ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Antikens namn  (läst 2370 gånger)

2000-09-10, 10:44
läst 2370 gånger

Ulrica Green

Jag undrar om de namn som man hade under antiken tex. Lysander (spartansk krigare och statsman) Aristofanes (grekisk dramatiker)och liknande.  
Är dessa namn förnamn, efternamn eller både och, eftersom de bara hade detta enda namn? Hade man verkligen bara ett enda namn och hur fick man det i så fall?

2004-04-07, 11:34
Svar #1

Utloggad Elias Granqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2011-12-18, 20:15
    • Visa profil
Jag skall inte säga att jag är någon expert på området, men kort kan sägas att de gamla grekerna inte hade förnamn och efternamn på samma sätt som vi numera har. Grekerna hade så vitt jag vet i regel bara ett namn. I Rom kunde man under antiken ha flera namn, men de tillnamn som man hade efter det fösta namnet var inte släktnamn (även om de ibland kunde gå i arv) utan ofta namn som man fick av någon särskild anledning. Någon som hade utmärkt sig i strid i Afrika kunde t.ex. få tillnamnet Africanus.

2004-04-07, 12:27
Svar #2

Michaël Lehman (Philippos)

I antikens Rom bar man tre namn: prænomen,  nomen gentile, och cognomen, eller förnamn, släktnamn, och tillnamn. Det tredje namnet (cognomen), som kunde vara ett öknamn eller hedersnamn, blev ofta ärftligt och kom då att beteckna en särskild gren av släkten.
 
Dessa uppgifter kan man återfinna i de flesta stora uppslagsverk, t. ex. i Nationalencyklopedin. Jag vill också minnas, att ämnet beröres i en artikel i en av riksarkivets och landsarkivens årsböcker (månne Arv och anor?). Kanske att någon med tillgång till dessa kan bekräfta eller dementera.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna