ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Barksta  (läst 852 gånger)

2004-07-08, 17:38
läst 852 gånger

Utloggad Tom Barckman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2019-10-21, 14:21
    • Visa profil
Namnet Barksta kan hittas i Odensvi socken på en fastighet, och i Malma socken (numera Kolsva) finns benämningen Barksta by. En by som inte finns idag, men som torde ha funnits fram till för ca 100 år sedan. Platserna ligger strax norr om Köping, Västmanland. På respektive plats fanns ett soldattorp. Min FFF var korpral och hade soldattorpet i Barksta by. Det var han som tog vårt nuvarande familjenamn Barckman.
 
Eftersom ortsnamnet kan återfinnas på flera ställen, borde det innebära att namnet har en viss innebörd. Vet någon var eller hur jag går vidare, eller kan vara behjälplig att tyda namnet.
 
En spekulation har gett mig detta:  Före indelningsverkets tid, fanns tydligtvis en annan indelning för landsbygdens gårdar (kanske även för byar och städer?). Ett antal fastigheter bildade en Hamna. Dessa hamnor kunde i sin tur vara indelade i Båtsmanslag. Från dessa hamnor eller båtmanslag skulle då ivägsändas en sjöman/matros för tjänstgöring på ett skepp av något slag. En fartygstyp var Barkaner, möjligtvis härledd från eller av samma typ som barkass. Från ovanstående gårdar Barksta/Barksta by skulle då sändas iväg en person att tjänstgöra på en barkan. Namnet Barksta skulle då kunna härledas ur fartygsbenämningen barkan.
 
Låter ovanstående alltför fantastiskt? Och undervisa mig gärna mer om de gamla Hamnorna.
Med vänlig hälsning/Tom

2004-07-11, 10:13
Svar #1

Utloggad Tom Barckman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2019-10-21, 14:21
    • Visa profil
Inget svar har inkommit, varför jag dristar mig till att aktivera rubriken igen med detta inlägg. Eller kanske jag skulle flytta frågan till Västmanland och en ärtigare rubrik.
Men en följdfråga skulle vara: Finns namnet Barksta inom andra landsdelar?
Mvh/Tom

2004-07-11, 11:56
Svar #2

Jan Wallander

Hej!
Jag tittade i Svenska ortnamn och Barksta finns bara vid Odensvi, Köpings kn. Vidare finns Barkstalund, Kolsva, Köpings kn. Det är allt.
Mvh
Jan W

2004-07-11, 13:10
Svar #3

Utloggad Tom Barckman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2019-10-21, 14:21
    • Visa profil
Innan man som nybörjare inom släktforskargebitet ställer massa dumma frågor, bör man tänka till lite extra. Det har jag gjort nu och kom att tänka på att låta sökmotorn Google hjälpa till. Där hittade jag massor om hamnor, som jag skall sätta mig att läsa lite senare.
En sak har jag härmed lärt mig: titta alltid i Google först. Där finns mycket att hämta.
 
Tack Jan! Det innebär att det förmodligen är bäst att flytta frågan om Barksta till Västmanlandsrubriken.
Mvh/Tom

2004-07-12, 07:25
Svar #4

Carl Szabad (Carl)

Tom! Sta-namnen är ofta byggda på personnamn och från järnåldern, dvs strax före vikingatiden. Barksta skulle i så fall betyda Barks [bo]stad.

2004-07-22, 23:10
Svar #5

Utloggad Tom Barckman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2019-10-21, 14:21
    • Visa profil
Hej Carl!
Tack för Ditt svar. Det gör att jag har lust att spekulera lite till.
Bark behöver kanske inte nödvändigtvis vara ett egennamn. Kanske är det så att torpet är en bostad till den som skall iväg och mönsta på en Barkaner?!
Mvh/Tom

2004-07-23, 09:03
Svar #6

Carl Szabad (Carl)

Tom! Egennamnen under järnåldern var inte desamma som idag. Jag föreslår att du kontaktar ortnamnsarkivet i Uppsala om du vill testa din tes.

2004-07-23, 12:28
Svar #7

Utloggad Tom Barckman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2019-10-21, 14:21
    • Visa profil
Skall jag göra efter semestrarna.
Tack än en gång, Carl!
Mvh/Tom

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna