ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Broxvik  (läst 1967 gånger)

2005-05-13, 11:16
läst 1967 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Broxvik, från vilket ätten Ulfsparre af Broxvik härleder sitt namn, låg i Gränna sn och motsvarar dagens Östanå.

EÄ har fel angivelse under Ulfsparre och Almquist, Frälsegårdar, rätt. Namnet Östanå infördes i samband med att godset inköptes 1660 av Per Brahe som också bebyggde egendomen. Denne ägde då Västanå som man kan se nära motorvägen staxt innan Gyllene Uttern vid Gränna, när man kommer söderifrån. Beteckningen östan och västan hänger samman med Röttleån.
 
Jag är nyfiken på ortnamnet. I den lokala dialekten (som är min ursprungsdialekt) uttalas ordet Brax - om fisken Braxen - väldigt nära ljudet Brox med en kaning från a:et mot o:et. Nu har jag i domboken 1595 funnit Broxvik benämnt Bråssvik. SAOB anger angående fisken braxen:
ETYMOLOGI: [fsv. braxn; jfr sv. dial. bras, brasen, brasm, brasma, brasme, d. brasen (ä. d. äfv. brasem).
 
Handlar det om Braxviken vid sjön Bunn?
 
Hur uttalas ordet Brax i andra dialekter?
 
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2005-05-13, 20:49
Svar #1

Utloggad Kristina Edström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 785
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 15:56
    • Visa profil
Hej Olle!
 
Blev lite nyfiken.....
Det finns ett Broxvik på Vikbolandet vid Bråviken också.
 
Ulfsparrarna var ju även här i trakterna, närmare bestämt i Jonsberg,nästgårds.
Carl-Axel Dahlgren har skrivit en skrift om när Ulfsparrarna kommer till Jonsberg, utgiven 1995 av hembygdsföreningarna på Vikbolandet.
(Carl-Axel var arendator på Broxvik)
(Har tyvärr inte skriften här,det är min mamma som har den.)
Tittade i boken Ortsnamn i Östergötland av Gösta Franzén och Norrköping Historia del I Norrköpingstraktens ortsnamn av Lennart Moberg. Tyvärr finns inte Broxvik (på Vikbolandet) med i någon av dem.  
 
Undrar just om namnet Broxvik vid Gränna har samband med namnet Broxvik på Vikbolandet?
 
mvh
Kristina i Norrköping

2005-05-13, 21:24
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Kristina,
Sambandet mellan de båda Broxviksnamnen framgår av den här artikeln.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2005-05-13, 21:39
Svar #3

Utloggad Kristina Edström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 785
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 15:56
    • Visa profil
Hej Olle!
 
Tack så mycket! Det var mycket intressant!  
Att Taube von Block ägt Broxvik visste jag, men inte historien bakom namnet...
Jag trodde att namnet hade med Bråviken att göra...
 
 
Skriften som Carl-Axel skrivit handlar även om Ulfsparrarnas tid innan Jonsberg.  
 
Det var lite kul, för min mamma har köpt skriften idag på Myrorna och berättade per telefon om innehållet. Kom då på att jag sett din efterlysning om ortsnamnet......
 
Ha de'
Kristina

2005-05-13, 22:10
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
När jag ställde ovanstående fråga utgick jag från att namnet Broxvik inte längre fanns på kartan. Detta visar sig vara fel. Lägger in en kartbild som visar både Östanås läge, samt till vänster i bilden, vid Kvarnsjöarna (vilkar bildar början till Röttleån) en plats som bär namnet .  
Denna plats bör motsvara den ”lägenhet” som anges på Andersarps ägor enl SOFI. Observera det antecknade uttalet!
 
Det verkar också som om i alla fall början av Röttleån i ett tidigt skede kan ha kallats  Broxviks ström. Jämför följande notis hos SOFI. (Brevet bör vara detta).
 
Gården finns nämnd brwxwik redan 1367 då en Näskonung Ragnesson kungör att han givit sin hustru Ramborg i morgongåva sätesgården Broxvik med utgården Uddarp och alla tillägor på sådant villkor, att den av makarna som överlever den andra skall få godsen till evinnerlig ägo.
 
Kanske kallades det som idag kallas Röttleån i sin helhet Broxviks ström. Själva kvarnen i forsen i byn Röttle alldeles innan ån rinner ut i Vättern är känd redan 1248. Namnet på forsen skrivs 1279 Rytlofors .. Eller var det så att ån i dess delar bar olika namn... Det finns sådana belägg i SOFI ..
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2006-04-26, 13:36
Svar #5

Tor Larsen

Kan det være Bloch som er blitt omdannet til Broch og så genitivsform? Slik konsonantendring er jo ikke uvanlig. Hvis stedsnavnet ikke kan påvises før Bloch kom dit, bør denne mulighet vurderes.

2006-04-26, 13:40
Svar #6

Tor Larsen

Skulle jo straks sett at stedsnavnet er langt eldre enn 1700-tallet. Skumlestes for raskt nedover. Bloch var vel ikke der alt på 1500-tallet. I Norge er på den annen side Brox et kjent slektsnavn som ingen har knyttet til noe norsk stedsnavn, så vidt jeg vet. Likeså har vi Brochmann. Opphavene til disse tror jeg må søkes på tysk eller nederlandsk grunn.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna