Jag har två exempel på patronymikon i min släkt vars namnändring som sker per generation frysts och inte ändrats, varefter fadernsnamnen antagits som släktnamn:
1) Det första exemplet rör min morfars mormor, Maria Magdalena Karlsson (1851-1927), vars far var byggmästaren Johannes Karlsson (1793-1857) och hans hustru Sigrid Märta Olsdotter (född 1822). I logikens namn så borde hon ha hetat Maria Magdalena Johannesdotter, men så är inte fallet. Johannes Karlssons far var hemmansägaren Karl Jansson (född 1764), varefter namnet är taget.
2) Det andra exemplet rör min morfars farmor, Maria Charlotta Olsson (1862-81). Hon föddes min morfars far, Emil Olsson (1881-1932) två dagar innan hon dog, varefter min morfars far togs omhand av sina morföräldrar. Emils far var okänd. Dessa var stataren Per Olsson (1832-1907) och Brita Kristina Larsdotter (1838-95). Jag känner igen fenomenet att barn som förlorar sina mödrar och vars fäder är okända får morfädernas namn (i synnerhet om de omhändertas av dessa), men annars så skulle ju modern ha kunnat heta Maria Charlotta Persdotter. Så var inte fallet.
Är detta en vanlig företeelse? Varför väljer man hellre att anta ett missvisande patronymikon istället för att lägga sig till med ett riktigt släktnamn så här långt innan man slutade använda patronymika?
Vänligen
Johan Lindberg