ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Patronymikon (fadersnamn)  (läst 4756 gånger)

2004-04-10, 11:17
läst 4756 gånger

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Vid utgången av 1800-talet fanns det inte några regler om förvärv av släktnamn eller om skydd för släktnamn i vidsträckt mening. Undantag utgjorde vissa regler om ett begränsat skydd för adliga namn och om namnbyte för manskapet inom krigsmakten och för sjömän.
 
Lagstiftning om släktnamn infördes i Sverige först genom 1901 års släktnamnsförordning. Denna angav de förhållanden under vilka nytt släktnamn fick antecknas i kyrkobok och formerna för godkännande av nytt släktnamn. Därigenom infördes en spärr mot de fria namnbyten som tidigare förekommit i stor omfattning.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2004-04-10, 11:23
Svar #1

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Därmed upphörde i princip också patronymikon (fadersnamn) att vara aktiva. De som då fanns behölls och blev då släktnamn (efternamn).  
Det förekommer ju förstås ännu idag att syskon väljer att göra olika, dvs att någon eller några använder patronymikon medan en eller flera behåller efternamnet/släktnamnet.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2004-04-10, 11:58
Svar #2

Utloggad Kurt Hultgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 246
  • Senast inloggad: 2022-03-21, 22:57
    • Visa profil
    • www.stationsradet.se
Om jag förstått rätt medgav 1901 års namnförordning att patronymer användes förutsatt att de fortsatt aktivt i obruten följd. Jag känner till personer på 1950- och 60-talen som hade aktiva patronymer, dvs efternamn som inte stelnat. Däremot gällde tydligen att om man väl bytt till ett fast efternamn i en generation, då kunde man inte gå tillbaka till patronym. Visserligen kan även därefter ett patronym användas, men inte som familjenamn utan som ett förnamn eller mellannamn. Bäst är förstås att kontrollera förordningstexten från 1901.

2004-04-10, 14:03
Svar #3

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Ja, jag har förvånat mig över att min farfars far och mor fick lov att ta namnet Palmqvist, vilket ju många andra har gjort också då och senare, min undran har varit för att det är ett adligt namn på vad jag förstår en ännu levande friherrlig ätt, introducerat på Riddarhuset.  
Vad betydde så ett begränsat skydd för adliga och vissa andra namn? I min familjs tillfälle hade de en partonymikon + namnet Berg (De bodde på ett lotshemman som hette Kullen så det kanske kom därifrån?). Men dåvarande lotsverket krävde av sin ansällda lotsar att de skulle skifta till fast namn. Varför de valde Palmqvist vet jag inte. (palmer har ju inga kvistar, men därimot blad. Dock det står det ju i Nya Testamentet om i varje fall Palmsöndagens intåg i Jerusalem att de strödde Palmkvistar framför Jesus kommer jag ihåg från skolan.
Hur kunde man få rätt till  att ta ett existerande adligt namn alltså?
M.v.h. Steve Palmquist  
 
P.S. Jo jag har ändrat V´et till ett U, det gick alltså inte när jag arbetade i England, Spanien, Portugal och Frankrike att stava ett namn QVI man kunde helt enkelt inte uttala det. Om nu någon undrar över diskrepansen)

2004-04-11, 01:06
Svar #4

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Faktiskt finns det än i dag på 2000-talet personer i Sverige som har levande patronymikon. Hur många vi är vore ju kul att veta.

2004-04-11, 08:38
Svar #5

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Från 1901 blev det påbjudet att hela familjen skulle ha samma efternamn som pappan/maken i familjen. Detta efternamn var ju i de allra flesta fall ett son-namn(patronymikon) som antingen var taget från mannens far eller som redan hade ärvts en eller två generationer.
 
Därefter är detta den normalt förekommande normen. Sedan har en del valt att använda sin faders förnamn ändå och gjort patronymikon, såväl män som kvinnor. Oavsett om det varit så innan eller inte.  
 
Om man vill göra så idag gäller enligt Namnlag (1982:670):
se http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19820670.HTM
(för övrigt en mycket intressant sida vad gäller även andra namnlagar!!!)
 
14 ? Utan hinder av 12 eller 13 ? kan, om det finns särskilda skäl, byte ske till ett efternamn som är bildat av faders eller moders förnamn med tillägg av ändelsen son eller dotter eller till ett efternamn som sökanden har burit tidigare utan att ha förlorat det enligt 16--19 ??.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2006-06-12, 21:30
Svar #6

Eva Leksell

Mattssonsdotter är ett lustigt patronymikon som jag har hittat på två kvinnor i Kalmar stadsförsamling 1722:
Den 13 mars föddes och den 15 mars döptes Magnus Aspegrens dotter Sara Stina med jungfru Magdalena Mattssonsdotter.
Och den 29 oktober var pigan Kerstin Mattssonsdotter dopvittne.
Kan fadern då ha hetat Mattsson i förnamn?
 
GID-nummer för den som vill kolla själv: 75.110.21100 och 75.110.21800.

2006-06-12, 21:34
Svar #7

Eva Leksell

För övrigt är det också lite lustigt med en jungfru som föder barn. Man får väl anta att de var trolovade. De var gifta senare i alla fall och fick fler barn, men då nämns inte hennes patronymikon.

2009-03-05, 14:43
Svar #8

Utloggad Astrid Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 125
  • Senast inloggad: 2021-02-01, 16:16
    • Visa profil
Min mormor Matilda Johansson föddes 1774 som utomäktenskapligt barn i Sätila i Älvsborgs län. Hon fick efternamnet Petersdotter. Jag vet till 99 % genom muntlig tradition vilken Peter som är fadern. Det jag undrar nu är varför Matilda fick Peters namn när han inte erkänt faderskapet? Är det någon som vet? Hälsn. Astrid.

2009-03-05, 14:45
Svar #9

Utloggad Astrid Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 125
  • Senast inloggad: 2021-02-01, 16:16
    • Visa profil
Nu blev det fel, 1874 ska det vara. Astrid.

2009-03-05, 19:44
Svar #10

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Såvitt jag minns kan detta eventuellt ha diskuterats tidigare i AF. Förr brukade barn överhuvudtaget inte skrivas in i kyrkböckerna med efternamn - patronymikon eller släktnamn - utan enbart med förnamnet. Efternamn blev aktuellt då barnet flyttade hemifrån eller gifte sig. Utomäktenskapliga barn fick då ofta patronymikon bildat på morfaderns namn, men om man visste vem som var fader hände det att barnet fick patronymikon efter den som ansågs vara far, vare sig han erkände eller ej. Då hade ju som regel ganska många år förflutit sedan barnet kom till världen och händelsen kanske inte kändes lika aktuell.

2009-03-06, 04:22
Svar #11

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Min erfarenhet är att det var ofta som patronymikon bildats på den utpekade faderns namn. Patronymikon på morfars namn, dvs samma patronymikon som modern, har jag själv aldrig stött på.

2009-03-06, 11:32
Svar #12

Utloggad Lena Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 154
  • Senast inloggad: 2012-10-24, 22:42
    • Visa profil
JAg har haft oäkta barn med morfaderns namn vid ett par tillfällen. Visserligen kan det ju ha slumpat sig så att fadern hette samma.

2009-03-07, 11:25
Svar #13

Utloggad Astrid Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 125
  • Senast inloggad: 2021-02-01, 16:16
    • Visa profil
Hej och tack för svaren. Matilda kallades Petersdotter i husförhören redan när hon var barn,inte när hon var riktigt liten, men sedan. Hennes morfar hette Torkel, så det är nog fadern hon är döpt efter. Han bodde ganska nära, så det var nog allmänt känt. Det är lite konstigt att han inte erkände. Hälsn.Astrid.

2009-03-07, 22:36
Svar #14

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Barns efternamn/patronymikon är inte riktigt så ovanliga i kyrkböckerna som Tord säger,  
och det betyder inte att barnen saknade efternamn. Det märks till exempel när de nämns i
domböckerna - det såg jag senast häromdan.
 
Det vanligaste exemplet i kyrkböckerna är späda barns släktnamn i dödböckerna.
Ulf Berggren

2009-03-08, 10:54
Svar #15

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Jag uttryckte mig kanske en aning otydligt i mitt inlägg ovan. Jag menade inte att de levande barnen helt saknade efternamn, men att det ofta inte omnämndes i kyrkböckerna. Då syftade jag i första hand på födelsebok och husförhörslängd. I hfl var ju barnen i regel uppräknade utan efternamn direkt efter föräldrarna, så länge barnen bodde kvar hemma (och var ogifta).

2009-03-08, 22:09
Svar #16

Utloggad Jimmy Dahlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2011-02-23, 23:17
    • Visa profil
    • www.dahlund.eu
Min erfarenhet är att man i husförhörslängderna skriver ut efternamn på hustruns barn i tidigare förhållanden. Även barn som flyttar hem till föräldrarna igen efter att ha varit borta ett tag står med efternamn.

2009-10-02, 20:42
Svar #17

Utloggad Solveig Gavik Husar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1969
  • Senast inloggad: 2016-07-18, 21:38
    • Visa profil
Hoppas frågan ligger på rätt plats. Efternamn på barn som föddes oäkta undrar jag lite över. Varför hette ett barn Kristensson i efternamn när mamman hette Christina Andersdotter och hennes far Anders. I det fall jag hamnat på är barnet fött utan fader angiven 1870 och flyttade till barnhem där han redan som 6-åring hette Kristensson i efternamn.

2009-10-03, 03:31
Svar #18

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Se Tord Påhlmans inlägg lite högre upp i den här tråden (05 mars 2009): ett illegitimt barn fick ofta sitt patronymikon efter den förmodade barnafadern.
Innan 1901 var det ju också så att efternamn - vare sig det nu var patronymikon eller familjenamn - var det man sade att det var.
 
Ingela

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna