ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nytt efternamn  (läst 893 gånger)

2010-02-28, 08:42
läst 893 gånger

Thomas Börjesson

Hej
Jag har stött på något som förbryllar mej. Emil Börjesson föddes 10 nov 1860 i Kattunga som son till Börje Nilsson och Anna Britta Andersdotter. Under 1880-talet flyttar en hel del mellan olika församlingar i Göteborgsområdet. Han flyttar in i Lundby fs 11 nov 1886 (B:5 1885-1894 sid 18)under namnet Börjesson och han återfinns sedan i HFHL A1:15 1880-1888 sid 286 också med namnet Börjesson. Vid utflyttningen från Lundby 8 maj 1888 (B:5 1885-1894 sid 32)är namnet Börjesson Lundberg. Ett namn han sedan kommer att ha resten av livet. Hans barn kommer att heta Lundberg i efternamn. Jag har inte lyckats hitta någon rimlig förklaring till namnet Lundberg. Kunde man fritt lägga till ett efternamn till sitt släktnamn eller behövdes tillstånd. Har någon kunskaper som skulle kunna hjälpa mej vidare?
 
Hälsningar
 
Thomas

2010-02-28, 10:41
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det var fritt fram ända till 1901, bara namnet inte var adligt. Många bytte namn när de flyttade till en stad, eller blev hantverkare. Lundberg när han bodde i Lundby är inte helt sanslöst!

2010-02-28, 18:59
Svar #2

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Just statstjänstemän bytte ofta patronymikon mot ett fast släktnamn. Så var det med min släkt (en lotssläkt sedan 9 generationer och efterhand i kronans/statlig tjänst). De hette patronymikon (t.ex. Petersson/dotter, Elisasson/dotter efter fadern etc... + Berg i detta fall, som tydligen var ett släktnamn sedan minst 1600-talet!). Märkligt nog och det som motsäger Chris Bingefors (ovan) var att min farfars far och mor fick ta namnet Palmqvist, som just var ett adligt namn (utan att de var släkt med denna adliga ätt vad jag vet?!). Men syskon till Johan Edward Peterson Berg som tillsammans med hustrun Johanna Olsson (hon hette dessutom Olsson inte Olsdotter, då den släkten i över hundra år behållit sitt släktnamn Olsson genom att alltid döpa äldste sonen till Olof... dessutom var de också en lotssläkt! Om det hade beydelse vet jag inte?).  
Alltså jag har funderat mycket kring detta namn bytes mode från 1850- tidigt 1900-tal då detta förekommer konstant i dessa släkter; från att ha hetat nya patronymikon varje i generation, får/tar de antingen fasta son-namn eller tar sig nya släktnamn (liksom ditt Lundberg från Lundby! Men då finns ju också en förklaring, eller hur?). Ibland liksom syskonen till min Johan Edward tar de helt andra namn än att de börjar på P (som i Petersson-Berg) även släktnamnet Berg representeras vidare av ett led av ättlingar...men de kan hetta Jernstedt och Lindel etc. (Ingen förklaring finns till dessa namnbyten och de var många syskon...). Ja det är fascinerande men totalt oförståeligt...för den oinvigde?! Ja, varför!!!???
 
Mvh Steve

2010-03-01, 01:31
Svar #3

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Thomas,
 
Emil hade inget släktnamn/familjenamn/efternamn innan han började använda Lundberg. Börjesson var hans patronymikon, hans fadersnamn, som inte gick i arv.
 
Emils beslut att ta ett efternamn är inte så förvånande när man betänker att efternamnsbyte fortfarande är en av svenskarnas käraste fritidssysselsättningar - förra året bytte fler människor än någonsim förut efternamn. Man kan istället säga att Emil var tidigt ute, en trendsättare.  
 
Läs gärna mer om svenskarna märkliga namnseder:  Namn
 
Ingela

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna