ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: -ander  (läst 4284 gånger)

2002-11-07, 23:23
läst 4284 gånger

Tomas Andersson

Jag försöker undersöka var namn med -ander kommer från. Det släktnamn jag själv forskar kring är Miliander men det finns ju en massa andra ander-namn som Melander, Ålander, etc. Någon etymolog som kan svara var den typen av namn kommer från?

2002-11-08, 00:37
Svar #1

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Jag är ingen etymolog, men grekiskans andros betyder man/människa och det kan nog vara ursprunget till efternamn som slutar på -ander.

2002-11-08, 10:14
Svar #2

Mikael Wikman (Philippos)

Ja, det är väl den vanligaste härledningen. Emellertid återfinnes i Skogs fs (vill jag minnas att det är) i Ångermanland byn Mäland, som har givit namn en släkt Melander. I det fallet förefaller det inte vara lika självklart, att namnets båda morfemata är melos (svart) och andros (man, människa), utan namnet synes snarare som sagt vara avlett av bynamnet Mäland. Måhända är det en ordlek, där båda härledningarna skall anses vara möjliga, men eftersom det inte rör sig om någon gammal lärdomssläkt, utan en allmogesläkt, som antog namnet under 1800-talet, tror jag mer på härledningen från bynamnet.

2002-11-08, 19:59
Svar #3

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7200
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 11:38
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Simander och Broander kommer från Simunds och Broa på Fårö på Gotland. Det finns fler exempel från Gotland på detta.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2002-11-08, 22:44
Svar #4

Lars Öhman

Jag instämmer med Mikael Wikman. Min egen farfars mor tillhörde t.ex. bondsläkten Älander som tog sitt namn från byn Äland i Säbrå socken.
 
Därmed inte sagt att det inte kan finnas åtskilliga lärdomssläkter med den grekiska härledningen.
 
Och så finns det förstås det stora folkflertalet som bara har skapat sig ett namn med denna inte helt ovanliga ändelse utan närmare tanke över dess betydelse eller ursprung. Det har låtit bra helt enkelt.

2002-11-09, 08:12
Svar #5

Bo Johansson

Utan belägg men jag vill minnas att jag hört att -ander ofta var präster som tog även namn som slutar på -ius     Bosse

2002-11-09, 08:21
Svar #6

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7200
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 11:38
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
På Fårö och övriga Gotland var det bönder som tog sig namnen med början under 1700-talets senare del.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2002-11-09, 22:53
Svar #7

Maria Necander Bohlin

Namnet Necander kommer från Bohuslän, närmare bestämt från ön Lövön i Solberga sn. Namnet togs i slutet av 1800-talet, möjligen i början av 1900-talet. De som tog namnet var alla barn till Niklas Eliasson som var sjökapten. Varför det blev Necander vet jag inte.

2002-11-09, 23:21
Svar #8

Emil Stenhammar

Dessa namn förekommer ju inte bara i Sverige. Svenskar som studerat utomlands måste ha stött på dem vid t.ex. tyska universitet, där det funnits lärda med namn som Neander, Poliander etc. Namn på antika filosofer som Anaximander eller vanliga grekiska namn som Alexander torde väl ha fungerat som förebilder.

2006-02-15, 18:58
Svar #9

Hans Olle Wikander

jag har en anfader som enl.uppgift tagit namnet
Wicander 1729, han studerade tydligen teologi
men kan man komma fram till varför han tog Wic framför ander.
hans olle

2006-02-15, 19:39
Svar #10

Utloggad Berit Tjernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 13:36
    • Visa profil
Hej Hans Olle,
Han kan ha tagit det från sin hemort, om den hette nånting med Vik?
 
Mvh / Berit

2006-02-16, 14:55
Svar #11

Utloggad Kennet Melander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2018-12-27, 11:59
    • Visa profil
    • www.fam-melander.se
Den förklaring jag hört både om mitt eget efternamn och flera andra Melander-släkter är att man bodde på en Mellangård.
 
Man kanske kan tänka sig att Miliander också bodde på en Mellangård med att det dialektalt blev Millangård.
 
/Kennet

2017-12-15, 21:11
Svar #12

Utloggad Rebecka Ålander

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2017-12-24, 02:08
    • Visa profil
Ålander, är det från Åland då eller? Någon som vet?

2017-12-16, 19:24
Svar #13

Utloggad Bertil Strömberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 602
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 14:49
    • Visa profil
Det behöver det inte vara. Efterleden -ander kan, som antyds ovan i tråden, anses motsvara -man. Ålander skulle alltså motsvara Ålman. Om namnet överhuvudtaget har någon anknytning till en plats, kan det vara en plats som heter eller vars namn börjar på Å eller Ål, eller kanske lika gärna A eller O, eller till och med Ö. Å andra sidan finns det inte så många Ålander i Sverige, så om du kan lämna fler upplysningar om din släkt, utan att beröra nu levande personer, kanske någon duktig forskare på forumet kan hjälpa dig. Eller också kan du kanske finna något om du söker på ''Ålander" här på forumet.

2017-12-16, 20:03
Svar #14

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Ålander är nog vanligtvis en stavningsvariant på Olander.

Vilket inte är någon förklaring på -lander  :)

Men jag har ofta sett att stavningen på O/Ålander växlat beroende på vem som skrev.
O har ofta ett uttal som Å än i dag.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna