ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-19  (läst 2472 gånger)

2000-06-25, 21:23
läst 2472 gånger

Utloggad Elisabeth Sagström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 22:05
    • Visa profil
Jag har en fråga gällande hur oäkta barn fick sina efternamn.
 
Min ff ff Karl Gustav Sagström är född 1833-11-24 i Vittinge, Västmanland. Han är ett oäkta barn, ingen far är angiven i födelseboken. Hans mor heter Beata Kristina Jansdotter, ingenstans i hennes släkt finns namnet Sagström.
 
Redan i den första husförhörsboken som Karl Gustav finns med i heter han Sagström i efternamn. Det ser eventuellt ut som om efternamnet har skrivits dit med en annan penna, stilen är tjockare än resten av texten.
 
I grannbyn bor Vittinges kronolänsman Karl Johan Sagström och hans son Karl Justus. Vid barnets födelse är Karl Johan 47 år och Karl Justus 20 år.
Det finns inga andra personer som heter Sagström i Vittinge, kronolänsmannen och hans familj är inflyttade omkring 1820.
 
Jag undrar nu: Kan man anta att Karl Johan eller Karl Justus är pappa till Karl Gustav?
Jag har tyvärr inte kunnat titta i domböckerna från Vittinge för denna tid, då de inte finns på mikrofilm. Kan de ändå finnas på landsarkivet i Uppsala?
 
Hälsningar
Elisabeth Sagström

2000-06-25, 23:48
Svar #1

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Hej Elisabet
Domböckerna bör finnas på Landsarkivet i Uppsala. Där finns även bouppteckningsregister för flera härader. Försök hitta Sagströmmarna där. De kanske har hågkommit sin ev son i ett testamente eller något i den stilen. Han har inte blivit satt i skola på någons bekostnad? Vilket yrke hade han?
Hälsningar Torbjörn i Björklinge

2001-03-26, 22:37
Svar #2

Birthe Hansen

Hej Jag undra Om en mor som föder flera barn med okända fäder, Om barnen får efternamnet efter modern, Dom jag har forskat om har där bara stått deras förnamn. Så jag har svårt att hitta dom.
 
MVH Birthe

2001-03-26, 23:20
Svar #3

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Ofta brukar de få eller ta moderns patronymikon eller efternamn men det finns ingen bestämd regel. Man brukar få följa dem tills de flyttar hemifrån.

2001-03-27, 12:57
Svar #4

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
Jag har aldrig stött på att barnet fått överta moderns patronymikon, men läst att det skall ha varit så.  
 
Det bör i o f s vara ganska svårt att bevisa. Om modern heter Olofsdotter och hennes utomäktenskapliga son får namnet Olofsson kan det ju tolkas som att sonen fått överta moderns patronymikon, men även att barnets far verkligen hette Olof.

2001-03-27, 14:55
Svar #5

Utloggad Susanne Svernhagen

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 588
  • Senast inloggad: 2021-10-03, 15:16
    • Visa profil
Hej!
Min farmor föddes oäkta och fick sitt efternamn efter pappan som hette Anton, alltså Antonsdotter.
 
Susanne

2001-03-27, 15:16
Svar #6

Andreas Karlsson

Min farfars farmor (född i Västerbotten) fick heta Anna Lovisa Ulrikasdotter. Om fadern står det oangiven i födelseboken. Eftersom modern Ulrika dog i samband med födseln har jag inte funnit fadern. Men av någon anledning kallas Anna Lovisa Ulrikasdotter edter ett antal år Anna Lovisa Eriksdotter istället...
 
En annan sak jag har lagt märke till är att (åtminstone i Västerbotten) många utomäktenskapliga barn så småningom tar sig efternamn som inte är patronymikon. Antagligen för att bli av med de stigmatiserande metronymika.

2001-03-27, 21:56
Svar #7

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Lars!
Jag har åtminstone ett exempel från 1800-talet där ett utomäktenskapligt barn bevisligen fått överta moderns patronymikon, nämligen min farmors far som var född utom äktenskap i Hedesunda i Gästrikland 1876. Han kallas Anders Emil Andersson i barndomen - modern hette Karin Andersdotter. I hans avgångsbetyg från folkskolan 1889 har hans lärare skrivt honom som Anders Emil Andersson Wallin och som vuxen skriver han sig enbart Wallin. Fadern var känd för min farmors far - bland annat bodde han hos honom under något år efter sin folkskoleexamen innan han påbörjade en yrkesutbildning som bekostades av fadern. Fadern hette inte Anders, utan Emil Christian Wallin. Min farmors far var således uppkallad efter sin morfar Anders och efter sin far Emil, och så småningom kom han också att bära sin fars släktnamn, istället för moderns patronymikon.

2001-03-28, 06:19
Svar #8

Utloggad Anita Berglund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Min morfar Johan Anders Johansson (f 1884), var född utom äktenskapet men med känd far, Oskar Söderkvist. Min morfar fick ändå sitt efternamn efter sin mor Erika Johansdotter och förnamn efter sin morfar, och kallades allmänt för Johan Larssons(Järn-Lärs) Johan efter sin morfar Johan Larsson.

2001-03-28, 17:59
Svar #9

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
Hejsan Torsten och Anita!
 
Det var bra att få veta. Jag har tidigare trott att patronymikon inte kunde tas över på det sättet, men nu är jag överbevisad :-)  
 
Hälsningar Lars

2001-03-29, 10:35
Svar #10

Utloggad Bo Skoglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 10:12
    • Visa profil
Ytterligare exempel: Malena Andersdotter (Knutby 1786-11-12) fick en oäkta dotter Anna Greta Gustafsdotter (Knutby 1813-05-16) där fadern uppgavs vara Gustaf Ersson. Hon blev tydligen erkänd och fick namn efter fadern.
Anna Greta blev överfallen och fick även hon en dotter. Förövaren Jan Eric Olsson fick ge ett högt skadestånd. Denna dotter Elisabeth Helena Gustafsdotter (Faringe 1837-08-03) fick sitt patronymikon efter modern och förståeligt inte efter fadern.

2001-05-01, 19:55
Svar #11

Marita Emilson

Hej!
Jag undrar om någon har stött på namnet Croesus.
Han ingick som det står i Rikets krigstjenst 1815. Enligt andra forskare som jag har pratat med är det inget vanligt knektnamn.
Det står också antecknat i födelseboken fader okänd.
Hälsningar Marita

2001-05-01, 20:52
Svar #12

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Marita
 
Kollade i DISBYTs databas och hittade följande:
 
Gustav Croesus, Älghult Kronobergs län f 1812-d 1886 Inlämnat av
Karl-Gunnar Sjöquist
Hjärtervägen 8
142 66   TRÅNGSUND
Tel: 08-4481772
Epost: gunnar.sjoquist@telia.com
 
Jonas Peter  Croesus Västervik Kalmar län f 1793 Inlämnat av
Birgitta Modin-Gjerling
Magnus Ladulåsgatan 11
118 65   STOCKHOLM
Tel: 08-7200826
Epost: modin-gjerling@mailbox.calypso.net
 
Petter  Croesus Lenhovda Kronobergs län f 1787 Se Gustav
 
Petter  Croesus Älghult Kronobergs län 1808-d 1854 Se Gustav
 
Stina Lovisa  Croesus Hallingeberg Kalmar län f 1825 Se Jonas Peter
 
mvh
Lena

2001-05-01, 22:17
Svar #13

Marita Emilson

Tack Lena, det var Jonas Peter Croesus som jag letade efter. Nu kanske jag också kan få reda på ursprunget till namnet.
Mvh Marita

2001-05-04, 23:44
Svar #14

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Knekten kanske var rik eller ville bli det. Croesus är den latinska formen av Kroisos, lydisk kung på 500-talet f Kr. Hans påstådda enorma rikedom ligger bakom uttrycket rik som en Krösus.

2001-05-08, 13:55
Svar #15

Bengt Sehlin

Hej!
 
Jag undrar om någon skulle kunna hjälpa mig med att lösa en gåta.
 
Min farmor föddes i Önnestad år 1908 på en stor och rik gård.  
 
Modern hette Hilda Jönsson som var storbondens dotter.
 
Fadern var okänd (Sven Svensson, dräng, blev ihjäl slagen 1915, hittades i skogen).
 
Min farmor fick namnet Gunhild Jönsson.  
 
Senare gifte Hilda Jönsson sig med Per Persson, så när min farmor konfimeras heter hon Gunhild Persson.(Kan det finnas papper om namn byte eller adoptivs papper)
 
Nu kommer det konstiga, för när min farmor gifte sig så hette hon Gunhild Jönsson igen och hon har inte fått ärva någonting utav dessa rika gårdar.
 
Har dom manipulerat bort henne eller jag vet inte, kan någon kunnig inom detta område hjälpa mig.

2002-01-08, 20:30
Svar #16

kerstin kuru

hej  jag söker information om min morfar carl filip kolbert född 1886 i västerås han skall tydligen varit knäckt i det militära/lumpen  någongång i början av 1900 talet
söker också på min mormors sida karin sjölin född 1912 i gävle  
mormors mormor  
karin sjölin flick namn viklund d.1944 86 årgammal
_anna sjölin d.1961  75år begravd i gävle  
har också namnen david edvin sjölin d.1950
lars erik sjölin f.1858 d.1938
sedan någons barn
ester
naimi gift rudell/rydell i stlm
och edvin
tacksam för hjälp

2002-11-28, 13:58
Svar #17

Solfrid Henriksen

Barn født utenfor ekteskap i Norge fikk ikke arverett etter faren før rundt 1916-17. Kanskje det var slik i Sverige også? Derfor arvet sansynligvis ikke Gunhild søn far.

2003-02-28, 18:53
Svar #18

Kerstin Karlsson

Hej Marita Emilson!
Jag är ute i samma ärende som du ungefär. Jag vet att Jonas P var gift med Stina Månsdotter, de hade en dotter som hette Anna Sophia och hon gifte sig med Per Alfred Ankarberg, som är min morfars farfar alla fanns i  Ankarsrum Hallingeberg
Mvh Kerstin Karlsson

2003-07-12, 08:15
Svar #19

Ingrid Larsson

Jag har läst att det ofta var så att gossebarn födda utom äktenskapet ofta fick sin fars förnamn.  
 
Hur är det vad gäller efternamn- kan man lite på (i de flesta fall) att efternamnet togs efter faderns förnamn ? Så att Brita Johansdotter var dotter till Johan och inte till någon annan? Eller är detta att anta för mycket? De personer jag söker är födda i Värmland och mellan 1770- 1850.

2003-07-16, 14:30
Svar #20

Utloggad Kia Wahlsten

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2017-01-31, 10:26
    • Visa profil
Jag har en ana som under de första åren av sin levnad är Anna Sofia, dotter till pigan Cajsa. När modern sedan gifter sig får dottern ett patronymikon av styvfaderns förnamn. Styvfadern är inte hennes biologiske far. Jag har också andra oäktingar som satts i fosterhem och fått sitt patronymikon efter fosterfadern. Det här gäller Södermanland, men kanske denna sedvänja är lika både där och i Värmland.

2003-07-16, 21:28
Svar #21

Malin Lyktberg

Hej!
 
Hände det inte ibland att barnet även fick sin morfars patronymikon?
Kanske inte lika vanligt förekommande men jag har för mig att jag funnit något exempel på detta bland någon av mina oäkta anor...
Eller är jag helt fel ute?
 
/Mvh. Malin

2003-07-17, 00:19
Svar #22

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Hej Ingrid!
 
En diskussion om utomäktenskapliga barns efternamn finns redan under rubriken personnamn i Anbytarforum.
(Detta är numera hitflyttat. //Anbytarvärden)
 
Där får du flera olika exempel på att utomäktenskapliga barns patronymikon inte alltid behöver vara bildat av den biologiska faderns förnamn.

2003-07-19, 09:13
Svar #23

Gunnar Ståhl (Gunnars)

Nu är ämnet i denna diskussion efternamn - jag har några exempel som gränsar till ämnet och som underlättar identifiering av fadern. - Ett är Christina Fredrica född u.ä. 28/1 1775 i Brösarp som fått namn efter sin far Christian Fredrik.

2003-07-26, 19:51
Svar #24

Utloggad Victoria Oscarson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2008-01-21, 19:58
    • Visa profil
Hej!
Jag har suttit här och läst sidan, och noterat att vissa barn som föddes oäkta fick ta moderns efternamn. Min mormor hade ett oäkta barn fött 19010123. Han kallades Karl Erik. Han dog endast 7 månader gammal 19010821 av slag. Jag fann honom under födda och under döda står det karl Erik Almas son. Innebär det att han aldrig fick något efternamn? Går det att få reda på vad han i så fall skulle ha hetat? Modern hette Alma Helena Viktoria Johansdotter och kom från Gunnarp, Haurida i Småland.Hon föddes 18831121.
mvh Victoria Oscarson.

2003-11-19, 09:43
Svar #25

Bo Olsson

Min farfars far hette Ola Månsson. Hans mor hette Ingar Mårtensdotter och hennes far hette Mårten Carlsson. Kan man sätte likhetetecken mellan Mårten och Måns så att man kan anta att Ola hette Månsson efter sin morfar och inte efter sin okände far?
 
MVH
 
 
Bo Olsson

2003-11-19, 15:00
Svar #26

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
Hej Bo!
 
Nej, det är en tydlig skillnad mellan Måns (Magnus) och Mårten (Martinus), de namnen borde inte kunna likställas.

2003-11-19, 15:11
Svar #27

Bo Olsson

OK, tack!
 
Det tolkar jag som det finns en chans att Olas okända far hette Måns.
 
MVH
 
 
Bo Olsson

2003-11-19, 17:41
Svar #28

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej Bo!
 
Nej, man kan inte sätta likhetstecken mellan Måns och Mårten eftersom dessa namn har helt olika ursprung.
 
Måns är en kortform som har utvecklats ur Magnus (med det tänkbara mellanledet Ma[g]ans/Ma[g]ens + omljud; jfr. da. Mogens) som i sin tur går tillbaka på lat. Carolus Magnus (= Karl den Store), och namnet spreds över världen p.g.a. av dennes ryktbarhet (Nej, han var ingen häst; varför frågar ni det?)
 
Mårten är en folklig nordisk form av Martin, som blev populärt genom helgonet Martin av Tours (eller Mårten Biskop), vars namn via legender är knutet till Mårten Gås-firandet. Namnet fick förnyad popularitet genom Martin Luther, som folkligt ibland t.o.m. kallades Dr Mårten Luther eller liknande. Så fram till den stora samhällsomvandligen (urbaniseringen, industrialiseringen och sekulariseringen) under 1800-talets senare del och början av 1900-talet, hade man uppenbarligen fullt klart för sig att Martin och Mårten var samma namn.
 
Så Bo; eftersom din farfars far varken kallades Mårtensson, Carlsson eller Ingarsson, utan Månsson, är den troligaste förklaringen till detta att din farfars farfar verkligen hette Måns, och detta oavsett om han erkände barnet som sitt eller inte, eller om saken hamnade i officiella handlingar eller inte. För vissa saker visste man nog ute i bygderna, även om saken aldrig nådde officiella och kontrollerbara byråkratiska instanser.
 
Dock måste jag ändå lägga in en Brasklapp. För namnen Måns och Mårten har faktiskt i sällsynta fall förväxlats, trots namnens fullständigt olika ursprung. Ett sådant fall förekom för några år sedan i pressen i samband med skriverierna om Marilyn Monroes svenska (=östgötska) anor (Som av allt att döma inte var hennes anor, då hennes far Edward Mortensen sannolikt förväxlats med en annan person med liknande namn. om detta: se vidare Kändisars anor: Marilyn Monroe), där det bl.a. framkom att en person med namnet Månsson, härstammande från Kisa, hade bytt namn till Mårtensson.

2003-11-19, 17:52
Svar #29

Bo Olsson

Kanonbra förklaring Carl-Fredrik! Tackar. Min farfars far var från Åryd i Blekinge.
 
MVH
 
 
Bo Olsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna