ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hern-  (läst 2361 gånger)

2002-08-31, 18:07
läst 2361 gånger

Utloggad Leif Hernberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 149
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 14:50
    • Visa profil
Finns det någon som känner till vad förstavelsen Hern i efternamn som Hernberg, Herngren och Hernlund syftar på. Kommer det månne från något gammalt ord, eller är det orter som gett upphov till förleden? Eller kommer kanske namnet ursprungligen från Mellaneuropa som sådant? Hernberg/Herrenberg t ex  förekommer i texter från 1500-talet i Tyskland.
M v h Leif Hernberg

2002-09-01, 17:11
Svar #1

Jonas Kuschner (Jonas)

Härnösand, kanske. Men det enda sättet att ta reda på varifrån ett namn i ett visst fall kommer är faktiskt att släktforska. Ett namn har ju inte ett ursprung oberoende av vem som burit det, och samma eller mycket likartade namn kan förekomma i olika sammanhang eller på olika språk och i olika släkter av vitt skilda anledningar. Kanske kan den förste namnbärarens födelse- eller bostadsort ge någon ledning.

2002-09-01, 20:53
Svar #2

Peter Karlsson (Peterk)

Platsnamn som börjar på 'Hern-' finns faktiskt bara i Hycklinge socken, Östergötland - så har du någon anknytning dit kan det ju stämma bra..
-Men tar man stavningen med 'ä' istället (och e/ä är ju nästan samma sak) finns det rätt gott om platser tyvärr.

2002-09-01, 22:00
Svar #3

Utloggad Leif Hernberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 149
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 14:50
    • Visa profil
Tack Peterk. Det där med Hycklinge verkar ju intressant. Har du någon aning om vad detta fenomen kan bero på? Hur har du kommit på detta? F ö så ser jag att vi båda bor i Bromma.
M v h Leif

2002-09-02, 11:27
Svar #4

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Jag måste dessvärre upplysa om att stavningen Hern- eller Härn- knappast är någon ledtråd i det här fallet. Det är en tillfällighet vilka av  dessa ortnamn som idag stavas med e eller med ä. Någon normalstavning fanns ju inte före 1800-talets senare del, och stavningen av ett och samma ortnamn kunde därför variera från tillfälle till tillfälle. Dock var det i äldre tid  vanligast att dessa ortnamn stavades med e, oavsett hur de stavas idag. Just Herna i Hycklinge skrevs ursprungligen Hierna eller Hiärna, sannolikt p.g.a. någon naturformation påminnande om en hjärna (vilket förr oftast skrevs hierna). Men även i Vreta klosters socken (också i Östergötland) finns ett Härna, som i äldre tid oftast skrevs Herna.

2002-09-03, 09:00
Svar #5

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Gällande förleden Hern/Härn- i ortnamn (ex. Härnevi, även Ärnevi) har professor Lennart Elmevik rätt nyligen i en uppsats drivit tesen att i denna förled döljer sig ett gudanamn, närmare bestämt ?rin = 'äringsgud'. Han diskuterar också i artikeln den tidigare uppfattningen att förleden Hern/Härn- skulle vara ett annat namn för gudinnan Freja. Den ursprungliga grundformen för detta skulle vara Harwin?, en substantivering av adjektivet harwina = av lin,d v s Härn = linets gudinna (Elmevik, Härnevi och Friggeråker, Namn och bygd 1995, s 67-77)
 
Diskussionen har senare vidareutvecklats av Per Vikstrand i dennes avhandling Gudarnas platser. Förkristna sakrala ortnamn i Mälarlandskapen (Uppsala 2001) s 304 ff).
 
Med vänlig hälsning
Kaj Janzon

2002-09-03, 22:47
Svar #6

Göran Johnson

Namnet Hernbäck som bärs av min fru och mina barn finns bara i tre generationer. Min svärfar och hans bror bytte namnet Andersson till Hernbäck någon gång på 1940-talet, synbarligen utan att det fanns någon anknytning till någon plats. Han kommer från Örebro och saknar såvitt jag vet anknytning till såväl Östergötland som Härnösand.

2002-09-18, 19:46
Svar #7

Utloggad Inger Tilstam

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 205
  • Senast inloggad: 2020-08-08, 12:14
    • Visa profil
    • Tilstam.nu
Namnet Herngren, som jag stött på i min släktforskning, har tagit sitt namn från ortnamnet Norra Härene i Västergötland.
Med vänliga hälsningar
Inger Tilstam

2002-09-24, 13:38
Svar #8

Utloggad Jörgen Hedman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Till Gammalsvenskby i Ukraina kom 1792 krigsfången Anders Hernberg. D.v.s. egentligen hette han Hörnberg, men ö:et i denna estlandssvenska dialekt delabialiseras till ett e.
Chansen är nog stor att det bakom fler Hern- (berg, gren, lund) döljer sig ett HÖRN.

2002-09-24, 18:17
Svar #9

Utloggad Barbro Peterson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 839
  • Senast inloggad: 2022-03-29, 14:14
    • Visa profil
Hej Jörgen!
En namne Anders Hörnberg, soldat i Elgarem Anderstorp (F) försvinner för mig, men det är 100 år tidigare. Du menar verkligen 1792?
Och varifrån kom din Anders Hörnberg?
MVH Barbro

2002-10-14, 08:38
Svar #10

Utloggad Jörgen Hedman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Barbro!
Anders Andersson Hörnberg (f ca 1765) kom troligen från Finland. Han ska ha tillfångatagits i GIII:s krig mot Ryssland, troligen 1788-89. Mvh, Jörgen

2005-04-16, 00:26
Svar #11

Erik Herngren

Hmmm jag har alltid fått höra att Hern kommer från hernhutar,som i sintur kommer från den tyska staden Hernhut.

2005-04-16, 17:31
Svar #12

Utloggad Berit Sjögren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2021-12-09, 13:17
    • Visa profil
Härnum i Västra Ed, Kalmar län heter min hemby. (Förr stavat Hernum; finns ej i Rosenqvists Geografiska lexikon trots att det är en stor by)Tolkades förr som hemmet vid kullen. Dessutom nära Hycklinge så Hern-namn i den trakten är inte det enda.. I äldre ortnamnslitteratur (lästnamnsarkivet i Uppsala ) står att Hern- = tyska Hirn=hjässa vilket stämmer bra på Härnum som ligger högt på kullar. Jag läste att namnet Härnösand också tyder på att staden ligger på kullar... Tar gärna emot senaste forskningsrönen inom ortnamnsforskning. Vänligen Berit

2018-10-24, 03:51
Svar #13

Utloggad Bengt Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2019-01-29, 23:21
    • Visa profil
Namn och plaatser som börjar på Hern- finns även i södra Hälsingland. Hernebo men även stavat Härnebo.


Platsnamn som börjar på 'Hern-' finns faktiskt bara i Hycklinge socken, Östergötland - så har du någon anknytning dit kan det ju stämma bra..
-Men tar man stavningen med 'ä' istället (och e/ä är ju nästan samma sak) finns det rätt gott om platser tyvärr.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna