag söker Gissebo hos Eniro på nätet, hittar jag 42 adresser, därav endast 1 i kommundel Skärstad,  
som det numera heter. När jag däremot söker Gisebo finns samtliga 23 adressater i nämnda kommundel.
Jönköping Sofia är min födelseförsamling, då jag som de flesta(?) huskvarnabor av årgång -28 föddes på BB strax intill.  
Fast jag har alltid räknat det som fel sida av Sannabäcken!  
Numera ingår Huskvarna (tillsammans med Norrahammar) i det som kallas Jönköpings tätort.  Ett bittert öde för de gamla Hakarpsborna, som ändå var självständiga 1907-1970.  
Mvh Lennart Haglund, Varberg

2005-12-18, 16:45
Svar #10

J Svensson

Sitter och tittar ut på mitt bilsläp, där står det på sidolämmen GISEBO

2005-12-19, 22:38
Svar #11

Marianne Björkman Carlsson

Hej
 
I dagens läge så stavas det Gisebo på skylten ute vid vägen även om stavningen tidigare varit annorlunda. Precis som på släpet
 
Mvh Marianne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna