ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jäger som extranamn?  (läst 1061 gånger)

2007-12-19, 14:01
läst 1061 gånger

Dennis Linder

Hej,
Jag har en släkting, Jonas Nilsson född 1804 i Nordmark, son till Nils Nilsson.
Av någon anledning har han tagit/fått tillnamnet Jäger.
Se min hemsida
 
Varför? Är det nåt namn han har tagit själv eller har han tilldelats det av någon anledning?
Även hans barn och barnbarn har det namnet.
 
----------------------------------
Se hela mitt släktträd på
min hemsida
Skriv gärna i mitt
forum
----------------------------------
 
(Meddelandet ändrat av dlinder den 20 december, 2007)

2007-12-19, 17:15
Svar #1

Emelie Hermansson

Hej Dennis,
 
Det troligaste måtte väl vara, att han under någon period varit hantverkare eller soldat. Visst förekom den här sortens namnändring utan bakomliggande orsak, men, enligt mina erfarenheter, var det relativt ovanligt, så länge inte namnet burits några generationer tillbaka i ledet.
 
Hälsningar, Emelie

2007-12-20, 08:50
Svar #2

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Dennis, under första hälften av 1800-talet är det vanligt i Nordmark att gruvarbetarna börjar antecknas med släktnamn, och kanske är det namn som använts även tidigare, men inte officiellt så att säga. Det finns fler med namnet Jäger, men om de är släkt med din Jonas kan jag inte säga ännu. Den tidigaste jag har är Jonas Persson Jäger, född 1754, men när han först står som Jäger har jag inte noterat.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna