ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gatan  (läst 710 gånger)

2002-07-05, 09:33
läst 710 gånger

Jan Ek

I folkräkningen 1890 (tillgänglig på Arkion) har jag många gånger stött på Gatan som angivelse under rubriken Hemort. Detta gäller också i små församlingar utan en enda liten gata.
 
Är det utan fast bostad eller något i den riktningen som avses här?
 
Jan

2002-07-05, 17:42
Svar #1

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Enligt Svenska Ortnamn finns det 72 förekomster av Gatan i Sverige. I Värmland finns tre hemman/byar med det namnet. Så det är nog troligast att det rör sig om ett ortnamn.

2002-07-05, 18:36
Svar #2

Jan Ek

Tack Gunnar,
 
Nu känner jag mig bra dum, jag har ju tillgång till Svenska Ortnamn och kontrollerade inte ens där innan jag hasplade ur mig. I Enåsa, Vä-Gö, där jag senast stötte på Gatan finns det en gård med namnet.
 
Så kan det gå när en som är uppväxt i städer tar sin invanda syn på vad som kan kallas för gatan som utgångspunkt. Så lärde jag mig något nytt i dag.
 
Kanske någon språkvetare kan förklara hur ordet uppstått som benämning för två olika ting? Finns det en koppling?

2002-07-05, 19:47
Svar #3

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 21:37
    • Visa profil
Enligt vad äldre släktingar berättat var gatan benämning på den gata eller fästig, körväg som gick genom byn. Utmed denna fanns en del torp eller hus (husägare). Har anor som just kallas Gade(gate)-Sven och liknande. I Ordbok för släktforskare finns ordet gategård med = gård som ligger vid bygatan. Före skiftet så fanns nog i de flesta byarna något som man benämnde gatan. Även om 1890 bör vara efter skiftet så lever säkerligen benämningen kvar. Så jag tror nog mer på bygatan än en ortbeteckning.
 
MVH
Calle

2002-07-06, 09:12
Svar #4

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Ur Sveriges Ortnamn, Ortnamnen i Värmlands län, Näs Härad: Tveta socken:
 
Gatan 1/3 skatte. Nämnd första gången i jordeboken 1585. Namnet är bestämd form av gata by- eller fäväg.

2002-07-06, 16:00
Svar #5

Utloggad Arne Forsman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2010-04-20, 22:06
    • Visa profil
Fägatan var den väg som ledde från byn till betesmarken utanför.
Utmed denna allmänna gata kunde ibland folk som inte ägde egen mark, slå sej ned och bygga enkla boningar.
Jämför Åsle tå i Falköpingstrakten i Västergötland där boningarna utmed fägatan finns bevarade.

2002-07-07, 16:38
Svar #6

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Enligt SAOB förklaras 'gatehus' med att det är ett mindre hus belägen på bygatan, som var en allmänning. Jag har stött på begreppet 'gatan' och 'gatehus' rätt ofta när jag forskat i skånska socknar. Min tolkning är att det är frågan om personer som varken har ett eget hemman, innehar något torp, eller har en anställning som arbetshjon på någon gård. Jag misstänker också att fattighuset ibland benämns 'gatehuset' i Skåne, men vet inte säkert.
I Viby socken, i Östergötland, har jag funnit en del soldater som haft torpen längs 'gatan' också, och jag har läst att det fanns en hel del backstugusittare som byggde sina bostäder längs bygatorna förr.

2002-07-07, 18:49
Svar #7

Jan Ek

Så gav min något ignoranta fråga massor av kunniga svar! Tusen tack. Jag kan så långt inte se att något bidrag direkt utesluter det andra, men konstaterar att flera, särskilt ditt Jojje, passar väldigt bra i mitt konkreta tillfälle.
 
Min fffm Christina Charlotta Ek f. 1926 i Lerbäck Närke, var gift med artilleristen Otto Svensson Ek. Som soldatänka bodde hon ensam 1890 med adress Gatan i Enåsa (R). I Enåsa bodde också son och sondotter som var dräng och piga på Börstorp. Även om det finnes en gård som heter Gatan i Enåsa enligt CDn Svenska Ortsnamn, är det för mig mest troligt att hon bodde i en liten backstuga, eller soldattorp, längs bygatan som jag utan att veta antar fanns. Folkräkningen samlar ju efter vad jag förstått alla under samma tak, med redovisning av familjeenheter (som också kan vara ensamstående). Att en säkerligen fattig soldatänka från Närke skulle bo helt ensam på en gård verkar lite troligt.

2002-07-08, 05:40
Svar #8

Ingrid Clenman

Ett gatehus i Skåne är ett hus som ligger vid den centrala gatan genom byn. Även om fattighuset kunde ligga vid bygatan, så var det inte identiskt med ett gatehus. I sådana bodde bl a hantverkare och andra yrkesverksamma, t ex murare, snickare, handlare osv. De antingen ägde husen eller hyrde dem från ägaren. I många skånska byar finns husen kvar idag.
Ingrid

2002-07-11, 09:46
Svar #9

Cecilia Chevtchenka Forsberg

Vid sökning på lantmäteriets hemsida fick jag 76 träffar med namnet Gatan.Digitala kartan.
http://www.lantmateriet.se/dkindex.htm
 
Ha en rolig dag!
Cecilia

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna