ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Buddahus / Buddatorpet / Buddbyn  (läst 1646 gånger)

2015-01-20, 19:08
läst 1646 gånger

Utloggad Christer Edenfjord

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 08:47
    • Visa profil
Hej,
 
stöter på förleden Budda- på flera torp och gårdar i NÖ Skåne. Buddatorpet strax öster om Högsma är ett exempel och Buddahus vid Årröd i Västra Vram där den stora silverskatten hittades 1894 är ett annat. Nu undrar jag om någon vet vad denna förled betyder och kommer ifrån.  
 
Är det härlett från ett namn Budde eller vad betyder det egentligen?
 
Någon som vet?
 
MVH
Christer E

2015-01-20, 22:21
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Christer!
 
Jag kikade i Institutets för språk och folkminnen databas Ortnamnsregistret, och fick där några ledtrådar. I Glimåkra socken fanns det en göl vid namn Buddagöl ( -gyl), vars förled enligt Ortnamnsregistret ska komma från ordet budd, ett annat namn för äling (båda dessa är tydligen folkliga namn på fisken Elritsa (Phoxinus phoxinus), som bland annat är Dalarnas landskapsfisk). I Ortnamnsregistret fanns även hänvisningar till tre artiklar i litteraturen, som närmare förklarar etymologin bakom förledet Budd- när det gäller dessa tre torp och gårdar:
Buddahuset, gård i Västra Vram (Etymologi: S. Nordenskjöld, Gärds Härads Hembygdsförenings Årsbok 1950, sid. 90).
 
Buddatorp, gård i Glimåkra (Se I. Ingers, Ortnamn i Glimåkra (Glimåkraboken II, 1967), s. 70).
 
Buddatorp, torp i Glimåkra (Etymologi: J. Kousgård Sørensen, Danske sø- og ånavne, I A-O (1968), s. 252).
Mvh Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2015-01-21, 09:02
Svar #2

Utloggad Christer Edenfjord

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 08:47
    • Visa profil
Tack för informationen Markus, skall kolla upp dessa av ren nyfikenhet.
 
Anledningen till namnvinklingen är att jag har en soldat Anders Persson Budde (senare Biur)i Västerbottens Regemente och Luleå socken i min släkt(stupade förresten vid Lund 1676). Han var troligen uppsatt som soldat från Buddbyn utanför Boden, kanske liknande etymologiskt ursprung?
 
Visserligen har jag inte stött på tillnamnet bland mina skånska soldater och ryttare ännu, men ändå :-)
 
Mvh
Christer E

2015-01-21, 13:11
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej igen Christer!
 
I Ortnamnsregistret hittade jag Buddbyn i Överluleå socken,  Norrbottens län, och det verkar som att detta namn har samma etymologiska ursprung som det närbelägna Boden, även om det sistnämnda har behållit det ursprungliga förledet. I källorna stavas Buddbyn åtminstone Boddeby (1539-1553), Boddebyen (1556) och Bodbynn (1562), för att därefter omvandlas till Buddebynn (1567, 1580), Buddebyn (1580, 1597, 1605) och Budhebyn (1619).
 
I Ortnamnsregistret hittade jag även en referens till litteratur som ska behandla Buddbyns etymologi, T. Bucht, Norrbotten, hembygdsb. II, s. 327 (detta visade sig vara en uppsats skriven av Torsten Bucht, och publicerad i boken Norrbotten (del 2), red. Georg Bergfors och Albin Neander; ur serien Hembygdsböckerna, tryckt hos Lindblad i Uppsala 1928).
 
Mvh Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2015-01-21, 14:33
Svar #4

Utloggad Christer Edenfjord

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 08:47
    • Visa profil
Nu hamnade vi långt från Skåne  men det är ju så det funkar i det här gamet!
 
Jättetack för informationen och framförallt källorna, litteraturhänvisningar att gå vidare på!
 
//Christer

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna