ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skrivsätt för adlig medeltidsanor  (läst 727 gånger)

2006-01-15, 21:17
läst 727 gånger

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Hej,
 
Under medeltiden var det ovanligt med efternamn (förutom partonymikon förstås) i Sverige. Inte heller inom frälset var det vanligt att använda något annat än patronymikon. Idag brukar man därför skriva personernas sköldemärke inom parantes efter förnamn och partonymikon. Problemet är att jag aldrig blivit klok på när stor eller liten första bokstav ska användas. Det varierar kraftigt mellan olika källor och även inom olika källor. Kan det vara så att man skriver sköldemärket med stor bokstav om ätten senare tog sköldemärket som efternamn? Är det alltså rätt att skriva:
 
Abjörn Nockesson (sexuddig stjärna) med liten bokstav, men Gustav Eriksson (Vasa) med stor bokstav?
 
Ska hakparanteser, alltså [ ], användas eller är det bättre med vanliga?
 
Mvh
Anders

2006-01-16, 08:14
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

En rätt lång utvikning kring bl.a. detta finns t.ex. här - kanske platsar den länken här då där redan står en hel del.. (Dock inget klart svar kan jag tänka mig :-)

2007-12-28, 12:51
Svar #2

Utloggad Mikael Lundberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2022-08-21, 21:59
    • Visa profil
Sedan nya Anbytarforum introducerades fungerar inte ovan nämnda länk, utan utvikningen (ämnet var ursprungligen Väpnare Knut Arvidsson (sparre över stjärna)) återfinns numera under:
 
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/576/30774.html?1189254163

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna