ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bosgård / Bossgård  (läst 2263 gånger)

2002-02-10, 00:28
läst 2263 gånger

Olle Boman (Orb)

Är det någon som kan tala om för mig vad en  
'Bossgård' är.
M.V.H
Olle Boman

2002-02-10, 09:32
Svar #1

Utloggad Jan Åke Sandberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 282
  • Senast inloggad: 2018-12-20, 12:39
    • Visa profil
Hej Olle!  Jag skall försöka reda ut begreppen men  du lär inte hitta någon som med bestämdhet kan säga dig vad en Bossgård var.  Begreppet finns - så vitt jag vet - bara i Väster- och Östergötland.  Staffan Helmfrid har tagit upp frågan i sin avhandling från 1962 Östergötland Västanstång, Studien ?ber die ältere Agrarlandschaft und ihre Genese och menar där att Bossgårdarna hade ungefär samma funktion i Götaland som Husbyarna i Svealand, de var kungens eller kungamaktens gårdar bebodda av brytar, d v s någon slags förvaltare. Han vill jämföra dem med kontinentens mansiones eller curiae men de har knappast varit lika stora även om mycket talar för att de var större än medelgården.  Ola Christensson har i sin licenciatavhandling behandlat frågan från västgötsk synpunkt och där funnit ett sextiotal Bossgårdar varav 80% legat vid kyrkan.  Det är anmärkningsvärt att flertalet av Bossgårdarna ligger i häradena närmast Vättern, på ömse sidor.  Nu skall man inte utesluta att en del Bossgårdar fått namn efter en tidigare innehavare vid namn Bo  men detta torde vara mer undantag än regel.  
Eftersom jag har för avsikt att forska i problematiken skulle jag vara tacksam om de som läser detta kan nämna några Bossgårdar utanför Väster- och Östergötland, socken och härad.
Jan Åke Sandberg

2002-02-10, 10:10
Svar #2

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 10:40
    • Visa profil
Jan-Åke.
 
Först en fråga: Tror du att Bosgård och Bossgård är detsamma?
Bosgård finns bl.a. i Halland i Torup och Skällinge, och Småland Skärstada, Västra Torsås och S:t Sigfrid. I Halland finns minst en gård Bossgård i Ås f:g.

2002-02-10, 17:39
Svar #3

Utloggad Jan Åke Sandberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 282
  • Senast inloggad: 2018-12-20, 12:39
    • Visa profil
Bo!  Ja, jag tror att det är detsamma.  Stavningen  har i de flesta fall ändrats under århundradena och för gamla Sverige så har vi ortnamnen väl dokumenterade, för hela Västergötland och Värmland och några härader i Östergötland exempelvis: och så naturligtvis för Halland!  Observera att i dina exempel från deta landskap såväl Torup som Skällinge ligger på gränsen till gamla Götaland.  Harry Ståhl tar dock inte upp någon Bosgård i Skällinge i Bebyggelsenamnen i Norra Halland men däremot i Förlanda (Fjäre härad), en annan gränssocken.  Ås (Viske härad) är intressant i detta sammanhang, det var ju platsen för ett kloster och här tolkar Ståhl Bo som boning, gård men hänvisar till en källa Franzén från 1937 där denne anser det kan har varit ecklestiastika fogdegårdar, en tanke som tidigare nämnde Christensson också hade.  Men tack för ditt inlägg och dina exempel från Småland, ett relativt outforskat ortnamnslandskap (undantag: Mo härad)
 
Jan Åke Sandberg

2002-02-10, 18:13
Svar #4

Olle Boman (Orb)

Tack Jan-Åke och Bo.
Detta är mycket intressant.
Jag är inte så säker men i mitt fall så tror jag att gårdarna ligger i Kävlinge eller dess närhet.
Alltså i Skåne.

2004-10-20, 02:20
Svar #5

Utloggad Erik Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 397
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:07
    • Visa profil
    • www.pennapensel.se
Det finns en gård i Överby, Forsa socken i Hälsingland som heter BOSGÅRDEN. Jag tror att den har anor från 1300-talet. Lite osäker där.  
 
M.v.h.  
 
Erik Andersson.  
 
erske@msn.com

2007-01-28, 20:16
Svar #6

Leif Mörkfors

I Venjans församling finns gårdsnamnen Bos och Bossel men någon med förnamnet Bo finns däremot ick belagd.
Mvh
Leif M

2007-01-29, 11:47
Svar #7

Utloggad Susanne Åkerfeldt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 292
  • Senast inloggad: 2023-04-16, 19:08
    • Visa profil
I Åby församling, Kalmar län, finns i Åby by en gård som heter Bosgården (Åby nr 10). Den var ursprungligen ett frälsehemman och låg under Björnö gods.Jfr vidare sid 283 i Boken om Åby, 1988, utgiven av Åby hembygdsförening.
Hälsningar, Susanne (som bor granne med Bosgården ....)

2007-06-04, 22:09
Svar #8

Utloggad Varg Stening

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2020-01-26, 17:24
    • Visa profil
I Söderköping, Östergötland, finns ett område som i början av 1900-talet och dessförinnan kallades Bossgård (det som blev Egna Hem, inte det i Ö:a Husby). Anledningen till detta namn lär (enligt hembyggdsföreningen) vara att marken en gång ägts av Bo Jonsson Grip (ca 1330-1386) [Bo's Gård]. Att det finns flera Bossgårdar runtom i landet är väl inte så konstigt om man tänker på att Bo Jonsson Grip under sin levnad lade under sig ca 1500 gårdar i Sverige. Jag vet inte om det stämmer men det låter rimligt.

2009-06-30, 20:04
Svar #9

Utloggad Viktor Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2020-09-18, 08:13
    • Visa profil
Finns en gård i Näsinge i norra Bohuslän som ofta skrevs som Bossgården,ibland Bossegården. Det officiella i dag år Boråsgården. Förmodligen berodde detta på dels den som uppgav namnet och dels den som skulle skriva och hur han uppfattade vad den andre sa.På lokaldialekten uttalades det ungefär Böchegårn och det är klart att resultatet kunde bli vad som helst.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna