ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Namnbyten?  (läst 590 gånger)

2005-08-05, 17:27
läst 590 gånger

Beatrice Lindeh

Var hittar jag när en person bytt namn? Vilka böcker letar man i?
Min farfars far la sig till med namnet Lindéh när han gjorde millitärtjänstgöring..tror jag..han har iaf nytt efternamn när han kommer därifrån. I vilka böcker ska jag leta för att få veta när han böt och vilken stavning som är aktuell??

2005-08-06, 06:29
Svar #1

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Husförhörslängden - eller församlingsboken om det är efter 1901.
Före 1901 lade man sig bara till med ett nytt namn genom att meddela prästen vad man önskade kalla sig (och om man hade eventuella id?er om stavningen, annars stavade prästen efter sina id?er ...). Före 1901 är det alltså omöjligt att säga exakt när namnbytet skedde eftersom man kan ha börjat kalla sig för det nya namnet i vanliga livet innan man tog sig för att nämna det för prästen (och han i sin tur kom ihåg att skriva in det) - och tvärtom givetvis, det kunde nog ta ett tag innan man mera allmänt blev känd under ett visst namn även efter det man fått prästen att skriva in det.
 
Efter 1901 skulle namnet registreras hos PRV om det var egenartat vilket man nog kan säga om Lind?h. På samma sätt som före 1901 skrevs det dock in i Församlingsboken. Man kan dock få reda på exakt datum när PRV godkände namnet genom att vända sig till dem (det är kostnadsfritt); se deras sajt www.prv.se för kontaktadress.
 
Oavsett om det är före eller efter 1901 är dock noteringen i husförhörslängd / församlingsbok likartad; det står något i stil med:
använder namnet xxx eller har fått namnet xxx godkänt och använder nu det.
 
Ingela

2005-08-06, 11:21
Svar #2

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
PRV (Patent- och registreringsverket) började ej handlägga namnärenden förrän 1962, då man övertog dessa uppgifter från Statistiska centralbyrån som i sin tur tidigare övertagit detta från någon annan myndighet (Justitiedepartementet?), kommer just nu ej ihåg vilken. Arkiven från de tidigare myndigheterna finns sannolikt ej kvar hos ifrågavarande myndighet utan får sökas hos någon av våra arkivmyndigheter (Riksarkivet?). Detta har varit uppe - och redogjorts för - i en tidigare diskussion i Anbytarforum. Använd Rötters sökfunktion så kan du nog hitta denna tidigare diskussion.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna