ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olsson - Hur heter hans far?  (läst 687 gånger)

2004-11-01, 08:33
läst 687 gånger

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
En riktigt banal fråga: Om jag hittar i en tidig 1700-tals kyrkobok i Västergötland en (låt oss säga) Erik Ols(s)on och jag har ingen möjlighet att slå upp själva fadern: Vad skall jag skriva då, när jag vill notera hur Eriks far hette? Ole? Ola? Olof? Att man inte kan säga det i varje fall med säkerhet, är mig klart. Och att det kan hända, att samma präst i samma bok vid nästa födelsen i familjen kan t.ex. skriva (låt oss säga) Nils Olofsson, har jag observerat mera än en gång. Men ändå finns det ju kanske något som var vanligast i fråga om Olsson och därför i rekonstruktionen mest sannolikt. Vad menar ni?
 
Hälsningar från Tyskland
 
Walter

2004-11-01, 14:20
Svar #1

Ingrid Wikberg

Mitt råd: Olof.  
Den svenska varianten av Olaf .
Norske Olaf den heilige blev ju lika viktig här i Sverige som helgon och namnet blev mycket populärt. Åtminstone i norra Sverige t ex i Jämtland var/är namnet ett av de absolut vanligaste förnamnen. Men även i södra landskapen blev helgonet en symbol och man namnade gärna sina söner efter ett helgon ( Olof eller Erik)
Men, hittar du ej Olof alt. Olaf, Ole i namnföljden? Där har du en ledtråd att följa. Förnamnen återkom ofta varannat led i en släkt under en längre period.
 
mvh
IngridW

2004-11-01, 14:23
Svar #2

ngrid Wikberg

PS Namnet kan även stavas Olov /Olav.  
Så du ser de olika alterntiven. // IngridW

2004-11-01, 14:48
Svar #3

Utloggad Yvonne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 231
  • Senast inloggad: 2016-04-25, 14:38
    • Visa profil
    • www.snurkan.se
Hej Walter,
 
Jag instämmer med Ingrid att du bör använda Olof som standard, så länge som du inte har hittat fadern i någon födelsebok, husförhörslängd osv.
 
Enligt  Släktforskarförbundets namnlista - bokstaven O är:
 
* Ola en skånsk och västsvensk form av Olof. Jag har själv bara stött på den formen av Olof i Skåne, inte i Västergötland ännu.
 
* Ole en dansk-norsk form för Olof; vanligast i Bohuslän. Har jag heller aldrig stött på i Västergötland, men att den är vanligas i Bohuslän är ju inte så konstigt, då det tidigare hört till Danmark.  
 
* Olaus en latinsk form av Olof, som jag däremot ofta har stött på i Västergötland.
 
Med vänlig hälsning
Yvonne Carlsson

2004-11-01, 15:44
Svar #4

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Ole är i fallet Bohuslän väl snarare en NORSK variant av Olof, då landskapet var norskt innan 1658. (Att sedan Norge hörde till Danmark var en annan sak...) Jag har för övrigt stött på Ola och Olaus i Bohuslän, liksom naturligtvis div stavningar av Olof.

2004-11-01, 16:46
Svar #5

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Tre anmärkningar emellanåt:
 
1) Det var inte med vilja, att denna diskussion hamnade här. Jag ville placera den under ... /förnamn/L-O. Återigen ett exempel för min tankspriddhet e.d.! Ber om ursäkt återigen.  
 
2) Jag har sett och använt Släktforskarförbundets namnlista tidigare, men adrigt läst noggrant igenom inledningen. Det var dumt av mig och jag hade kunnat spara mig mycket tid för många resonemang med mig själv och andra, kanske även det här inlägget.  
 
3) Det förekommer faktiskt i Skepplanda (förutom stavningsformerna av Olof) både Ole och Ola, och inte bara några enstaka gånger, dock Ole mycket oftare än Ola.(Bohuslän ligger ju också närmare än Skåne/Halland.) Men kanske är Ale härad inte tillräkligt representativ för Västergötland?
 
4) Jag känner mig bestyrkat, därför jag hade gjort hela tiden så som Ingrid och Yvonne råder mig här, innan jag blev förosäkrad.

2004-11-01, 21:33
Svar #6

Utloggad Yvonne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 231
  • Senast inloggad: 2016-04-25, 14:38
    • Visa profil
    • www.snurkan.se
Walter,
 
Vad gäller Ola/Ole: Skepplanda ligger ju ganska nära Bohuslän, så påverkan därifrån är inte alls orimligt. Dessutom, det förekommer säkert i andra delar av Västergötland också, det är nog bara så att jag inte har kommit att stöta på namnet i mina socknar, som ligger lite mera i centrala och östra delarna av Västergötland.
 
En stavningsvariant som jag däremot har stött på många gånger i Västgötasocknarna, men som inte finns med i namnlistan är Oluf.
 
...och Anders, naturligtvis har du rätt i ditt påpekande om att Bohuslän i själva verket var norskt och att Norge sedan hörde till Danmark.
 
Mvh
Yvonne Carlsson

2004-11-01, 22:55
Svar #7

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag tror att anledningen att Oluf inte är med är att det helt enkelt är för likt Olof för att anses utgöra en egen variant, precis som Oloff etc..

2004-11-02, 13:19
Svar #8

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Släktforskarförbundets namnlista är väl ingen ingen Bibel, heller? Och inte heller någon lagbok, väl? Var och en skriver väl efter eget omdöme, huvud och övertygelse. Men listan kan naturligtvis vara en mycket stor hjälp, om man är osäker.

2004-11-02, 20:43
Svar #9

Birgitta Persson

Min ff f hette Olaus och alla barnen kallade sig Olsson.
Detta är i Skaraborgs län.
Mvh Birgitta.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna