ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Son-namn vs dotter-namn?  (läst 2119 gånger)

2009-06-30, 12:44
läst 2119 gånger

Lisa Jansson

En kvinna föds som Hermansdotter då fadern hette Herman, men någon gång under 1900-talet ändras hennes efternamn och hon kallas Hermansson i allt källmaterial jag hittat. Det här har jag noterat hos de flesta av mina kvinnliga anor födda i slutet av 1800-talet.
 
Var detta en standardisering som gjordes över hela landet, var det prästen som avgjorde eller kanske kvinnan själv? Och vilket efternamn ska anses vara det rätta när jag sammanställer min forskning, Hermansdotter eller Hermansson?
 
(Meddelandet ändrat av Nico 2009-06-30 12:45)

2009-06-30, 13:03
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Efter 1901 års namnlag så skulle alla tidigare patronymikon ändras till familjenamn. -sonnamnen behölls då medan -dotternamnen blev -sonnamn. Ibland ser man också tidigare att barnen tar faderns patronymikon som efternamn. En del behöll sina gamla -dotternamn, andra bytte. Ibland fortsatte man använda patronymikon, Birgit Nilsson har t ex namn efter sin far Nils trots att hon föddes 1916. Men inte Nilsdotter alltså! Så lite rörigt är det. Personligen skulle jag använda det namn som kommer först som huvudnamn för kvinnan, dvs är hon vuxen år 1901 och kallas Hermansdotter (barn hade inte efternamn) så skulle jag använda det. Men andra kanske är av annan åsikt.
Beroende på präst var det nog antingen prästen eller personen själv som avgjorde.

2009-06-30, 18:59
Svar #2

Utloggad Jan Kärrman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 438
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:57
    • Visa profil
Jo, lite rörigt var det. Min farmor, född 1894, kallades Johansson som ogift. Hennes far hette Johan Gottfrid Svensson, så det borde ju ha varit Johansdotter eller Svensson. Jag har aldrig hört någon förklaring, men min gissning är att hon tog samma efternamn som sina bröder.
 
/Jan

2009-06-30, 19:36
Svar #3

Utloggad Agneta Schick

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 434
  • Senast inloggad: 2023-11-23, 14:02
    • Visa profil
Jag har en ana, född 1818, som heter Anna Maria Andersson. I vb och hfl i  Kungälv nämns hon bara som Andersson, aldrig -dotter. Jag antar att familjenamn fanns i städerna tidigare än på landet, men hon nämns som Andersson redan 1846 när hon blev gift. Fanns det familjenamn redan då? Kanske i en storstad som Göteborg? Är det troligt att fadern heter Anders eller Andersson? Det är nålen i höet som jag söker!
Agneta

2009-06-30, 21:02
Svar #4

Utloggad Tomas GH Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 20:54
    • Visa profil
Förmodligen var det främst vad prästen skrev som avgjorde vilket efternamn personen fick. Det blir tydligt i famijer runt namnlagens införande. De yngre barnen i en familj kan få annat efternamn än sina äldre syskon. Det som avgjorde tycks ha varit när de flyttar hemifrån, eftersom det oftast är då som ett efternamn antecknas. Min farfar hade syskon som hette Svensson och Svensdotter men själv fick han namnet Johansson. Fadern hette Sven Johan Johansson.
 
Min morfar och hans helsyskon är skrivna som Bengtsson och Bengtsdotter, men när de flyttar hemifrån till Borås så skriver prästen alla som Johansson. (Här hette fadern Bengt Johan Johansson.) Min morfar, som var äldst i skaran lär protesterat mot sitt nya efternamn och lyckades få tillbaka Bengtsson. Dessa efternamn grälade sedan morfar och hans bror om många gånger. Brodern ansåg att morfar skulle vara för mer, som inte hållit tillgodo med Johansson!

2009-07-01, 08:35
Svar #5

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Vad jag har är,  
att kvinnor får flera olika efternamn runt 1890-1910.
Det kan vara patromymikon+dotter, har fadern dessutom två förnamn så kan det vara olika beroende vilket namn som står först och vilket namn fadern kallas för. Behöver inte vara samma som sina syskon.
 
Eller vara lite modern och skriva patronymikon+son.
Sedan kan det vara faderns efternamn som hon tar.
 
Och därefter ändras efternamnet till makens efternamn, långt efter giftermålet (det syns i CD-dödboken), så när den ändringen är gjord vet jag inte.
 
Så det är lite knepigt...jag brukar skriva det första namnet som står som efternamn och resterande fyller jag på som vanlig namnförändring.
Det har i vissa led blivit diskussioner om att jag har fel efternamn, men det är  bara ta fram källan så blir diskussionen lugnare. En kvinna som jag har, kallades tydligen för samma eftersom som sina syskon men i hfl benämns något annat och sådan går ju inte att bevisa eftersom de som levde då, inte lever idag.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna