ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lagt till efternamn vid yrkeskarriär!  (läst 1062 gånger)

2009-10-09, 23:38
läst 1062 gånger

Utloggad Petter Wilke

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2010-08-09, 21:10
    • Visa profil
I en del av mitt släktträd (senare häften av 1800-talet) så stöter jag på 7 syskon där 4 av barnen (männen) valt olika karriärsbanor. En som kakelugnsmakare, en som skräddare, en som skomakare samt en som byggmästare.  
 
Gemensamt för dessa personer utöver att de alla valt hantverksarbeten är även att de i samband med detta lagt till ytterligare vars ett efternamn. Alla föddes Olsson men lade till Theorin, Forsberg, Tengvall respektive Wilke.  
 
Min allmänna uppfattning om anledningen till detta extra efternamn är deras val av yrke, de ville helt enkelt ha ett annorlunda efternamn för att folk skulle kunna skilja dem från mängden. Ex. skräddarmästare Wilke lät väl bättre än skräddarmästare Olsson kan tänkas!
 
Vad har ni för tankar till detta? Var det så det gick till?
 
Jag kan tilläga att den av bröderna som tog efternamnet Wilke, tog det efter sin morfars far som hette Påhl Wilke som i sin tur fick sitt efternamn när han blev husar i mörnerska!
Övriga brödrar har inte tagit namn från andra i min släkt, i alla fall inte
vad jag kan hitta.
 
Har de bara tagit namnen efter andra personer eller kan det kanske varit efter någon mästare de varit gesäll hos?
 
En del frågor här men jag hoppas att alla duktiga här kan hjälpa till med sina kunskaper.
 
Vill någon ha bilder eller namn, samt hänsvisning till sidor i hsfh, etc. så kan jag bistå med det.
 
Vänliga hälsningar
Petter Wilke

2009-10-10, 00:44
Svar #1

Utloggad Jimmy Dahlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2011-02-23, 23:17
    • Visa profil
    • www.dahlund.eu
Petter, du har rätt i det du skriver. Det finns en koppling mellan namn och yrke men det kan se lite olika ut. Det fanns en gång två målarlärlingar i Gävle hos en och samma mästare, båda hette Anders Dahlund och båda bytte namn. Lite onödigt byte eftersom de redan hade riktiga efternamn. Min släkting bytte till Ström, en bror bytte till Boman medan de övriga behöll Dahlund. Min sambos släkting bytte till Dahlblom, liksom brodern Erik som också var målare. Två andra bröder bytte till Öhman respektive Öberg. Förutom systrarna var det bara Lars som behöll Dahlund. Anledningen till att så många bytte efternamn kan vara att Dahlund var ett båtsmansnamn och att de ville ha något eget. De båda släkterna härstammar från två olika kronobåtsmän i Valbo, Gästrikland.
 
Hur de tänkte när de hittade på namnen är omöjligt att veta med säkerhet men att Erik inspirerades av sin bror står utom allt tvivel, de behöll dessutom första delen av namnet. Anders Ström kan ha inspirerats av sin hustru Kristina Wallström.

2009-10-10, 01:37
Svar #2

Utloggad Petter Wilke

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2010-08-09, 21:10
    • Visa profil
Intressant information där, tackar!  
Systrarna till de fyra brödrarna i mitt fall behöll namnet olsdotter, inget konstigt med det. Men grabbarnas namn Forsberg, Tengvall och Theorin verkar vara plockade från luften, men förmodligen kommer de då ifrån ngn mästare, släkting eller liknande.
 
Vänliga hälsningar

2009-10-11, 16:35
Svar #3

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:44
    • Visa profil
Min morfar som var snickare och byggmästare hette från början Mattsson. I samband med hans giftermål 1898 dyker namnet Ekman upp. Han bodde då i Ekeborg i Enåkers socken, Uppland. Dessutom arbetade han ju med trä, säkerligen då också ek. Han lär ha tagit gesällprov strax före giftermålet, och det var tydligen vanligt att man i samband med det lade sig till med ett nytt efternamn.
Vänligen,
Sylvia

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna