ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 01 november, 2006  (läst 2249 gånger)

2001-06-24, 23:11
läst 2249 gånger

Utloggad Agneta Sköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 15:50
    • Visa profil
En anfader till mig hette Olof Persson och som soldat fick han namnet Norrman.Hans son var torpare och hette plötsligt Berglund. (Han var alltså inte soldat)Kunde man bara bestämma själv om man ville byta namn?Detta var i mitten av 1800-talet i Västmanland
 
mvh/Agneta Sköld/Västerås

2001-06-24, 23:49
Svar #1

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Agneta!
 
Ja, ungefär som om man ville byta kläder.
Titta på följande sida under Namn och namnskick.
http://www.algonet.se/~samblixt/namn.htm
 
MVH/Sam Blixt/Oskarshamn

2001-06-25, 02:33
Svar #2

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Denna fråga har tidigare diskuterats ganska utförligt under: Språk, ord och namn: Personnamn: Allmänt. Ta gärna en titt där.

2001-09-12, 00:54
Svar #3

Utloggad Lars Åhnström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 21:27
    • Visa profil
Vid vilken ålder kunde man tidigast ta sig ett nytt efternamn under 1700 till 1750 talet?
Känner någon till något om detta?

2001-09-12, 23:09
Svar #4

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Lars och Agneta!
 
Jag tror inte att det fanns någon åldersgräns. Överhuvudtaget var namnskicket (bortsett från adliga namn) knappast reglerat förrän vid förra sekelskiftet.
 
Soldatnamn gick vanligen inte i arv, utan övertogs i regel av efterträdaren på roten. Först vid mitten/slutet av 1800-talet blev det vanligt att soldatsönerna övertog faderns soldatnamn, parallellt med att bondsönerna övertog faderns patronymikon oförändrat. Men man bytte före ca 1850 inte namn från t.ex. Sven Nilsson till Sven Ekberg. Sven Nilsson antog namnet Ekberg.
Nilsson hette han (eller rättare sagt: var han) hela tiden, i egenskap av son till en Nils.

2001-09-14, 00:22
Svar #5

Utloggad Lars Åhnström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 21:27
    • Visa profil
Hej Carl-Fredrik,
 
varför jag undrar över när man som tidigast kunde anta ett nytt namn är för att jag försöker få reda på lite mera om en man som i 20 års åldern heter Lenholm. Husförhörslängder och födelseböcker finns inte.Om fadern också heter Lenholm vet jag således inte,men om min Lenholm har familjenamnet som 10 åring så kan jag väl känna mig ganska säker på att pappan också hade det namnet och försöka söka honom i mantalslängderna. Tack för svaret.

2001-09-14, 23:18
Svar #6

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:38
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Det beror lite på.
Vad hade han för yrke?
Om detta krävde studier så var det vanligt att eleverna tog släktnamn redan när de skrevs in.
Ulf Berggren

2001-09-15, 00:21
Svar #7

Utloggad Lars Åhnström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 21:27
    • Visa profil
Han blev komminister efter universitetstudier som jag har skrivit på en annan plats här i rötter. Kan det vara så att om man har tur så finns både patronymikon och det eventuellt nytagna släktnamnet att finna samtidigt någonstans i universitetets papper /böcker eller i någon annan förberedande skola ??? jag bara sitter här i natten och funderar.

2001-09-15, 00:28
Svar #8

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Hej Lars!
 
Eftersom den person du frågar om, Jacob Lenholm, skrevs in vid Uppsala universitet vid 21 års ålder (se Lars' fråga under Hur gör jag: Prästutbildning), så är det troligt att han tidigare studerat vid någon trivialskola och gymnasieskola, t ex i Uppsala. Enligt herdaminnet var han bondson från Lena socken, så gissningsvis antog Jacob släktnamnet efter sin hemsocken i samband med att han skrevs in som elev vid den första skolan som han studerade vid. Har du tur så framgår också hans patronymikon i skolmatrikeln. Om fadern var bonde i Lena i början av 1700-talet, som herdaminnet anger, så är det, med tanke på namnskicket bland bönderna vid denna tid, troligast att han inte hette Lenholm utan istället använde patronymikon.
 
I uppsatsen Våra äldre läroverksmatriklar i Släkt och Hävd 1951:1, s 175ff, har Birger Lindén förtecknat när den äldsta bevarade elevmatrikeln börjar för respektive skola, och om den finns i tryckt utgåva. För Uppsalas del börjar matrikeln 1719 och förvaras i Uppsala landsarkiv. Den första samtida tryckta elevmatrikeln börjar för Uppsala först 1821.  
 
Ett annat tips när man söker efter ursprunget för bondsöner som studerar, är att titta i kyrkoräkenskaperna för hemförsamlingen - det kan hända att han vid något tillfälle fått bidrag från församlingen för sina präststudier. Leta också efter honom bland faddrarna (dopvittnena) i hemförsamlingens födelsebok. Han kan ju ha stått fadder för sina syskonbarn eller för andra släktingar eller vänner i hemsocknen under studietiden eller senare i livet.

2001-09-16, 02:10
Svar #9

Utloggad Lars Åhnström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 21:27
    • Visa profil
Tack alla ni som har kommit med tips och id?er.Nu börjar det riktigt svåra för mig som är småbarnsförälder, nämligen få tid till eller rättare sagt ta sig tid till att gå igenom alla de förslag som jag har fått. Eller som en anställd vi Uppsala landsarkiv skämtsamt sade  som småbarnsförälder är det nästan kriminellt att släktforska .

2001-12-18, 17:19
Svar #10

Utloggad Benny Backman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 153
  • Senast inloggad: 2010-03-09, 06:38
    • Visa profil
Kan bidra med en liten historia om hur det kunde gå till när man bytte namn, förr i tiden.
Min farfars far, Johan Backman, bytte runt förra sekelskiftet namn från Backman till Karlsson, eftersom han - och grannarna, kantänka - tyckte att Backman lät lite högfärdigt. En dag, när Johan arbetade i prästgårdens trädgård, kom prästen fram Johan och sade: Det var väl synd att Backman bytte namn till Karlsson. Backman som är ett sånt vackert namn!
Jo, kanske det, höll Johan med.
Prästen gick då in i kyrkan en liten stund och kom sedan ut igen, klappade Johan på axeln och sade:
Sådärja, nu heter Backman Backman igen!

2002-02-15, 13:27
Svar #11

Christer Allström

Hej alla! Jag undrar om någon känner till om namnet Allström är taget och om det finns någon historik om det? Själv har jag uppgifter om att bröderna Per (Petrui) och Lars (Laurenti) Allström ska vara söner till en Lars Welamsson borgare i Karlstad.L.W. ska vara född 1680. Tacksam för svar.

2002-02-15, 15:18
Svar #12

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Christer!
 
Vad menar Du med att namnet är taget?
 
Vem som ville, kunde i princip kalla sig vad de ville fram till år 1900.
 
Det finns i dag 80 personer som har efternamnet Allström.  
 
Titta på http://www.algonet.se/~samblixt/namn.htm
 
 
MVH
 
Sam

2002-02-15, 16:00
Svar #13

Christer Allström

Hej Sam! Tack för svaret.Tyvärr kunde jag ej få kontakt på webben,men får försöka senare. Med taget namn menar jag att släktnamnet Welamsson ändras till Allström utav sönerna Per o Lars. Då jag har hört av en släkting till mig som forskat på Allström kommer fram till Welamsson. Han trodde att den ena brodern tar namnet Allström av orsaker som är svårtydda.En av anledningarna ska vara att han ej vill erkännas sin bror. Men då är det konstigt att även den andra brodern tar namnet Allström?

2002-02-15, 16:37
Svar #14

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Welamsson är inget släktnamn, det är ett patronymikon (namn bildat på faderns förnamn). Tagande av släktnamn har skett under hela tiden från 1500-tal till omkring 1900 då det bestämdes att alla måste ha ett släktnamn. Det är alltså inget konstigt alls att två bröder med patronymikon tar samma släktnamn.

2002-02-16, 15:53
Svar #15

Hans Svedberg

Det kan finnas många anledningar till namnbyten. Min farfar var en av en skara på sex bröder och skulle eg ha hetat Danielsson men vi heter Svedberg. Vad jag hört sägas tyckte man att blev för många Danielsöner i smb m med mönstringen. 3 behöll namnet Danielsson och 3 tog namnet Svedberg efter modern.
 
Hasse S

2002-02-21, 11:44
Svar #16

Carl Szabad (Carl)

Christer! De namnformer du anger på brödernas förnamn är fel. Per latiniseras Petrus. Genitivformen Petri betyder Persson på svenska. Samma med Lars som blir Laurentius på latin. Laurentii betyder Larsson.

2002-02-21, 22:33
Svar #17

Utloggad Iréne Segersköld-Lindén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2021-10-23, 15:59
    • Visa profil
Hej..
Jag håller också på och funderar över det här med att helt plötsligt ta ett annat namn..Min farmors pappa kom till Harbo från Uppsala 1897 och nio dagar efter han flyttat dit så byter han namn från Andersson till Segersköld..min undran är om det var vanligt att göra så och var det bara att byta???
Mvh
Iréne Segersköld

2002-02-22, 00:19
Svar #18

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Denna fråga har tidigare diskuterats ganska utförligt under: Språk, ord och namn:
Personnamn: Allmänt. Ta gärna en titt där.
Ta även en titt på inläggen ovan i denna diskussion.

2002-09-08, 18:43
Svar #19

Liliann Hålén

Var kan man läsa att ett nytt efternamn faktiskt antagits? Jag har en gubbe i släkten som i en församling har efternamnet Eriksson, han flyttar ur föramlingen med samma namn. När han registreras som inflyttad i nästa församling så har han nytt efternamn. Ja, det är rätt gubbe alla data stämmer överens. Men jag skulle vilja hitta ett bevis för namnbytet på något sätt. Tips??
Mvh Liliann

2002-09-09, 07:06
Svar #20

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Liliann,
när levde din gubbe? Första namnlagen kom, om jag minns rätt, 1901. Innan dess kunde man utan myndigheters inblandande ta sig vilket namn som helst, dock vanligtvis med undantag av de adliga. Det var bara att gå till församlingens präst och tala om vad man ville heta. Denna fråga har för övrigt besvarats ett antal gånger, se ovan.
Namnbyten efter 1901 måste godkännas av Patent- och registreringsverket och finns alltså registrerade där.
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2002-09-09, 10:33
Svar #21

Liliann Hålén

Tack Maud.
Min gubbe är född 1792 i Håtuna.Jag har läst hela sidan ovan. Vad jag menar är : Brukar det stå i någon slags kyrkbokföring att t ex J-E Eriksson har bytt namnt till t ex Hålén vid visst datum, eller ändras det bara huxflux vid en ny notering om gubben??
Mvh Liliann

2002-09-09, 11:37
Svar #22

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Liliann,
om det du efterfrågar är en speciell kyrkobok eller kyrkobokskolumn för namnändringar, så tyvärr - det existerar inga sådana. Din gubbe Eriksson utflyttade och meddelade prästen i den nya församlingen att han ville heta Hål?n, och så skrev prästen in honom som Hål?n. Hux flux. Svårare än så var det inte att byta namn på Erikssons tid.
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2002-09-09, 12:38
Svar #23

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Det brukar stå en anteckning i husförhörslängden t ex heter numera Hål?n eller något liknande.

2002-09-09, 14:30
Svar #24

Utloggad Helene Strömkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 22:41
    • Visa profil
Jag har också en man som hux flux ändrar efternamn, men det sker mellan 1915 - 1916. Det ska alltså ha registrerats hos PRV om jag förstått diskutionen rätt. Nu tar mannen ett namn som redan finns i församlingen/socknen. Han är inte släkt med de som tidigare bär detta namn. Var han tvungen att motivera varför han ville ha detta namn? Finns dessa arkiverade på PRV?
Mvh
Helene
Helene Strömkvist

2002-09-09, 16:02
Svar #25

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Jag tror att det i tidigare inlägg finns svar på din fråga om arkivering. Patent- och Registreringsverket (PRV) kom inte in i bilden förrän i början av 1960-talet då verket övertog denna uppgift från Statistiska Centralbyrån. Även detta tror jag finns beskrivet i något tidigare inlägg.

2006-03-05, 19:44
Svar #26

Eva Leksell

Skolmästare tillhörde de kategorier som tog släktnamn. Andra var till exempel borgare och hantverkare. (Soldater däremot påtvingades personliga soldatnamn, som inte var släktnamn.)
 
Det finns massor skrivet här i Anbytarforum om hur det gick till att ta släktnamn, vilka som gjorde det och när. Kolla de olika rubrikerna under: Språk, ord och namn: Personnamn: Allmänt

2006-03-05, 20:02
Svar #27

Eva Leksell

Anbytarvärden får ta bort mitt inlägg, för jag råkade kopiera in det på fel plats.

2006-11-01, 13:21
Svar #28

Utloggad Bente Möller

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 20:00
    • Visa profil
Hej.
 
Nu skriver jag även under den här rubriken. Jag har under några dagar skrivit på detta forum för att få klarhet i en Ella Elisabet Fransson som ngn. gång under sitt liv tar namnet Fockner. Hon lever således under namnet Ella Elisabet Fockner fram till sin död 1977. Efter hennes död lär hennes bror Nils Axel ha tagit detta efternamn, samt hans fru Margareta Viola. Det lär ha skett runt 1980. Jag hade förmånen att träffa denna Ella Elisabet Fockner som var en mycket färgstark person och jag har flera otroliga berättelser från henne som jag nu undrar över och som jag tror kan ha ngt.med hennes namnbyte att göra. Jag är tacksam om ngn här kan berätta för mig hur namnbyten gick till förr. Vänligen Bente Möller

2006-11-01, 13:24
Svar #29

Carl Szabad (Carl)

Bente! Den här frågan hittar du rikhaltigt med svar på om du läser tidigare inlägg i den här tråden.
 
År 1900 fanns det i alla fall ingen Fockner i Sverige.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna