ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ärvda soldat- och hantverksnamn.  (läst 2745 gånger)

2003-02-22, 15:49
läst 2745 gånger

Utloggad Elisabeth Leek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 458
  • Senast inloggad: 2014-09-23, 15:37
    • Visa profil
Hej Michael
 
Ingen släktskap är trolig. Eftersom till 99% av soldatnamnen följer torpet.
 
Jag har en soldat i Marbäck sn han har 6 söner ingen fick ta faderns soldatnamn.
 
Hälsningar från Elisabeth Leek
Eksjöbygdens Släktforskarförening samt Smålands Soldatregister.

2003-03-29, 19:36
Svar #1

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
99% av soldatnamnen följer torpet? Snälla  
Elisabeth nu tog du allt till ordentligt i  
överkant. Bruket växlar starkt från plats till  
plats och från tid till tid.  
 
I rullorna står ofta vilket namn eller  
patronymikon soldaten haft innan han antogs.  
Har  
han haft samma efternamn som sin  
företrädare ökar  
förstås sannolikheten för släktskap.

2003-03-30, 06:45
Svar #2

Utloggad Elisabeth Leek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 458
  • Senast inloggad: 2014-09-23, 15:37
    • Visa profil
Hej Christina
 
Som du säger att det växlar mellan olika delar av landet. Jag håller på att registrera Jönköping och Kalmar regemente. Även släktforskat i 21 år. Så jag har gått igenom husförhör för en del av dess socknar. Och här är det till 99% av namnen följer torpet. I de socknarna jag har kollat via hfl så är det det.
När det gäller patronymikon så har jag t ex Lifkompaniet i Jönköpings regemente som konstant ej skriver ut detta.
 
Vänlig hälsning från Elisabeth Leek
Ordförande i Eksjöbygdens Släktforskarförening samt Smålands Soldatregister

2003-03-30, 15:45
Svar #3

Anders Ek

Hej, Elisabeth!
 
Det finns ett sverige ovanför Kalmar också. I Norrbotten finns en del i ålder 0- och uppåt med soldatnamn, varav en del inte ens kan stava till ordet soldat. Då jag inte har belägg för övriga län påstår jag ingenting, men en koll i telefonkatalogen säger en del om Standar, Patron osv.
 
Mvh Anders

2003-03-30, 20:47
Svar #4

Lotta Nordin (Lotta)

Anders,
det är väl inte särskilt relevant att jämföra vilka som har gamla soldatnamn idag enligt telefonkatalogen med hur man fick soldatnamn på 1800-talet och tidigare.
 
Mvh//
Lotta

2006-12-20, 19:54
Svar #5

Anders Andersson

Hej!
I vilken utsträckning ärvdes soldat- och hantverksnamn från far till son? Eller tillhörde
ex.vis ett soldatnamn roten eller rusthållet?
 
Hälsn.
Anders A

2006-12-20, 21:59
Svar #6

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Hej Anders!
 
Det var nog väldigt olika vad barnen kallade sig. En del använde patronymikon och en del behöll soldatnamnet som släktnamn. Soldatnamnet brukade annars ofta följa roten så att nästa soldat ärvde namnet. Men soldaten kunde även ta med namnet om han flyttade. Det gjorde min mf fm far, livgrenadjär i 2. livgrenadjärregementet, genom tre olika socknar och rotar. Han fick sitt namn Ljungqvist efter Ljunga rote i Tåby, den rote där han först blev antagen.
Min mm mf far var husar i Närke och hette Nils Nilsson Kämpe. Han hade sex barn som uppnådde vuxen ålder och fick egna barn. Den äldste sonen kallade sig Nilsson och det fortsatte hans efterkommande att göra. Den andre hette först Nilsson men tog senare namnet Bylund. Tre av Kämpes söner blev också de soldater och hette då Granat, Lilja och Hiding och de namnen behöll deras barn i sin tur. Kämpes enda dotter kallade sig Kämpe och det gjorde även hennes son, trots att fadern hette något annat.
Så något enkelt svar finns det inte på din fråga.
 
Hälsningar
Marianne K

2011-08-23, 09:34
Svar #7

Utloggad Birgitta Stenlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2011-08-30, 11:20
    • Visa profil
Hej  jag undar lite över soladat namnet Wolf ( även sett stavningen Woulff) då min fff som hete Axel Leander (Öman) ärvde detta soldatnman , vad jag undar över är hur et kan ha kommit till om det går att spåra bakåt. Min fff var soldat i Wäsby Husby- Oppunda var född 28/2 1846 i Öxelö ST:Nikolai Södermanland  ,  MVH  Birgitta

2011-08-23, 14:33
Svar #8

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Jag finner 43 soldater med namnet Wolf/Wolff samt 15 med namnet Wulff, i soldatregistret som är långtifrån komplett.
 
Soldatnamn kom till i huvudsak på två sätt: antingen var det en variant av rotenamnet (t.ex. roten Flodhult kunde ge soldatnamnet Flod) eller så ansåg någon på regimentet att det lät bra, kanske för att det ansågs passa soldaten (typ Modig, Käck) eller för att det var fräckt, krigiskt etc. (t.ex. Spets, Flinta, Örn) eller att det var kul att höra stora starka karlar lystra till blomnamn (Ros, Lilja etc.). Bästa namnet jag sett är Julbock.
 
Du kan själv se var och när namnet Wolf/Wolff/Wulff förekommer, i Centrala soldatregistret: http://soldat.dis.se
Din fff är registrerad, men med ett absolut minimum av uppgifter (skicka gärna in mer).
 
Ingela

2011-08-23, 17:33
Svar #9

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 520
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 14:22
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
På Södermanlands soldatregister som innehåller information Södermanlands regementes knektar finns mer uppgifter om honom, se http://soldatregister.p10.se/  
Här finns även ett PDF-dokument med information om hans pensionsuppgifter. Om man söker på torpet får man fram lite information om roten samt en karta som visar var torpet låg.
 
WOLFF (tidigare Öman),  Axel Leander:
Kompani: Livkompaniet   Socken: Husby-Oppunda
Rotenamn: Väsby, nr 56   Härad: Oppunda
Född: 1846-02-28   Ort: Nikolai, Nyköping   Län: D
Död: 1930-06-15   Ort:    Län:  
Ålder: 84   Dödsorsak:  
Yrke:    Längd: 171   Grad: Ingen grad angiven
 
Antagen: 1869-12-09   Avsked: 1900-08-30   Tjänsteår: 31
Transport:    Inflyttad från:
Inflyttad år:    Utmärkelse:  
 
Vad gäller soldatnamnet Wolff/Wolf så har det använts av 17 soldater vid flera av Södermanlands regementes kompanier. Axel Leander Wolff tjänstgjorde vid Väsby rote, nr 56, vid Livkompaniet och enbart på denna rote har det funnits 3 soldater som burit soldatnamnet Wolff. Både stavningen Wolf och Wolff förekommer.  
Generellt vad gäller soldatnamnen så skulle de vara unika inom ett kompani. Däremot kunde samma soldatnamn användas vid olika kompanier inom samma regemente. Vid anställningen blev den nye soldaten tilldelad ett soldatnamn av sin kompanichef. Det var vanligt, som Ingela också skriver, att samma typ av namn, ofta med anknytning till rotens namn, användes på de soldater som under årens lopp tjänstgjort vid samma rote.
Hans

2012-03-21, 14:41
Svar #10

Utloggad Iréne Ströman Rosén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2018-03-07, 20:08
    • Visa profil
Hej!
 
Jag undrar över namnet Lugn. har bl a Maria Matilda Lugn f Österlövsta 1822 o hennes far Jacob Lugn, torpare i Gustavsbo Österlövsta o född 1798.  Finns det flera släktingar med samma namn?

2014-03-01, 23:17
Svar #11

Utloggad Monica Bjorkman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2015-11-20, 04:18
    • Visa profil
Jag har en anfader med ett namn som harleder till militar slakt, Frans Olof Rusk, han ar sjalv inte militar men ar i vart fall vad jag forstatt 4:e generationen med det efternamnet som drev gastgiveriet i Lovanger. Det sags i den litteratur jag kunnat fa tag pa att namnet troligen har ursprung i det militara men att det inte finns uppgifter bevarade. Hans dotter hade aven det namnet som ett av sina efternamn....Kan det vara olika seder och bruk i olika delar av landet?

2014-03-03, 14:48
Svar #12

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1369
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:56
    • Visa profil
Monica, vilken tid rör det sig om? Seder och bruk när det gäller namn är ständigt under förändring. Se bara dagens alla namnbyten.

2014-03-04, 03:22
Svar #13

Utloggad Monica Bjorkman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2015-11-20, 04:18
    • Visa profil
Det handlar om en lang tidsperiod, fran 1700 fram till mitten av 1800

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna