ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur registrera soldatnamn + patronymikon?  (läst 438 gånger)

2014-04-07, 12:22
läst 438 gånger

Utloggad Peter Hansen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2024-02-29, 12:39
    • Visa profil
Finns något vedertaget sätt inom släktforskning att registrera efternamnen på anor som varit soldater?
Har ex. vis en  Sven Johan Johansson  som fick soldatnamnet  Öst .
Jag har f.n. hans efternamn registrerat som  Öst (Johansson)  i Disgen, men är det korrekt?
Kanske  Öst Johansson  är bättre?
Tacksam för råd.
 
Peter Hansen

2014-04-07, 19:19
Svar #1

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Det lär vara praxis att alltid registrera det tidigast använda efternamnet som det första. Detta stämmer i fallet båtsmän också med min erfarenhet av hur namnen användes: först patronymikon, sedan soldatnamn. I ditt fall alltså Johansson Öst.

2014-04-08, 10:23
Svar #2

Utloggad Peter Hansen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2024-02-29, 12:39
    • Visa profil
Jag lade ut min fråga på både DIS Forum och Anbytarforum och råden kan sammanfattas till att skriva namnet som Sven Johan Johansson Öst.
Jag tycker att detta kronologiska upplägg är tilltalande och logiskt och kommer att använda det.
Tack skall ni ha!  
 
Med vänlig hälsning
Peter Hansen

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna