ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Åkerhöna  (läst 1937 gånger)

2007-09-01, 17:19
läst 1937 gånger

Utloggad Sara Dyrinder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1068
  • Senast inloggad: 2021-11-10, 16:01
    • Visa profil
Hej,
jag har lite frågor angående soldatnamn. Jag har hittat några soldater i min forskning; Fräck, Näl, Spångberg, Knarstedt, Dunnerfeldt och Åkerhöna.
Fräck var verksam på 1800-talet och den typen av soldatnamn verkar ha varit vanliga då.
Näl, Spångberg och Knarstedt levde i Nälstugan, Spånga och Knarsta, så derasnamn är inte heller några frågetecken.
Dunnerfeldt har jag inte mycket information om, så jag vet inte om hans namn har någon anknytning till orten.
Åkerhöna tycker jag är ett mycket märkligt namn. Han var soldat 1718 och tidigare, som jag känner till. Har dock inte haft tillfälle att titta närmare på honom. Namnet känns bara märkligare än de andra soldaterba jag har.
I nordöstra Skåne har jag vid ungefär samma tidpunkt en soldat Arbin. Inte heller där har jag någon id? till hur namnet har uppkommit.
Mvh Sara

2007-09-01, 19:13
Svar #1

Utloggad Thom Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2009-03-23, 22:05
    • Visa profil
Hej Sara! Åkerhöna kallades nyckelpigan förr här i Nv-Skåne,namnet användes av de äldre som antagligen lärt det av sina föräldrar,märkligt sammnaträffande med de här äldre namnformerna!
Hälsningar,Thom i Höganäs.

2007-09-01, 19:39
Svar #2

Utloggad Sara Dyrinder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1068
  • Senast inloggad: 2021-11-10, 16:01
    • Visa profil
Vad märkligt. Har googlat på Åkerhöna och fått fram att det är ett äldre namn för rapphöna och började fundera på hur det stod till med hönsens historia i Sverige... Men då kanske han helt enkelt heter nyckelpiga i stället.
Glömde förresten skriva att enbart Arbin kom ifrån NO Skåne, de andra levde i Sörmland (Fräck, Näl och Spångberg), respektive Närke (Knarstedt, Dunnerfeld och Åkerhöna)
Mvh Sara

2007-09-02, 08:45
Svar #3

Rune Johansson

Åkerhöna är ett provinsnamn, som förknippas mest med Skåne, men även har sin spridning in över gränsen i Småland. Då jag är född i Virestad nära gränsen till Skåne och tillbringade de första sju åren där, så lärde jag mig ramsan om årets första nyckelpiga: Åkerhöna, åkerhöna flyg, flyg öster, flyg väster, flyg norr, flyg söder, flyg hem till dina bröder.
 
Favoritförfattaren Nils Ludvig Olsson har i skriften Mä pilepipa å tollabössa i dikten En tösabid diktat om agerhönan.
 
Det var väl ett inpass indirekt förknippat med frågeställarens inlägg om soldatnamn. Många gånger hände det att soldaten fick ett namn, som associerade till dennes personlighet.
 
Mvh/Rune

2007-09-02, 11:14
Svar #4

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Enligt mitt skånsk-svenska lexikon, så är stavningen agerhöna, men ager är ju det skånska uttalet för åker, så det är samma ord egentligen.
I mitt danska lexikon står att nyckelpiga heter mariehöne och rapphöna heter agerhöne.  
Hittade även lite information om agerhöna på  susning.nu.

2007-09-02, 11:44
Svar #5

Eivor Andersson (Ema)

Och i Göteborg sa vi gullhöna.  
Om den gula sorten.
Och vi sa:
Gullhöna, gullhöna flyg Din väg,
imorgon blir det vackert väder,
och vi får nya kläder.
 
En önskeramsa - men jag vet ingen soldat som hette så  
 
Hälsn. Eivor

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna