ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Byte av efternamn. Darddou  (läst 836 gånger)

2012-07-12, 22:47
läst 836 gånger

Utloggad Cecilia Hermansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2013-11-21, 10:31
    • Visa profil
Hej.
 
Jag är en helt ny användare av detta forum, och nästan lika ny släktforskare.
Jag skulle behöva hjälp med att ta reda på ursprunget av ovanstående namn.
 
Personen ifråga hette Per August Larsson och föddes 15 Okt 1853 i Södrbärke, och dog 5 Jan 1922 i Västanfors.
Han gifte sig 1875 med Anna Carolina Jansdotter, och gifte om sig 1882 med Kristina Lovisa Gerdtsson efter att första frun dog.
Överallt där jag letat, husförhörsböcker, födelseböcker (för hans barns räkning), osv så heter han Per August Larsson, men  i Sveriges dödbok 1901-2009 så står det Per August Darddou, tidigare Larsson.
 
Ingen av hans fruar har tagit detta namn, och inte heller något av hans 12 barn.
Sveriges dödbok är det enda ställe där jag kan se det dyka upp. Kan jag lita på att den informationen är korrekt?  
Och ännu mer vart kan detta namn härstamma ifrån, och varför skulle han byta till det?  
Jag testade en sådan enkel sak som att googla namnet, men det dök inte upp någonting med den stavningen.
 
Lite av min nyfikenhet kommer ifrån att mannen är min farfars morfar, och jag har aldrig träffat min farfar, men min farmor har berättat hur skamligt det var att min farfars mamma var tattare.
Detta berör mig föga, men det är intressant att se hur mycket sanning som ligger i hörsägen.
 
En till aspekt i detta är även att Per August Larssons föräldrar, samt mor- och farföräldrar har alla gamla hederliga son namn, så mig veterligen dyker Darrdou endast upp hos honom, och jag är väldigt nyfiken på vart det kommer ifrån.
 
Tack så mycket för er hjälp på förhand.
Jag hoppas att jag kommer lära mig en hel del på detta forum.
 
Mvh
Cecilia

2012-07-12, 23:20
Svar #1

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
I dödboken står han som Per August Larsson, se Västanfors F:9 sid 233. Likaså i församlingsboken, Västanfors AII:1f [1897- 1925] sid 2062. Förklaringen finns nog i SCB-utdraget över döda i Västanfors 1922. Ett slarvigt L har lurat registreraren, som uppfunnit ett helt nytt efternamn. Det står Larsson även där.

2012-07-12, 23:24
Svar #2

Utloggad Carl Johan H. Ljungquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2016-03-12, 21:01
    • Visa profil
Hej Cecilia!
 
Sveriges Dödbok är egentligen en sammanställning av alla dödböckerna som tidigare fanns ute i församlingarna och är sålunda en andrahandskälla. För att vara 100 % säker skall man alltid själv kolla dödboken. Då hans dödsår 1922 är såpass långt fram i tiden är inte alltid dessa kyrkböcker finns utlagde på nätet (Arkiv Digital, Genline). Som tur är dock finns Västanfors dödbok t.o.m. år 1922 tillgänglig på Arkiv Digital. Där framgår att din släkting enbart heter Per August Larsson och inget annat. De uppgifter som förekommer i Sveriges Dödbok är sålunda felaktigt avskrivna ur originalhandlingarna. Vill du se själv se hans dödsnotis se [Västanfors F:9 (1895-1922) Bild 2400 / sid 233]. Har du inget eget abonnemang för Arkiv Digital har säkert ditt lokala bibliotek detta.  
 
Förr i tiden var ordet tattare ett ord som i allmänhet användes om folk som förde ett kringresande vandel eller arbetade med lågt värderade arbeten. Sedan fanns det s.k. resandefolket eller vandringsfolket. Om du är ättling av svensk lösdrivarfolk eller resandefolk kan du bara komma till fram om du fortsätter din släktforskning. Och att forska på människor och släkter som gått under beteckningen tattare är omständligt och tidskrävande men otroligt roligt och spännande, man vet aldrig vad man hamnar på i slutändan!
 
Lycka till med din forskning!
   
CJ
 
Edit: Camilla hann före xD  
 
(Meddelandet ändrat av ljungquist 2012-07-12 23:25)

2012-07-13, 07:45
Svar #3

Utloggad Cecilia Hermansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2013-11-21, 10:31
    • Visa profil
Tack så mycket för hjälpen, båda två.
Bra att veta att man bara skall använda Sveriges dödbok som uppslag, och sedan kolla upp korrekt fakta.
Jag misstänker att tattare uppstod pga av deras arbeten, eftersom min släktforksning tyder på att släkten hållt sig i söderbärke, ändå tills Pers första fru dog, då han flyttade ett par mil.
Även om jag inte kommit så långt i min forskning, så är det väldigt intressant.
Nu är nästa steg att lära sig att tolka 1700-tals skrift.
Tack för hjälpen igen!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna