ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Döviken/Döving i Jämtland  (läst 1340 gånger)

2004-12-06, 18:21
läst 1340 gånger

ulrik

D?ving er mitt familienamn, namnet mitt skriv seg frå ei bygd på Sunnm?re i Vest-Norge. Namnet, som minst 500 år gammalt, er fortsatt eit mysterium for namnegranskarane og inntil nylig trudde vi det var unikt. Men no har vi altså oppdag at det i middelalderen og kanskje seinare vart brukt som gards- og/eller familienamn i Jämtland, blant annet i Bräcke og i Frösö. Eg tror at det som i dag heiter Döviken i middelalderen var omtalt som Döving eller Dövingen. Vi er på jakt etter all informasjon som kan fortelle om bruk og tyding for dette namnet.
 
Vi er takknemlig for all hjelp!

2004-12-07, 03:16
Svar #1

Utloggad Thomas Loo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2020-12-20, 01:58
    • Visa profil
Det fanns i slutet av 1540-talet tre gårdar i Jämtland som skulle kunna tolkas Döviken, här återgiven efter storlek och stavning enligt skattelängd:
 
 Duuicken i Ragunda socken. (i nuv. Ragunda kommun)
 Dijfuick i Lockne sn.
 Döffuingh i Revsunds sn. (i nuv. Bräcke kommun)
 
Gården i Lockne (del av nuv. Östersunds kommun) förefaller inte längre existera. Utan större tvekan ratar jag två av dessa och rekommenderar att det är alternativet Revsund du bör koncentrera dig på. Denna gård nämns i källorna konsekvent med ändelsen -ing till skillnad från de övriga. Nedan några exempel som styrker den statiska stavningen. Vidare tycker jag mig se att gården, eller åtminstone ett par av granngårdarna har under början av 1400-talet troligen har haft ägare med dansk/norska kopplingar.
 
DN  = Diplomatarium Norvegicum
JHD = Jämtland & Härjedalens diplomatarium
 
1517: Anders (Kætil & Sigurd) i døffing (DN III:1071,1073)
1511: Kietil i Döfving (avskrift JHD 2:339)
1509: Sigurd i döffwing (DN XIV:227)
1505: Swen (?Sigurd) i døffingh (DN XIV:215)
1479: Ketil i døffing (DN XIV:135)
1450: Andris i Døwinge (DN XV:76)
1445: Kiætil (Andersson) i Döiungh  (JHD 1:266)
1435: øystra døing (DN VI:460)
1412: døvinghin ligiande i ræfsunda (DN III:609)
 
 
Vill för övrigt minnas att jag läst en kortare artikel om släktnamnet Dövings relation till Jämtland, tryckt i JLS-nytt nr.76 (feb 1999) (medlemsblad för
 Jämtlands Läns Släktforskarförening
)

2004-12-08, 13:26
Svar #2

ulrik

Tusen takk!
 
Observera att för- och efternamn skall skrivas i rutan för användarnamn vid inlägg i Anbytarforum..
-Kom ihåg det framöver bara..  /Peter Karlsson - Anbytarvärd

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna