ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Emmaus  (läst 1072 gånger)

2013-09-25, 11:14
läst 1072 gånger

Utloggad Maiken Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 289
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:33
    • Visa profil
Ortnamnet Emaus dyker upp här och var i den södra halvan av Sverige. Finns det någon som vet vad namnet betyder? Först träffade jag på det i Västerås och trodde att det var speciellt för den trakten, men eftersom det dyker upp i olika landskap så börjar jag misstänka att det finns en speciell betydelse.
 
Är de någon som dessutom kan hänvisa till en bra källa så blir jag ännu mer tacksam.
 
Tack på förhand!
Maiken
Maiken Arvidsson

2013-09-25, 11:25
Svar #1

Utloggad Mats Sundqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 12:03
    • Visa profil
Hej Maiken!
 
Det står följande om Emmaus i Wikipedia. Omnämnt i bibeln.
 
Emmaus är en plats i Palestina som fått avsevärd betydelse i kristet tänkande.
 
I Lukasevangeliet 24:13 omnämns Emmaus som en by 12 kilometer (60 stadier) eller 32 kilometer (160 stadier) från Jerusalem; avståndet varierar mellan olika bibelversioner. Här berättas att Jesus sågs i Emmaus samma dag som han återuppstod från de döda. Två av apostlarna träffade honom på vägen till Emmaus. De vandrade tillsammans och diskuterade det som hänt de senaste dagarna. När de kom fram till Emmaus bjöd apostlarna Jesus att stanna kvar och äta en måltid hos dem. Först i samband med att han bröt brödet vid måltiden kände de igen honom, och då försvann han.
 
Det råder olika uppfattningar om vilken modern plats den bibliska texten avser.
 
Emmaus har även varit namnet på olika kapell, kyrkor och missionshus inom frikyrkan, såsom exempelvis Emmauskapellet i Örebro, vars nutida kyrka heter Korskyrkan (och som samarbetar med Evangeliska Frikyrkan) och den tidigare missionskyrkan Emauskyrkan (numera Mikaelskapellet) på Karlbergsvägen i Vasastan i Stockholm.
 
Mvh/Mats

2013-09-25, 11:49
Svar #2

Utloggad Maiken Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 289
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:33
    • Visa profil
Tusen tack!
Nu förstår jag varför jag inte hittade detta när jag googlade. Jag skrev bara ett m och fick endast träffar på orter i Sverige.
 
Maiken
Maiken Arvidsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna