ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Varför efternamnsbyte?  (läst 1433 gånger)

2005-04-30, 16:26
läst 1433 gånger

Åsa Ohlsson

Har en anfader som föddes i Östra Strö - Malmöhus 1782. Han heter Ola/Olof Tufvesson, son till Tufve Andersson. Ola tar sig efternamnet Olsson ca 1823 (GID 1308.138.26400) och hans barn därefter har sedan fört just detta efternamn vidare fram till min generation (i alla fall har hans äldsta son gjort det).
Jag undrar nu varför man gör ett efternamnsbyte till ett annat -son namn. Har sett andra byten, men de har i regel inte varit till ett annat -son namn utan snarare till tex Lindberg etc, och de har dessutom förekommit senare på 1800-talet än detta bytet.
Är det någon som har en teori eller lite fakta om varför Ola kan ha bytt sitt efternamn, eller var det vanligt och det bara är så att jag har missat det? :-)
Tacksam för svar!

2005-04-30, 16:56
Svar #1

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Det var ovanligt tidigt vad jag förstått. annar brukade de ta fasta namn i slutet av 1800-talet början av 1900-talet, speciellt om de var statsanställda eller liknande. Oftast skapade namn som t.ex. Lindberg men jag har i mina släktpapper också några som fryser namnet (patronymikon) eller just en släkt Olsson på Hönö där det verkar som att de har döpt i varje fall äldste sonen till Olof generation efter generation (med ett undantag men så fortsätter det igen...) så att Olsson blev familjenamn. Kanske ville din Ola/Olof Tufvesson skapa sin egen släkt med Olsson/Ohlsson som släktnamn? Det verkar ju som fler har haft behovet av fast släktnamn i alla fall.
 
M.V.H. Steve

2005-04-30, 17:12
Svar #2

Åsa Ohlsson

Tack så mycket Steve! Tyckte själv att det var lite tidigt med att ta ett fast namn, dock mycket roligt att veta att man åtta generationer senare (mer än 180 år senare) har samma efternamn... Det lär man inte släppa när man någon gång i framtiden gifter sig. :-)
Känns inte så schyst mot Olas far dock att han avsa sig Tufvesson som efternamn då han var enda sonen efter honom, men men... Håller för tillfället på att kolla upp Olas andra söner, om även de fortsatt med Olsson eller om det bara är den förstfödda... Tack för din kommentar!

2005-04-30, 20:49
Svar #3

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Åsa!
Det verkar onekligen lite skumt. Det finns ju ingen koppling till varför Ola Tufvesson skulle byta sitt patronymikon till Olsson. Vad hade han för yrke? Har du hittat rätt person från vagga till grav?  
Har själv forskat i Skåne och Malmötrakten och sett personer som sas fryser patronymikonet till släktnamn redan i början av 1800-talet. Det är bondsöner som flyttat in till staden.  Däremot har jag aldrig sett att man helt sonika ändrar patronymikon till något annat patronymikon, utan koppling till släkten, och gör det till ett släktnamn. det finns alltid skäl till namnbyte. Bör undersökas mer.
vänligen,
Niclas R.

2005-04-30, 22:05
Svar #4

Åsa Ohlsson

Hej Niclas
 
Ola kommer från en torpar bakgrund och har flyttat in till Malmö från Strö, varefter han sedan återigen flyttar ut på landet (eller vad det tolkas som nere i Skåne :-) , Löparöd, och sedan Hammarlunda), detta efter att ha flyttat mellan S:t Petri och Caroli några gånger. Så vitt jag kan se har jag följt rätt person... Har kollat honom från Östra Strö församling fram till Malmö, så jag tror inte att jag har fel... Så det hela stämmer ju med vad du säger Niclas om att det är en bondeson som flyttat till stan, men borde han då inte ha bytt tidigare och inte när han bildat familj...? Hur gör man om man vill luska mer i det hela?  
 
Tusen tack för all hjälp!

2005-04-30, 22:09
Svar #5

Åsa Ohlsson

Angående yrke förresten, han har varit skriven som murarlärling och torpare, det är i allafall vad jag kommer ihåg i huvudet, ska kolla upp det när jag har papperna framför mig...

2005-05-01, 06:52
Svar #6

Hans Wikström

Åsa,
Bara några andra id?er:
Finns någon annan Ola Tufvedsson där han var 1823 och med vilken han riskerade förväxlas ?
Hade möjligen Tufve flera förnamn ? Olof ?

2005-05-01, 09:26
Svar #7

Åsa Ohlsson

Tufve hade inget mer namn än det, men en annan Ola Tufvesson fanns det, en yngre som inte var gift... Dessa personer (Ola och Ola) flyttar om varandra hela tiden mellan S:t Petri och Caroli. Kanske en anledning i så fall till namnbytet?

2005-05-01, 10:59
Svar #8

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Åsa!
 
Kollade i Malmö Caroli husförhörslängd och efternamnet är mycket riktigt ändrat ifrån Tufwarsson till Olsson. I födelseboken i Ö. Strö föddes en Olof 22/7 1782 som son till torparen Tufve Andersson ohh Kerstina Olsdotter. Datumet i Malmö Caroli hfl läser jag dock inte till 22/7 utan 27/2, men sådant kan ju bli fel vid flyttningar. Har du följt den Olof som var son till Tufve Andersson vidare? Fick han måntro en styvfar och kan Olsson komma av detta?    
Det är ett intressant fall och är det som du funnit så skulle jag vilja säga att namnbytet är lite unikt för sin tid.

2005-05-01, 13:15
Svar #9

Åsa Ohlsson

Hej igen Niclas!
Ledsen att göra dig besviken, men ingen styvfar dyker upp, däremot en styvmor vid namn Kerstina Månsdotter, vilket vi inte har så mycket nytta av här kanske. Tufve dör 1809 i Strö. Födelsedatumet har jag tolkat som felaktigt inskrivet, då det i inflytt 1820 till Caroli står ytterligare ett annat födelsedatum (27/7, GID 1308.378.32800)...

2005-05-01, 21:43
Svar #10

Utloggad Linda Widenström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2010-02-05, 22:37
    • Visa profil
Har en fråga apropå efternamnsbyte- hur länge har det varit nödvändigt att ansöka eller anmäla efternmansbyte? Jag har ett fall i min släkt där en man och en kvinna med samma vanliga son-namn gifter sig och sedan helt apropå tar sig ett annat ganska likt son-namn. Kvinnnan kallar sig sedan för det nya namnet och behåller detta efter att parterna sedermera skiljt sig. Mannen däremot kallar sig tills in död båda namnen. Skulle gärna vilja veta skälet till detta namnbyte, men vissa saker får man ju tyvärr aldrig reda på...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna