ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kan Pärs son heta Pettersson i efternamn?  (läst 890 gånger)

2004-08-19, 22:08
läst 890 gånger

Elisabeth Norberg

Hej!
Under en längre tid hade jag letat efter en ana som hette Johan Pettersson. Enligt i princip varenda källa jag sett så skulle han vara född 1847 i Nätra, men i deras födelsebok fanns han inte med. Tillslut hittade jag en källa som påstod att att han istället var född i Själevad. Och mycket riktigt, i deras kyrkoböcker var en Johan född på både rätt datum och år. Som pappa stod Pär Johansson. Är det rimligt att det är rätt Johan jag hittat? Namnet Johan är ju som bekant inte helt ovanligt och det finns ju en möjlighet att det är en helt annan Johan det är fråga om. Borde min Johan i så fall inte heta Pettersson, utan Pärsson i efternamn?
 
Jag är väldigt tacksam om någon kunde uttrycka sin åsikt om denna saken.
 
Mvh. Elisabeth

2004-08-19, 23:29
Svar #1

Bertil Johansson

Jag har stött på ett exempel på det omvända fallet. Smeden Petter (Börjesson) Dahlberg i Slimminge(M) fick 1769 en son Petter Persson. Man får intrycket att Per och Petter här betraktats som varianter av samma namn. Men när Petter Persson i sin tur fick en son 1817 i Nevishög (M) följdes den vanliga namngivningsprincipen och denne kallades Per Pettersson.
 
Hälsn
Bertil

2004-08-19, 23:56
Svar #2

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Hej Elisabeth!
 
Jag har hittat många exempel på att namnformerna Per, Peter eller Peder har använts synonymt om samma person, och då blir ju barnens patronymikon fel ibland. Om du följer Pär Johansson en längre tid, t ex i hfl, födelselängder m m, så kan du ju se om han alltid heter Pär. På samma sätt kan du kanske kolla om den Johan du har hittat kallas Pärsson eller Pettersson.  
Det fanns ingen namnlag före 1900, så det gick bra att frisera sitt efternamn efter behag.
 
MVH
Ingegärd (som envisas med att skriva mitt namn med ä, trots  att jag är bokförd som Ingegerd)

2004-08-20, 09:25
Svar #3

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Per och Petter, med varierande stavningar, är ju olika former av samma namn och ofta beror namnvalet mera på prästen än på mannen själv.
 
Mitt intryck, stött av flera exempel, är att namnformen Pettersson blir modern under senare delen av 1800-talet, medan Persson tidigare dominerat helt. Jag har t. ex. en piga som flyttar till Stockholm från Vingåker med namnet Persdotter, men kommer tillbaka som Pettersson.
 
I Ditt fall är namnet Pettersson ingen anledning att diskvalificera Johan från Själevad. Det hela hänger väl på kvalit?n hos den källa som anger Själevad som födelseplats.
 
Per Thorsell.

2004-08-20, 10:50
Svar #4

Lena Persson

Håller med ovanstående, Per och Petter kan blandas hur som helst. Ännu värre är namnen Johan / Jan / Jean / Jon / Jonas!

2004-08-20, 12:33
Svar #5

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Jag har en ana - Erik född 1863 som son till Per Andersson - som blir Erik Pettersson. Då man slutar med patronymikon blir Pettersson den familjens släktnamn och är så än idag.

2004-08-20, 13:17
Svar #6

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Instämmer helt!
 
Som jag flera gånger och i olika diskussioner här i Anbytarforum har påpekat, var det ännu under senare delen av 1800-talet en självklarhet att Petrus, Petter, Peter, Peder, Per/Pär och Pelle var former av ett och samma namn, och man kunde, beroende på sammanhanget, skrivas med den ena eller andra formen. Man hette så att säga inte endast en av namnformerna, utan allihop.  
 
Skrev man in sig vid läroverket och/eller universitetet, var det närmast en självklarhet att man använde den latiniserade formen Petrus (varvid man också latiniserade Nilsson till Nicolai eller Björkman till Betulander). Man bytte då inte namn, i egentlig mening, utan använde en annan form av det namn man redan hade. Men blev man sedan inte präst, regementsauditör eller jägmästare, utan återgick till jordbruket, kunde man mycket väl bli Per Nilsson igen. Till vardags var man kanske Pelle med de flesta, medan man i lite mera officiella sammanhang var Per eller Petter.
 
Samma förhållande gäller t.ex. Nicolaus-Niclas-Nils-Nisse, Laurentius-Lorens(-tz)-Lars-Lasse, Johannes-Johan-Jaen-Jan-Janne, Paulus-Paul-Påvel-Pål-Pålle och Magnus-Måns.

2004-08-20, 15:45
Svar #7

Utloggad Kent Olausson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 21:13
    • Visa profil
För att vara helt säker på att det är samma Johan bör du följaupp vad som händer med Johan från Själevad.

2004-08-21, 00:44
Svar #8

Lennart Andersson

Jag kan bara ansluta mig till tidigare inlägg. Själv har jag flera exempel på att vissa barn till en Per blivit Petersson/Pettersson. Det är ju, som påpekats, olika former av samma namn. Ibland kan en son heta Persson och en annan Petersson (den sistnämnde då ej sällan icke bonde).
 
Mvh
Lennart Andersson

2004-08-21, 13:16
Svar #9

Elisabeth Norberg

Hej! Tack så mycket för alla era svar. De var till stor hjälp.
 
Mvh. Elisabeth

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna