ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: När ett nytt efternamn dyker upp utan förklaring.  (läst 1072 gånger)

2014-01-17, 23:04
läst 1072 gånger

Utloggad Jonas Öhlund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 562
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 02:09
    • Visa profil
Nu pratar jag inte om den tiden när barnen tog faderns förnamn + dotter el. son och efternamnet ändrades för varje generation, eller soldatnamn för den delen. Utan när ett helt nytt efternamn dyker upp någonstans i ett släkträd.
 
Händer det ofta?  
Var det vanligt att ta helt nya efternamn under tiden 1600 och framåt?
 
Jag ska ge ett exempel från min egen släktträd med det nya efternamnet inringat med rött. (Teorier eller missade infallsvinklar mottages tacksamt):
Familjen Öhlund
 
Vänligen,
Jonas Öhlund
Hägersten

2014-01-18, 12:17
Svar #1

Utloggad Elov Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 549
  • Senast inloggad: 2023-06-22, 22:30
    • Visa profil
Öman är uppenbart ett soldatnamn och det är förmodligen Öhlund också.  
 
Mvh / Elov

2014-01-18, 14:47
Svar #2

Utloggad Jonas Öhlund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 562
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 02:09
    • Visa profil
Tack Elov, Öman hade jag förståt var ett soldatnamn. En teori har varit att Öhlund kan ha varit en omskrivning av Öman. Men jag hittar inga uppgifter om att han som hette Öhlund först ska ha varit soldat, därav problemet.  
 
Någon som vet om det överhuvudtaget förekom att man tog helt nya efternamn när det var utanför det militära?
 
Vänl,
Jonas

2014-01-18, 15:52
Svar #3

Utloggad Allan Sjöö

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 576
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 21:10
  • allan.sjoo.yahoo.se
    • Visa profil
Hej
 
I min släkt har jag bland annat Nämndemän, Riksdagsmän, Smeder, Frälsefogdar, Kronofogdar, Skogvaktare,  
Lantmätare, Präster, Organister, Officerare och Borgmästare som har bytt till ett släktnamn.  
 
mvh Allan

2014-01-18, 15:58
Svar #4

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4528
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 19:53
    • Visa profil
Jo det förekom, men var inte särskilt vanligt, särskilt bland folk som inte var bönder, och han var ju sågverksarbetare. Hur gjorde syskonen, tog de också namnet Öhlund, eller behöll Öman eller bara Mickelsson/dotter.

2014-01-18, 17:55
Svar #5

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4764
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 15:06
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Det var relativt vanligt att hantverkare, m fl yrken tog sig ett nytt släktnamn, speciellt när man flyttade ut någonstans. Bröder tex kunde ta olika släktnamn.
Min teori är att Öhlund tillkom kanske dels för att han ville ha ett eget släktnamn och dels inte ville använda Öman som var ett soldatnamn.
Då tog han sig ett annat namn som började på Ö och då för att någorlunda anknyta till det tidigare namnet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna