ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 13 februari, 2005  (läst 1879 gånger)

2000-07-23, 18:07
läst 1879 gånger

Jenny Sjöborg

Hej!
Min farfars far Karl Ansgarius föddes i Sjöbo, Ålem, Kalmar län 1868. Han fick då efternamnet Pettersson. Senare böt han namn till Sjöborg, det namn som släkten innehar idag. Kan han ha tagit namnet efter sin födelsestad? (sjöbo)  
Nu undrar jag om det finns några papper på det här namnbytet någonstans?
Kan jag få reda på när han böt ut sitt tidigare efternamn? Och om det var någon av hans många syskon som också böt efternamn?
 
M v h
Jenny Sjöborg

2000-07-23, 18:37
Svar #1

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Det verkar ju troligt att namnet tagits efter Sjöbo. Före 1901 var det fritt fram att byta namn i stort sett hur som helst, utan några andra restriktioner än att man inte fick ta adliga namn. Skedde namnbytet före 1901 får du nog titta efter i husföhörslängder/församlingsböcker för att se när det gjordes. Sedan 1960-talets början  handläggs namnbyten av Patent- och Registreringsverket. Tidigare sköttes denna syssla  av Statistiska Centralbyrån. Då Statistiska Centralbyrån skötte detta utfärdades ett papper benämnt Namnbevis. Den namnbytande fick - efter erläggande av stämpelavgift - Namnbeviset. Det visade han upp på pastorsexpeditionen där ändringen infördes i kyrkböckerna. Själva Namnbeviset behölls av den namnbytande. Hur det går till idag vet jag inte, men jag misstänker att det går till på något liknande sätt.

2000-07-24, 21:43
Svar #2

Jenny Sjöborg

Hej Tord!
Tack för ditt svar!
Jag antar att han böt namn innan 1901, så jag
skall försöka att komma ut till Riksarkivet någon dag och titta i husförhörslängderna...!
M v h
Jenny Sjöborg

2000-07-24, 22:32
Svar #3

Per Ahlenius

Vet någon om det finns arkiverat material om namnbyten på ovan nämda SCB i början av 1900-talet? Finns detta material kvar på SCB eller är det överflyttat till någon annan arkivinstution? Fanns f.ö. SCB redan 1901?
Med vänlig hälsning
Per Ahlenius, Vänersborg

2000-07-24, 23:21
Svar #4

Utloggad Anders Ahlberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 10:20
    • Visa profil
Fram till 30 juni 1946 beslöts namnbyten av Regeringen och finns arkiverade i Justitiedepartementets huvudarkiv i Riksarkivet. Fr.o.m 1 juli 1946 finns namnbyten i Patent- och registreringsverkets arkiv i Söderhamn. I båda fallen gäller att för att kunna få fram akten måste de veta vilket år, månad och dag som namnbytet gjordes.

2000-07-25, 22:29
Svar #5

Per Ahlenius

Tack för informationen. Fast, det sistnämnda om år, månad och dag, känns just nu litet osportsligt. Men jag har inte gått igenom alla källor än, vad beträffar mitt aktuella fall, så kanske dyker en notering upp.
M v h Per Ahlenius

2001-01-03, 21:40
Svar #6

Rolf Nordin

Hej!
 
Min fff föddes som Johannes Jonsson (1840 i Ljungby), men tog sig sedermera namnet Johannes Jonsson Nordin, och därefter bara Johannes Nordin. Varken hfl, fb eller infl/utfl-längder ger någon ledtråd om varför eller hur han tog sig det nya efternamnet Nordin. (Han var ännu ogift vid denna tid.)
 
Var namnändringar tvungna att anmälas eller ansökas någonstans (jämfört med idag PRV) eller kunde man bara ta sig ett nytt efternamn? Var kan man hitta uppgifter om namnändringar? I detta fall gäller det Kalmar domkyrkoförsamling kring åren 1840.
 
Tips på att hur gå vidare eller hänvisning till någon källa skulle uppskattas väldigt mycket. Tack på förhand.
 
Med vänlig släktforskarhälsning,
Rolf Nordin
Stockholm

2001-01-04, 00:16
Svar #7

Carl Szabad (Carl)

Rolf! Det räckte med att man sade till prästen att jag tänker kalla mig Nordin i fortsättningen så skrev han in det i husförhörslängden. Oftast var anledningen vid den tiden att antalet likadana patronymika i byn ökade i takt med befolkningen i övrigt och därför började man även på landet ta sig nya namn. Tidigare (på 1600-talet) var det mest studerande som tog sig, eller fick, nya namn i samband med studierna, och det blev även vanligt att man tog sig namn när man flyttade in till en stad.

2001-01-04, 00:19
Svar #8

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Hej Rolf, jag flyttade ditt inlägg hit eftersom det ingenting har med mantalslängder att göra. Här ovan hittar du också svaret på din fråga: Före 1901 var det i princip fritt att anta vilket namn man önskade, det räckte att anmäla det till kyrkoherden i församlingen där man var skriven så noterades det nya namnet i kyrkboken.

2001-01-04, 10:45
Svar #9

Eva Cumner

Hejsan alla!
 
Tilläggas kan väl att man också ofta tog sig ett nytt namn om man blev gesäll av något slag. Många hantverkare tog sig nya namn.  
 
Mvh
 
Eva Cumner

2001-01-04, 15:16
Svar #10

Helena Sköld

Hej alla!
 
Jag har i min släkt funnit flera exempel på manliga personer som skiftat namn flera gånger. Det är vanligt att detta sker i samband med flytt eller med ny sysselsättning, så som hantverkare och soldat.
 
Ett exempel som delvis förbryllar mig är Johannes från Nyed. Johannes bar namnet Larsson i 20 år fram till sin flytt till Karlstad, där han blev lärling (sedemera stadsmästare) Johannes Nyvall. Antagligen var det väl så att namnet var delvis inspirerat av hemförsamlingen Nyed. Fem år senare flyttade Johannes med hustru till Gräsås, Väse församling. Johannes byter nu till soldatnamnet Gräsman.  
 
Nu kommer det som överraskade mig, efter sju år som soldat bytte Johannes namn igen! Han bodde fortfarade kvar på samma gård och var fortfarande soldat. Nu blev han Johannes Grek.
När Johannes avskedades kom även efterföljande soldat (Jan Olsson) få namnet Grek, dvs Gräsman försvann helt som soldatnamn.
 
Det jag funderar på är varför bytte namn ännu en gång? Fick soldaterna själva välja sina namn, eller blev de tilldelade sina namn? Även om frågan faller lite utanför rubriken väljer jag att ställa den här: Varifrån kan soldatnamnet Grek härstamma ifrån?
 
Tacksam för synpunkter & ide?r!
MVH / Helena Sköld

2001-01-04, 15:43
Svar #11

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Sodaterna blev normalt tilldelade namn. Inom kompaniet skulle namnet vara unikt. Om det genom exempelvis flytt av soldater mellan kompanier hände att två soldater inom samma kompani fick samma namn, blev den ena tvungen att byta namn. Den som var äldst, eller äldst i tjänst, fick då vanligtvis behålla namnet. Den andre fick ett nytt.

2001-01-05, 10:09
Svar #12

Helena Sköld

Hej Tord,
 
Tack för upplysningarna om soldatnamnbyte. Det låter ju mycket logiskt att soldater med samma namn fick byta- då grundtanken med dessa soldatnamn var just att undvika sammanblandning.
 
Vet du (eller någon annan) om det var vanligt med denna typ av namnbyte? Jag har ganska mycket soldater i min släkt med har aldrig träffat på namnbyte av detta slag.  
 
MVH / Helena

2001-01-05, 15:16
Svar #13

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Hej Helena,
 
Jag vet inte hur vanligt det var med dylika soldatnamnbyten, men eftersom du själv säger att du inte träffat på några bland dina soldater kan man väl kanske dra slutsatsen att det inte var så vanligt. Som en liten kuriositet kan jag nämna att jag läst någonstans om ett sådant namnbyte. Soldaten ifråga, som tvingades byta namn, anhöll om att få återta sitt ursprungliga patronymikom i stället för att ta ett nytt (typiskt) soldatnamn. Detta beviljades eftersom det inte fanns någon annan med samma namn inom kompaniet.
 
Mvh  Tord

2001-05-13, 22:23
Svar #14

Utloggad Ann-Britt Ahlström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 638
  • Senast inloggad: 2012-03-10, 15:49
    • Visa profil
Idag kom jag ihåg en sak min mosters man berättade för mig för några år sedan angående soldatnamn. När min morbror gick i skolan jag tror att det var någon gång på 40-talet kunde man byta sitt efternamn om man inte längre ville ha kvar soldatnamnet som fadern hade. Min morbrors far hette Arvid Ask och min morbror bytte efternamn till Arvidsson men hans syskon behöll namnet Ask. När jag kom på detta, tror jag mig ha löst en annan fråga på en man som hette Axel Andersson som jag inte kunde placera i släkten. Hans far hette Anders och hade ett soldatnamn i efternamn. Ville bara meddela detta ifall någon annan undrar samma sak.

2001-05-24, 17:18
Svar #15

Lisa

Hej!  Min fm f och hans bröder föddes samtliga med efternamnet Pettersson/Persson i Södermanland mellan 1866 och 1887. Min fm f tog sedan namnet Wadman någon gång kring sekelskiftet och hans bröder tog även de andra namn.   Vilka traditioner och regler gällde på den tiden för namnbyten? Var det tillåtet att ta ett namn som redan fanns men som personen själv inte hade någon anknytning till (som namnet Wadman, i det här fallet)? Var det vanligt att 3-4 söner i samma familj hade helt olika efternamn?   Hoppas att någon kan ge mig svar på dessa frågor!  Mvh Lisa

2001-05-24, 19:04
Svar #16

Rune Edström (Rune)

Hej Lisa
Som jag fattat var det bara att tala om för prästen att man tagit sig ett nytt efternamn, så ändra han i kyrkböckerna. Hur länge det gällde vet jag inte men inpå 1900-talet nån gång.
mvh
rune

2001-05-24, 21:21
Svar #17

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Före 1901 var det fritt fram att byta namn på det sätt Rune säger. 1901 fick vi en namnlag som reglerade det hela och då blev det betydligt krångligare.

2001-05-25, 10:02
Svar #18

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Min mormors far ville enligt hans egen utsago) byta namn, men prästen tillät inte detta eftersom han tjänstgjorde som dräng på gård med krogverksamhet och prästen misstänkte något fuffens. När mm far sedan gift sig till en gård i en annan socken, så hamnar han hos samme präst, som också bytt socken, och då var det inga problem!!! Båda fallen inträffade före 1901. Jag undrar hur stark makt prästen hade över detta med namngivning!???
 
Att några syskon tar sig ett släktnamn och andra syskon tar sig andra förekommer i min släkt vid slutet av 1800-talet.  
 
I början av 1800-talet har jag även stött på barnhusbarn som kommit till samma familj, oberoende av varandra - alltså inget påvisbart släktskap - och som sedan antagit samma släktnamn!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2001-07-06, 20:40
Svar #19

Peter Wikström

Hej Lisa!
 
Jag har ett exempel i min släkt där tre bröder har olika efternamn. Engström, Lindström och Wikström.  
 
Peter.

2001-07-09, 18:37
Svar #20

Utloggad Johan Anell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 324
  • Senast inloggad: 2023-03-29, 23:05
    • Visa profil
Enligt min morfar, som var född 1899 i V Vingåker i Sörmland med efternamnet Johansson efter sin far Kornelius Johansson, bestämde prästen helt och hållet att morfar och hans syskon ca 1905 skulle ta namnet Corneliusson. Förmodligen tyckte prästen att fadersnamnet var så pass unikt att det borde bevaras. Man hade förövrigt slutat med patronymikon i V Vingåker ca 30 år tidigare.
 
Ett annat fenomen jag stött på i sydvästra Sörmland och grannsocknarna i Närke är att barn födda fram till ca 1870 fick patronymikon medan syskon födda därefter fick faderns patronymikon som efternamn, exempelvis hette min farmors far Carl August Nilsson efter sin far Nils Gustaf* Nilsson. Hans två år äldre syster hette Hilda Sofia Nilsson medan de ännu äldre syskonen kallades Gustafsson respektive Gustafsdotter efter faderns tilltalsnamn.

2001-07-09, 22:40
Svar #21

Utloggad Sven Grönberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2012-07-31, 13:22
    • Visa profil
Min farfars farfar hette Johan August Gustavsson. Alla hans barn kallade sig Gustavsson och hette också officiellt så, utom min farfars far, som utan sin vetskap fått namnet Johansson i kyrkobokföringen. Min farfar hette också egentligen Gustavsson från början. Men när den sistnämnde började i skolan blev han uppropad som Johansson och det var först då som familjen fick vetskap om detta felaktiga namn. Det blev följaktligen viss namnförvirring i familjen. I min farfars fars dödsannons står det Axel Gustavsson, men på gravstenen Axel Johansson.
 
Min gissning på hur detta ofrivilliga namnbyte uppstod, är att prästen, när Axel tog ut flyttning, inte kände till vad han kallade sig (i församlingsboken stod det nog bara sonen Axel Robert), och därför skrev Johansson efter faderns första namn, vilket blev dubbelt fel eftersom fadern kallades August. En annan möjlighet är att det hela var ett rent misstag - vad vet jag?

2002-01-10, 08:49
Svar #22

Utloggad Dan Ståhlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2023-09-03, 23:57
    • Visa profil
Hur långt fram i tiden fortsatte man att tvångsmässigt ändra namn på soldater? Min farfar, Karl Adolf Petterson, började 1896 vid Norrlands Artilleri-regemente som voluntär, och blev då inskriven i regementets husförhörsbok som Karl Adolf Petterson Ståhlberg. Petterson är överstruket. I den militära rullan står han som Ståhlberg enbart. Även hans äldre bror som ryckte in samtidigt och bytte till Ståhlberg. Jag blir inte klok på om det är tvång eller självvalt, kan någon hjälpa mig?

2002-02-15, 16:27
Svar #23

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
För de indelta soldaterna var det nog att betrakta som tvång, för att undvika sammanblandning inom kompaniet, såsom redan sagts i inläggen ovan. År 1896 höll dock indelningsverket på att gå i  graven, det avvecklades helt 1901. Redan flera år tidigare hade man börjat vakantsätta de indelta soldattjänsterna då soldater dog eller fick avsked. Huruvida volontärer verkligen var tvungna att anta soldatnamn vet jag ej, men man kan väl anta att det kanske tillämpades liknande regler som för indelta soldater i allmänhet, just för undvikande av sammanblandning.

2003-07-06, 20:22
Svar #24

Gun Hansson

Hej!
Enligt alla uppgifter jag har om Anna Catharina Bengtsdotter född 1822-03-26 i Berga, så heter hon just Anna Catharina (Katrina). Enligt AI:7 1824- 1830 finns hon som dotter till soldaten Bengt Flöjt och hans hustru Anna Jonasdotter och heter då Anna Catharina.
Men i Berga C:3 1772-1826 heter hon Britta Catharina född 1822-03-26, men med samma föräldrar, så jag antar att det måste vara rätt person. Jag tycker att det är underligt och undrar om någon har träffat på något liknande.
Mvh
Gun

2003-12-21, 10:03
Svar #25

Leif Josefsson

Min farfars mor heter Maria Olivia Olsdotter enl. husförhörslängder m.m. från det att hon föds till att hon gifter sig med farfars far.
Enl. senare kyrkböcker bl.a när deras barn föds förekommer detta namn men det verkar ibland som hon har flera för och efternamn:  
 
Enl. Födda i Vassända-Naglum (Vid barnens födslar) hette hon:
Maria Oli(f)via Olsdotter 1894 & 1896
Johanna Olsdotter 1892
Johanna Maria Olivia Johansdotter 1900
 
Enl. födda i Trollhättan (vid barnens födslar) hette hon:
Johanna Johansdotter 1888 & 1890
Maria Olivia Olofsdotter 1886-10-28
 
Enligt Sv. befolkning 1890 heter hon Johanna Johansd:r
 
Kan någon förklara detta?

2003-12-21, 12:46
Svar #26

Rune Edström (Rune)

Hej Leif
Hennes far hette väl Johan Olof så då är det möjligt att olika präster inte tog samma förnamn före -dotter.
mvh
rune

2003-12-21, 23:56
Svar #27

Leif Josefsson

Det är möjligt. Hennes far är okänd för mig ännu. Men förnamnet Johanna dök inte upp förrän efter giftermålet, före det användes bara Maria Olivia.

2005-02-13, 11:31
Svar #28

Pia D

Har nyss påbörjat lite eftersökning om min farfar ( vilken jag har knappt någon information om) Fick av en slump reda på att han bytt efternamn i början av 1900-talet. Men, vart vänder jag mej för att få fram information? Tydligen så var han gift tidigare och hade barn (?) innan han träffade min farmor.  
Släkten har mycket lite info om honom och dessutom så är den största delen av dem som har haft info av nåt slag redan döda.
Jag har - tror jag - rätt info om varifrån han kom och var han bodde innan namnbytet.
Tacksam för svar!

2005-02-13, 13:59
Svar #29

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Till att börja med bör du nog skriva ut hela ditt eget för- och efternamn i enlighet med detta forums regler. Dessutom bör du tala om den information du har, även om det inte är så mycket. Därefter kan du få råd och kanske hjälp. Vet du vad han hette? Född när? Var? Död när? Etc, etc.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna