ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skiftande namn, är det samma person?  (läst 514 gånger)

2006-06-19, 06:45
läst 514 gånger

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2021-07-29, 09:34
    • Visa profil
Hej!
Olika namn kan ibland ha mycket flytande gränser mellan sig, särskilt när texten växlar mellan olika språk. Jag har ett exempel från Säm, Asige socken, Hallands län. I de danska jordeböckerna mellan 1635-1645 skrivs åbons namn Suend Madsen med lite varierande stavning. När vi kommer in på tidig svensktid skrivs växlande Matzon/Madsen. 1653 benämns han som Suend Mattesson och mellan 1667-1680 skrivs Swen Mårtensson. Därefter försvinner han ur källorna och sonen Per Svensson övertar gården som heter just Sven Mårtensgård i jordeboken.  
 
Min fråga: Är Madsen-Mattesson-Mårtensson samma person tro? Namnmässigt ligger det ju någorlunda nära även om det faktiskt är 2 olika namn som finns representerade både i svenskan och danskan; Mats-Mårten / Mads-Maarten.  
Han nämns ju under en ”oroväckande” lång tid (45 år minst). Samtidigt tycks sonen som nämns första gången 1682 emellertid vara lite äldre (kanske 30) då han tar över bruket. Kan det vara så att gården stått i faderns namn även när han var lite äldre, men att det kanske i praktiken var den ogifta sonen som skötte det tunga arbetet. Jag har hört från andra släktforskare att man ibland misstänkt att åborna i jordeboken ibland verkar kunna hänga kvar även ett tag efter sin död! (Dvs namnet kanske mer betecknar gården än manspersonen som gjorde huvuddelen av arbetet) Påpekas bör också att ”Börje Smed” i gården bredvid faktiskt nämns nästan lika länge.
 
Alla synpunkter och funderingar mottages tacksamt!
Andreas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna